• امروز : پنج شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 9 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
2

افزایش تولید ماهیان خاویاری با فرمولاسیون جدید غذایی کشور

  • کد خبر : 4036
  • ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۶

افزایش تولید ماهیان خاویاری در افق ۱۴۰۴ با توسعه فرمولاسیون بومی غذای این گونه ماهیان در کشور امکان پذیر خواهد شد. به گزارش خبرنگار ایرنا، برای نخستین بار فرمولاسیون غذای ماهیان خاویاری تامین کننده تمام نیازهای حیاتی ماهیان خاویاری در مراحل لاروی، بچه ماهی، رشد و پرواری و پیش مولد و مولدسازی است. براساس فرمولاسیون […]

افزایش تولید ماهیان خاویاری در افق ۱۴۰۴ با توسعه فرمولاسیون بومی غذای این گونه ماهیان در کشور امکان پذیر خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، برای نخستین بار فرمولاسیون غذای ماهیان خاویاری تامین کننده تمام نیازهای حیاتی ماهیان خاویاری در مراحل لاروی، بچه ماهی، رشد و پرواری و پیش مولد و مولدسازی است.

براساس فرمولاسیون این غذا علاوه بر کاهش ضریب تبدیل غذایی مطلوب ۱.۱ تا ۱.۵ برای ماهیان خاویاری امکان نیاز این گونه به غذا در مراحل رشد، پرورش و تولید مولد به طور کامل رفع می شود.

با توجه به برنامه تولید ۲۰ هزار تن انواع ماهیان خاویاری در افق ۱۴۰۴ نیاز مراکز تولیدی به غذای کنسانتره از ۱۰ هزار تن در حال حاضر به ۱۰۸ هزار تن می رسد و چون واردات غذای ماهیان خاویاری از خارج مقرون به صرفه نخواهد بود باید فرمولاسیون بومی تولید غذای این نوع ماهیان در کشور توسعه یابد.

در حال حاضر نیاز فعلی مراکز خصوصی فعال به بیوماس ‘نوعی ماده آلی تشکیل شده از گیاهان خاکی و آبی تولید است’ برای دو هزار تن ماهی حدود ۱۰ هزار تن غذا در سال است که پیش بینی می شود سالانه معادل ۲۰ میلیارد ریال سود برای کشور به همراه داشته باشد.

با توسعه آبزی پروری و تامین غذای ویژه ماهیان خاویاری در مراحل مختلف رشد، میزان نیاز مراکز تولیدی با توجه به برنامه افق ۱۴۰۴ برای پرورش حداقل ۲۰ هزار تن ماهی در سال به حدود ۱۱۰ هزار تن غذا است که درآمد حاصل آن حدود ۲۲۰ میلیارد ریال پیش بینی می شود.

همچنین این فرمولاسیون دارای موازنه مطلوبی از نسبت های مواد مغذی است که علاوه بر برقراری نسبت های پروتئین به انرژی و موازنه اسیدهای چرب و آمینه، رشد و بازماندگی و ضرایب تبدیل غذا در مراحل لاروی و بچه ماهی گونه های مختلف ماهیان خاویاری را سبب می شود.

فرمولاسیون فوق باعث حذف عامل منفی تولید رسوب چربی در لاشه ماهی نیز می شود.

چندی پیش دانش فنی فرمولاسیون غذای ماهیان خاویاری که توسط محققان موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر تولید شده بود، به بخش خصوصی واگذار شد تا به میزان لازم در کشور تولید شود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=4036

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.