• امروز : سه شنبه - ۱ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : 14 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Tuesday - 21 May - 2024
4

یادداشت/ افزایش حساسیت زیست محیطی شهروندان

  • کد خبر : 9259
  • ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۵
یادداشت/ افزایش حساسیت زیست محیطی شهروندان

در یکی، دو سال اخیر شاهد افزایش برخی تجمعات انتقادی فعالان محیط زیست به دلایل مختلف ازجمله سگ‌کشی، خشکی تالاب‌هامون، شکارهای بی‌رویه، گردوغبار و… بوده‌ایم. برای مثال در همین چند روز اخیر برای چندمین‌بار شاهد برگزاری تجمع ساکنان شهرک اکباتان و انتقاد آنها نسبت به ساخت‌وسازهای غیرمجاز و تخریب محیط زیست در آن منطقه بودیم. […]

eteraz_tajamo_tahasonدر یکی، دو سال اخیر شاهد افزایش برخی تجمعات انتقادی فعالان محیط زیست به دلایل مختلف ازجمله سگ‌کشی، خشکی تالاب‌هامون، شکارهای بی‌رویه، گردوغبار و… بوده‌ایم. برای مثال در همین چند روز اخیر برای چندمین‌بار شاهد برگزاری تجمع ساکنان شهرک اکباتان و انتقاد آنها نسبت به ساخت‌وسازهای غیرمجاز و تخریب محیط زیست در آن منطقه بودیم.
در مواردی شاهد بوده‌ایم که برگزاری این تجمعات به بهانه‌ای برای مخالفان دولت و سازمان محیط زیست برای هجمه به معصومه ابتکار شده است. این در حالی است که این تجمعات نشان می‌دهد دغدغه محیط زیستی افزایش یافته است و افراد نسبت به محیط زیست خود حساس هستند که این امر پیامدهای مثبتی را در جامعه به دنبال دارد. امروزه مردم امیدوار به تاثیرگذاری بیان خواسته‌هایشان در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های مسئولین هستند و با این نگرش مردم نظر و خواسته‌های خود را به اطلاع مسئولان می‌رسانند.
اگر دولت در بخش‌های مختلف به حساسیت‌های مردم بیشتر توجه کند و حساسیت مردم نسبت به مسائل مختلف را به فال نیک بگیرد شاهد بهبود شرایط زندگی در حوزه‌های مختلف ازجمله محیط زیست، سلامت و… خواهیم بود. در تجمعات زیست‌محیطی افراد ضمن اینکه از شرایط ناراضی هستند و نسبت به شرایط انتقاد دارند، راهکار حل مشکلات را پیشنهاد خواهند کرد؛ برای مثال هم‌اکنون با کمبود آب مواجه هستیم که بخشی از آن به آب‌های زیرزمینی و هدررفت آب در بخش کشاورزی مربوط می‌شود اما بخش زیادی از هدررفت آب در بخش ساخت‌و‌ساز است. ‌در واقع، برای ساخت‌وساز یک آسمان‌خراش باید چندین‌ برابر بودجه آن آب تامین کرد و اینکه این آب از کجا تامین می‌شود مورد کم‌توجهی قرار گرفته است.
به‌نظر می‌رسد تجمعات در بخش سازمان‌های مردم‌نهاد و تجمع برای رسیدگی به کاستی‌های شهرها نویدبخش شهر مطلوب است که امیدواریم دولت با صبر، ‌حوصله و توان بتواند پاسخگوی مطالبات مردم باشد. مردم بر این باور هستند که وقتی همه نهادهای ذی‌ربط وارد عمل می‌شوند، صدای آنها رساتر به گوش مسئولان می‌رسد. اقداماتی از این قبیل که شهروندان نسبت به برخی نارسایی‌ها از سر دلسوزی انتقاد می‌کنند در جامعه ما کار نویی است. در کشور‌های پیشرفته در روزهای خاصی، مردم با تجمع در پارک‌ها به شکل کاملا مسالمت‌آمیز صدایشان را به گوش همگان می‌رسانند و این یک الگوی پذیرفته در این‌گونه کشورها محسوب می‌شود. در این کشورها برای تجمعات قانونی‌شان علاوه بر شبکه‌های اجتماعی رسانه هم به پوشش‌دهی اخبار می‌پردازد. در اصل اکثریت قریب به اتفاق تجمع‌ها در کشورهای توسعه‌یافته از طریق شبکه‌های شنیداری، دیداری و… پوشش داده می‌شود و مردم می‌توانند گلایه‌ها و انتقادات خود را در قالب احزاب مختلف ‌در قالب تجمع‌های عمومی یا بخشی از جامعه به گوش مسئولان برسانند.
تجمعات زیست‌محیطی نشان می‌دهد مردم نسبت به سرنوشت خود بی‌تفاوت نیستند بلکه نقش تاثیرگذاری در جامعه دارند. دستگاه‌های اجرایی و نهادهای نظارتی هم باید تمهیداتی را به کار برده یا راهکارهایی را ارائه دهند تا مردم با آرامش بتوانند نشست‌ها و تجمع‌های خود را برگزار کنند. هم‌اکنون در برهه‌ای از زمان هستیم که به‌راحتی می‌توان سخن گفت و نیازهای جامعه را به گوش مسئولان امر رساند و تجمع‌ها گواه بلوغ در جامعه است و فعالیت‌ها بر سر موضوع‌های مختلف برای جامعه نویدبخش حضور جامعه پویا و ثمربخش است. اینکه عده‌ای با بزرگ‌نمایی اعتراضات زیست‌محیطی سعی می‌کنند دولت را تخریب کنند نشان‌دهنده دیدگاه اشتباهی است که به دغدغه‌مندی در این حوزه دارند. البته آنها عادت خواهند کرد و اگر این اتفاق بیفتد یعنی به شرایط مطلوب نزدیک شده‌ایم.
شهربانو امانی/ مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست/ روزنامه آرمان
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=9259

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.