• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
1

افزایش ۳۰ سانتیمتری تراز دریاچه ارومیه/ ادامه رهاسازی آب از سدها

  • کد خبر : 14969
  • ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۸:۱۲
افزایش ۳۰ سانتیمتری تراز دریاچه ارومیه/ ادامه رهاسازی آب از سدها

مدیرکل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آب حوضه‌های آبریز خزر و دریاچه ارومیه گفت: بارش‌های اخیر باعث شد تا تراز دریاچه ارومیه در همسنجی با سال گذشته ۳۰ سانتیمتر افزایش یابد. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، از وزارت نیرو، سیدمرتضی موسوی ‌با بیان این مطلب افزود: روان‌آب حوضه آبریز ارومیه در همسنجی […]

daryache_urmia_kooh_talab_naghshe_mapمدیرکل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آب حوضه‌های آبریز خزر و دریاچه ارومیه گفت: بارش‌های اخیر باعث شد تا تراز دریاچه ارومیه در همسنجی با سال گذشته ۳۰ سانتیمتر افزایش یابد.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، از وزارت نیرو، سیدمرتضی موسوی ‌با بیان این مطلب افزود: روان‌آب حوضه آبریز ارومیه در همسنجی با سال گذشته ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده است و این موضوع منجر به افزایش تراز دریاچه به یک هزار و ۲۷۰ متر و ۹۹ سانتی متر تا دیروز (دوشنبه) شد.
به گفته وی، این تراز در مقایسه با تراز سال گذشته دریاچه در همین زمان که یک هزار و ۲۷۰ متر و ۶۹ سانتی متر بوده، ۳۰ سانتی‌متر افزایش نشان می دهد.
موسوی افزود: وضعیت بارش‌های حوضه آبریز ارومیه و روان‌آب‌هایی که در سال آبی ۹۵- ۱۳۹۴ شاهد بودیم، به‌گونه‌ای بوده که وضعیت دریاچه ارومیه را از شرایط مطلوب‌تری برخوردار کرد.
وی، مجموع بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه) تاکنون را حدود ۲۱۱ میلی‌متر اعلام کرد و گفت: تاکنون در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۲۴۶ میلیمتر بارش داشتیم که نسبت به میانگین بلندمدت ۲۹ درصد افزایش نشان می دهد.
وی یادآور شد، روان آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۷۰ درصد در همسنجی با سال گذشته افزایش داشته است.
مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه های آبریز خزر و دریاچه ارومیه درباره وضعیت سدهای حوضه آبریز این دریاچه نیز گفت: وضعیت سدها به گونه ای بوده که سدهایی مانند بوکان از آورد آب بسیار چشمگیری برخوردار بوده اند و همین مساله موجب شد رقم مصوب رهاسازی آب به دریاچه ارومیه اجرایی شود.
وی اضافه کرد: مطابق مصوبه‌ جلسه شورای هماهنگی مدیریت حوضه دریاچه ارومیه، مقرر بود از سدهای در حال بهره‌برداری ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب رهاسازی شود و علاوه بر آن، در صورتی که آورد رودخانه‌ها مازاد بر پیش‌بینی ها باشد متناسب با آن، افزایش رهاسازی برای دریاچه ارومیه در دستور کار قرار گیرد.
موسوی تصریح کرد: این رقم تاکنون افزون بر ۷۵۰ میلیون مترمکعب از سدهای در حال بهره‌برداری برای دریاچه ارومیه بوده است.
وی اضافه کرد: هم اینک کماکان رهاسازی آب از سدهای در حال بهره‌برداری بویژه بوکان، مهاباد و حسنلو ادامه دارد.
این مقام مسئول با اشاره به اثرگذاری بارش ها بر اراضی کشاورزی، خاطرنشان کرد: وضعیت بارشی خوب سبب شده تا سدهای منطقه، آب خود را کماکان برای دریاچه ارومیه رهاسازی کنند و تا زمانی که نیاز کشاورزی منطقه به آب آغاز نشده، ظرفیت نرمال مخازن سدها موجب می شود تا مقدار آب وارده به مخازن سدها را بتوان برای دریاچه ارومیه رهاسازی کرد.
پیشتر مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی اظهار کرده بود: سال زراعی جاری و در اجرای مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه ۷۴۳ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در پشت سدهای استان به سمت حوضچه دریاچه ارومیه رهاسازی شد.
آب این دریاچه بسیار شور بوده و بیشتر از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گدار، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود.
امسال روند خشکی سال های گذشته دریاچه ارومیه متوقف شده و این دریاچه شرایط تثبیت را می گذراند.
ستاد احیای دریاچه ارومیه از سال گذشته با برنامه های اجرایی مدون در راستای تثبیت وضعیت فعلی دریاچه فعالیت هایی را آغاز کرده است.
استان آذربایجان غربی دارای ۱۲ سد است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=14969

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.