• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
3

انقراض یک گونه به معنای نابودی زیستگاه آن است

  • کد خبر : 15801
  • ۲۷ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶
انقراض یک گونه به معنای نابودی زیستگاه آن است

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: انقراض یک گونه بومی در یک منظقه به معنای تخریب زیستگاه آن است بنابراین احیای دوباره آن نیازمند مطالعات دقیق و احیای زیستگاه آن گونه است. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا افزود: سیاست سازمان محیط زیست بر تبادل گونه […]

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: انقراض یک گونه بومی در یک منظقه به معنای تخریب زیستگاه آن است بنابراین احیای دوباره آن نیازمند مطالعات دقیق و احیای زیستگاه آن گونه است.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا افزود: سیاست سازمان محیط زیست بر تبادل گونه ها با هدف احیا و زاد و ولد نیست زیرا زمانی که یک گونه منقرض می شود یعنی زمینه حیات آن در آن منطقه و طبیعت از بین رفته است.
وی اظهار کرد: در چند سال گذشته به علت دست اندازی انسان به طبیعت، شکار بی رویه و تخریب زیستگاه ها شاهد نابودی گونه های ارزشمندی مانند شیر ایرانی در کشور هستیم و این به معنای این است که زیستگاه این گونه نابود و غذای مورد نیاز آن کم شده است یا زمانی که ۶۰ سال گذشته ببر مازندران منقرض شد یعنی زمینه زیست این گونه از بین رفته است.
وی افزود: بنابراین اگر بخواهیم این گونه را احیا کنیم نیاز به مطالعات و کارهای تحقیقاتی و پژوهشی فراوانی دارد مبنی بر اینکه چنین گونه بومی پیدا و پیش از آن زیستگاه حیوان به طور طبیعی آماده شود در غیر اینصورت تبادل گونه با این هدف به نتیجه نخواهد رسید زیرا کار بسیار حساس و ظریفی است.
تیموری به تبادل دو گونه پلنگ و ببر بین ایران و روسیه در دوره ریاست قبلی سازمان محیط زیست اشاره کرد و گفت: در این تبادل که با هدف احیای نسل ببر در کشور صورت گرفته بود، دو قلاده پلنگ ایرانی به روسیه اعزام و در عوض دو قلاده ببر به ایران منتقل شد که در همان ابتدای کار به دلیل آماده نبودن زیرساخت های مکان زندگی این حیوانات یکی از آنها به بیماری مشمشمه مبتلا و تلف شد و ببر بعدی به علت مشکوک بودن به این بیماری حدود ۵ سال در قرنطینه بود که اواخر سال گذشته با انجام آزمایش های متعدد مشخص شد به مشمشمه مبتلا نیست.
مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اما اگر تبادل گونه با هدف استفاده در باغ وحش ها انجام شود بحثی جدا است هرچند آنهم نیاز به مطالعه و بررسی دارد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=15801

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.