• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
7

اشتغال‌زایی آبزیان در کویر

  • کد خبر : 20618
  • ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۶
اشتغال‌زایی آبزیان در کویر

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) پرورش ماهی خاویاری و آرتمیا به عنوان دو گونه در معرض انقراض اما پر سود در مزارع پرورش آبزیان در کرمان این روزها رونق گرفته و موجب افزایش ارزآوری و اشتغال در استان شده است. کرمان یک سوم باغ‌های کشور را در خود جای داده است و با وجود خشک‌سالی […]

mahi_parvaresh_abzi_shilatبه گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) پرورش ماهی خاویاری و آرتمیا به عنوان دو گونه در معرض انقراض اما پر سود در مزارع پرورش آبزیان در کرمان این روزها رونق گرفته و موجب افزایش ارزآوری و اشتغال در استان شده است. کرمان یک سوم باغ‌های کشور را در خود جای داده است و با وجود خشک‌سالی و کم‌آبی شدیدی که در استان وجود دارد، ۹۰ درصد از آب استحصالی در استان کرمان در بخش کشاورزی استفاده می‌شود که بخش قابل توجهی از این میزان در آبیاری سنتی باغ‌ها هر سال هدر می‌رود. این آمار طبق نظر بسیاری از مسئولان کرمان با توجه به ارزش آب در استان موجب شده ارزش اقتصادی کشاورزی زیر سوال برود؛ به همین دلیل طرح‌هایی مانند استفاده بهینه از آب‌های موجود در بخش کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است.
احداث مزارع پرورش ماهی‌های سرد‌‌آبی و گرم‌آبی طی سال‌های اخیر در دستور کار جدی قرار گرفته است و بخش قابل توجهی از نیاز استان از این حوضچه‌های پرورش ماهی تأمین می‌شود؛ اما طی سال‌های اخیر در این بخش نیز تولید بهینه مورد توجه جدی قرار گرفته است. هم‌اکنون چندین مزرعه تولید ماهی خاویاری در کرمان احداث شده است. این پروژه هرچند عمری کم‌تر از چهار سال در کرمان دارد؛ اما طبق برآوردهای اقتصادی بازدهی مطلوبی داشته است.
یکی از افرادی که در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده، دلیل این امر را توصیه مسئولان جهاد کشاورزی به احداث مزرعه پرورش ماهی اعلام کرد و گفت: کارشناسان در بازدید از باغ‌های میوه اعلام کردند در صورت ایجاد حوضچه‌های پرورش ماهی، آب باقی‌مانده از این استخر‌ها در کنار سود اقتصادی که پرورش ماهی دارد، به‌عنوان یک کود موثر می‌تواند در افزایش تولید محصولات کشاورزی نیز تأثیرگذار باشد. وی افزود: هم‌اکنون چند گونه ماهی خاویاری در این مرکز پرورش داده می‌شود و حدود ۱۰ هزار قطعه ماهی در مرکز وجود دارد. وی با اشاره به مقرون به صرفه بودن پرورش ماهی خاویاری گفت: هر کیلو گوشت این ماهی ۶۵ هزار تومان و هر کیلو خاویار هشت‌میلیون تومان سود دارد. وی بیان کرد: محصول تولیدی را به بازارهای مصرف صادر می‌کنیم و با توجه به اقلیم مناسبی که در منطقه وجود دارد و کیفیت مناسب محصول، استقبال خوبی در بازار از آن شده است.
پرورش آبزیان با ارزش اقتصادی بالا در دستور کار قرار دارد
مدیرکل شیلات استان کرمان در این خصوص اظهارداشت: یکی از با ارزش‌ترین گونه‌های آبزی در کشور ماهی خاویاری است که انحصار بخش قابل توجهی از بازار در دست ایران است و مشتری‌های بالفعل در بازارهای بین‌المللی داریم.
رها ابوالقاسمی افزود: از سوی دیگر شاهد تهدید نسل این‌گونه‌ها به دلیل صید بی‌رویه هستیم و به همین دلیل پرورش ماهی خاویاری به صورت جدی انجام و حمایت می‌شود. در کرمان نیز در چند سال گذشته پرورش انواع آبزیان هدف‌گذاری شده است. وی بیان کرد: هم‌اکنون پنج مرکز پرورش ماهی خاویاری در شمال استان کرمان وجود دارد که دارای مزیت اقتصادی قابل توجه است.
این مسئول بیان کرد: به ازای تولید هر هفت تن ماهی در استان سه تا چهار شغل ایجاد می‌شود که این تولید شامل انواع آبزیان سرد‌آبی و گرم‌‌آبی و خاویاری و حتی آرتمیا است. وی افزود: در استان کرمان تولید ماهی با توجه به اقتصاد مقاومتی در دستور کار است و هدف‌گذاری ما در یک برنامه پنج ساله تولید چهار هزار و ۸۰۰ تن ماهی در سال است.
وی با توجه به خشک‌سالی و کمبود آب در کرمان گفت: در استان آبزی‌پروری خرد در دستور کار قرار دارد و سعی می‌کنیم سرمایه‌گذاران، بویژه فعالان بخش کشاورزی را به سمت تولید آبزیان سوق دهیم. ابوالقاسمی اظهارکرد: تا اواخر سال گذشته ۴۰۳ مرکز تولید ماهی در استان کرمان راه‌اندازی شده است که در همین مدت دو هزار و ۳۰۰ تن ماهی تولید شد. وی ادامه داد: برنامه ما افزایش تولید در درازمدت و تولید محصولات از منابع موجود است. وی همچنین به وجود بزرگ‌ترین مزرعه تولید آرتمیا در رفسنجان اشاره کرد و بیان کرد: در این زمینه در کشور رتبه اول را داریم و انتظار داریم تولید ماهی خاویاری هم با توجه به صرفه اقتصادی که وجود دارد، توسعه یابد. وی پرورش ماهی خاویاری را جزو جدیدترین طرح‌های آبزی‌پروری در کرمان دانست و افزود: بچه ماهی‌های مورد نیاز با نظارت کامل تأمین می‌شود و در مجموع شش هزار و ۵۰۰ ماهی خاویاری وارد استان شده است که این میزان توسعه می‌یابد.
سرمایه‌گذاران حمایت می‌شوند
عباس سعیدی، رئیس جهاد کشاورزی شمال کرمان، نیز اظهار داشت: یکی از مشکلات ما در بحث کشاورزی کمبود منابع آبی است که به همین دلیل استفاده بهینه از آب‌های موجود با روش‌های علمی و نو در دستور کار قرار گرفته است. وی پرورش ماهی را از مهم‌ترین رویکردهای موجود در استان دانست و تأکیدکرد: از کشاورزانی که تمایل به سرمایه‌گذاری در این بخش داشته باشند، حمایت می‌شود. وی تصریح کرد: یکی از مواردی که در کشاورزی استان کرمان مطرح است، استفاده از آب‌های موجود با حداکثر بهره‌وری است. احداث مزارع پرورش ماهی در بالادست باغ‌ها و مزارع کشاورزی می‌تواند در کنار افزایش تولید آبزیان در استان، موجب تغذیه بهتر گیاهان و تولید محصول باکیفیت شود و در حقیقت این زنجیره با ارزش افزوده قابل قبول در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.
منبع: سبزینه
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=20618

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.