• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
2

اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی تا پایان سال

  • کد خبر : 5120
  • ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۲

رییس سازمان امور اراضی از اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی در مجلس شورای اسلامی تا پایان سال خبر داد و گفت: برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی یگان‌های حفاظت اراضی در ۱۳۰ شهر تشکیل شده که به زودی به ۲۰۰ شهر افزایش می‌یابد. قباد افشار در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: براساس […]

رییس سازمان امور اراضی از اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی در مجلس شورای اسلامی تا پایان سال خبر داد و گفت: برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی یگان‌های حفاظت اراضی در ۱۳۰ شهر تشکیل شده که به زودی به ۲۰۰ شهر افزایش می‌یابد.

قباد افشار در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: براساس آمارهای موجود طی ۳۰ سال اخیر بیش از ۱۵ درصد از اراضی کشاورزی کاهش یافته و به شهرها، صنایع و غیره ملحق شده است.

وی افزود: خطری که همواره کشاورزی را تردید می‌کند این است که توسعه شهری عاملی برای تغییر کاربری و کاهش سطح اراضی کشاورزی شده است.

رییس سازمان امور اراضی گفت: طی چهار دهه اخیر بیش از ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در اطراف شش کلان شهر کشور، به شهرها ملحق شده و کاربری‌ کشاورزی‌اش را از دست داده است و طی ۱۰ سال اخیر آنقدر این موضوع حادتر شده و سرعت تغییر کاربری اراضی افزایش یافته است که همه مسوولان نسبت به این موضوع حساس شده‌اند.

افشار تصریح کرد: ویلاسازی‌هایی که خارج از شهرها صورت می‌گیرد به ویژه در مناطق خوش آب و هوا مانند استان‌های شمالی کشور و طرح‌های هادی توسعه روستایی نیز از عوامل تغییر کاربری اراضی کشاورزی بوده است.

کوتاه‌ترین دیوار برای تغییر کاربری، اراضی کشاورزی است

وی اظهار کرد: هرگاه در اطراف شهرها و روستاها طرح‌های توسعه‌ای در دستور کار قرار می‌گیرد و کوچک‌ترین نیازی به زمین وجود دارد، اراضی کشاورزی را تغییر کاربری می‌دهند و راحت‌ترین کار برای شهرداری‌ها مجوز‌ دادن به تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی است که به شهرها ملحق شوند. همین می‌شود که به عنوان مثال زمانی بیش از ۳۰۰۰ هکتار باغ در منطقه یک تهران وجود داشت اما اکنون اثری از آن نیست یا در شهرهایی مانند شیراز، مشهد و غیره نیز باغ‌ها به شهر، ویلا و رستوران تبدیل شده‌اند.

رییس سازمان امور اراضی اظهار کرد: وضعیت تغییر کاربری اراضی کشاورزی به گونه‌ای است که نه تنها برای کارهایی مانند گردشگری و خدمات به خرید زمین‌های کشاورزی رو می‌آورند بلکه حق‌آبه‌های کشاورزی نیز در حال تغییر است اما به دنبال این هستیم روزنه‌های قانونی را ببندیم، چرا که خاک سرمایه ملی و غیرقابل تجدیدی است که یک سانتی‌متر آن نیاز به ۵۰۰ تا ۸۰۰ سال دارد.

اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی تا پایان سال

افشار با بیان این‌که به جای کشت، خشت روی زمین‌های کشاورزی نکاریم، گفت: اصلاح قانون اراضی کشاورزی در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است؛ به گونه‌ای که اصلاح قانون در کمیسیون کشاورزی تصویب شده و با پیگیری‌های رییس مجلس شورای اسلامی امیدواریم هرچه زودتر در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی و تصویب شود.

رییس سازمان امور اراضی افزود: به نظر می‌رسد با توجه به روند پیگیری‌های صورت گرفته در مجلس شورای اسلامی، این قانون تا پایان امسال یا اوایل سال آینده به تصویب برسد که می‌تواند همه روزنه‌های قانونی را پیش‌روی متخلفان ببندد.

کاهش ۳۰ درصدی تغییر کاربری اراضی کشاورزی در سال اخیر

وی اعلام کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته بین وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و کشور و قوه قضاییه و همچنین پیگیری‌های قاطعانه وزیر کشور برای پیگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی، شاهد کاهش ۳۰ درصدی تغییر کاربری اراضی کشاورزی طی یکسال اخیر بوده‌ایم و ۵۰ درصد آمار شناسایی تغییر کاربری‌های اراضی کشاورزی نیز افزایش یافته است.

استقرار یگان‌های حفاظت اراضی در ۱۳۰ شهر

رییس سازمان امور اراضی اظهار کرد: امسال ۱۳۰ شهر را تحت پوشش یگان‌های حفاظت اراضی قرار دادیم و امیدواریم تا سال آینده یگان‌های حفاظت اراضی کشاورزی در ۲۰۰ شهر مستقر شوند.

افشار افزود: از بیش از ۵۰۰ شهر در کشور حدود ۳۰۰ شهر بحرانی وجود دارد که در معرض تغییر کاربری قرار دارند و باید در مرحله‌ اول تحت پوشش کامل حفاظتی قرار گیرند.

وی گفت: امسال حدود ۲۵۰ هزار نفر نیروی حقوقی به دهستان‌ها و شهرستان‌های تحت پوشش یگان‌های حفاظتی‌ اضافه کردیم و حدود ۴۰۰ نفر در قالب ۱۳۰ گروه گشت در شهرستان‌های کشور مستقر شده‌اند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=5120

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.