نگاهی به بازار زعفران و صادرات بیش از ۳۷ تنی آن در بهار امسال نشان میدهد که کشورهایی مانند عربستان، مشتری واقعی این محصول و کشورهایی مانند امارات، اسپانیا و افغانستان صادرکننده “زعفران ایران” به نام خود هستند.
به گفته عضو شورای ملی زعفران اگر به این هشدار توجه نشود، تاریخ زعفران اسپانیا برای ایران تکرار خواهد شد و افغانها مدیریت بازار زعفران در دنیا (بیش از ۹۰ درصد آن محصول ایرانی است) را از آن خود میکنند.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایسنا، طی سه ماهه نخست امسال ۳۷ هزار و ۱۴ کیلوگرم زعفران در بستهبندیهای مختلف به ارزش بالغ بر ۵۴ میلیون و ۹۳۱ هزار و ۱۱۸ دلار به ۳۸ کشور مختلف صادر شده است که در صادرات زعفران در بستهبندیهای ۱۰ تا ۳۰ گرمی با ارزآوری ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار با کاهش حدود ۱۹ درصدی از نظر وزنی و ارزشی مواجه شدهایم.
در صادرات زعفران با بستهبندیهای بیشتر از ۳۰ گرم ما ارزآوری بالغ بر ۲۵ میلیون و ۹۰۰ هزار دلاری، افزایش ۹۰ درصدی از نظر وزنی و ۱۲۷ درصدی از نظر ارزشی داشتهایم. البته کمترین صادرات زعفران در بستهبندیهای کمتر از ۱۰ گرم بوده که ارزش آن به سه میلیون و ۵۰۰ هزار دلار میرسد.
این وضعیت در بازار زعفران نشان میدهد که عمده صادرات این محصول به صورت فلهای صادر شده و دیگر کشورها مانند اسپانیا، امارات و حتی افغانستان از این فرصت نهایت بهره را بردهاند و زعفران ایران را با نام و برند خود به کشورهای دیگر صادر کردهاند.
افزایش ۹۰۰ دلاری هر کیلو زعفران
علی حسینی – عضو شورای ملی زعفران – نیز در این خصوص معتقد است که دلالان در دو ماه اخیر با بالا بردن قیمت زعفران در بازار داخلی و جهانی باعث شدند این محصول کمتر در بازار بینالمللی خرید و فروش شود، چرا که قیمت زعفران از کیلویی ۱۶۰۰ دلار به بیش از ۲۵۰۰ دلار رسیده است و این تنها سودهای یک شبه دلالان را در پی دارد.
وی افزود: از سوی دیگر تقلب در بازار زعفران در حال افزایش است و برخی زعفران ایرانی را به صورت ۵۰ – ۵۰ با ساقههای رنگ شده زعفران مخلوط میکنند و به اعتبار و کیفیت زعفران ایرانی ضربه میزنند.
افغانیها هم با زعفران ایران یک شبه پولدار میشوند
عضو شورای ملی زعفران تصریح کرد: برخی تصور میکنند که صادرات زعفران به هر کشوری میتواند برای ایران ارزآوری و منفعت به دنبال داشته باشد، در حالی که صادرات زعفران به افغانستان که آن را با بستهبندیهایی به نام خود به جهانیان صادر میکند حاصلی جز تهدید زعفران ایرانی ندارد.
حسینی خاطر نشان کرد: در دو دهه گذشته اسپانیا زعفران را کیلویی ۷۵۰ دلار تولید و صادر میکرد در حالی که ایران توانست با تولید و صادرات این محصول به قیمت ۳۰۰ دلار مدیریت زعفران دنیا را در اختیار بگیرد و اگر حالا مسوولان و دستاندرکاران بازار زعفران تدبیری نیندیشند و راهکاری برای جلوگیری از دلالی و تقلب در بازار زعفران به کار نبندند، تاریخ زعفران اسپانیا برای ایران تکرار میشود و طولی نمیکشد که افغانها صاحب زعفران ایرانی میشوند.
به گفته وی در حالی که کشورهایی مانند عربستان، امارات، افغانستان، اسپانیا، چین و هنگکنگ عمدهترین مشتریان طلای سرخ ایران هستند که به غیر از افغانستان عمده صادرات زعفران به این کشورها به صورت فلهای و در بستهبندیهای بیشتر از ۱۰ گرم صورت میگیرد.
بررسی مشتریان زعفران ایرانی بیانگر این است که عربستان بزرگترین مشتری و مصرفکننده واقعی زعفران است، چرا که طی سه ماهه نخست امسال حدود پنج میلیون دلار زعفران ایرانی را خریداری کرده که عمده آن در بستهبندیهای کمتر از ۳۰ گرم و برای مصرف در بازار داخلی خود بوده است.
جالبتر اینکه تایوان و جمهوری چک با خریداری ۲۵۰ و ۳۰۰ گرم زعفران در سه ماهه نخست امسال کمترین بها را برای این محصول در بازار جهانی پرداختهاند و کشورهایی مانند ژاپن، پاکستان، اردن، هند، موریس و غیره هر کدام با واردات حدود یک کیلوگرم زعفران در انتهای لیست صادراتی زعفران ایرانی قرار دارند.