• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 1 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
1

استمداد از صداوسیما و وزارت بهداشت/ حل بحران سیب‌زمینی، فقط با پخش یک تیزر تلویزیونی

  • کد خبر : 14207
  • ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸
استمداد از صداوسیما و وزارت بهداشت/ حل بحران سیب‌زمینی، فقط با پخش یک تیزر تلویزیونی

در صورتی که وزیر جهاد کشاورزی بتواند دولت، صداوسیما و وزارت بهداشت را برای پخش تیزرهای تلویزیونی حاوی اهمیت مصرف سیب‌زمینی و ارزش غذایی آن مجاب کند، ضمن اصلاح سبد غذایی مردم، وضعیت بازار نیز بهبود خواهد یافت. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، به نقل از ایانا؛ رئیس هیأت‌مدیره انجمن ملی سیب‌زمینی با […]

sibzaminiدر صورتی که وزیر جهاد کشاورزی بتواند دولت، صداوسیما و وزارت بهداشت را برای پخش تیزرهای تلویزیونی حاوی اهمیت مصرف سیب‌زمینی و ارزش غذایی آن مجاب کند، ضمن اصلاح سبد غذایی مردم، وضعیت بازار نیز بهبود خواهد یافت.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، به نقل از ایانا؛ رئیس هیأت‌مدیره انجمن ملی سیب‌زمینی با اعلام این خبر گفت: پس از امحاء یک‌هزار و ۷۰۰ تن سیب‌زمینی که با جنجال‌های رسانه‌ای توانست تبدیل به مسئله روز شده و در بسیاری از جراید و رسانه‌ها به آن پرداخته شود، تکلیف مابقی سیب‌زمینی‌های تولیدشده سال جاری که حجم بیش از پنج میلیون تن را شامل می‌شود، هنوز مشخص نیست.

رحیم نیازی افزود: هرچند با پیگیری‌های صورت‌گرفته وزارت جهاد کشاورزی، مشوق صادراتی ۱۵۰ تومانی به ازای هر کیلوگرم سیب‌زمینی به تصویب رسید، اما حجم بسیار بالای تولید و بازار روانی حاکم بر سیب‌زمینی به‌گونه‌ای است که انتظار می‌رود مجرای مشوق صادراتی، به‌تنهایی نتواند به کمک سیب‌زمینی‌های انباری بیاید.

منتظر اخبار تازه امحاء باشید!

وی خاطرنشان کرد: با وجود آنکه نظریه‌های زیادی به‌دنبال امحاء صورت‌گرفته در استان فارس مطرح شد که پیشنهاداتی نظیر صادرات سیب‌زمینی، توزیع رایگان آن در میان مردم و صنایع تبدیلی توسط نمایندگان مجلس و فعالان حوزه اقتصادی مطرح شد، اما هنوز اقدام عملیاتی برای سیب‌زمینی‌های برداشت‌شده صورت نگرفته است.

نیازی ادامه داد: در حال حاضر سیب‌زمینی‌های همدان، زنجان، اصفهان و قزوین به‌صورت خرید تضمینی از کشاورزان خریداری می‌شود؛ این بدان معنا است که قیمت سیب‌زمینی در این استان‌ها به کمتر از ۳۶۰ تومان رسیده و دولت ناگزیر است برای حمایت از کشاورزان و پرداخت حداقلی وارد گود خرید تضمینی شود.

وی تصریح کرد: در صورتی که برای خروج سیب‌زمینی‌ها از انبارهای غیراستاندارد چاره‌اندیشی نشود، امکان تکرار امحاء سیب‌زمینی به‌ویژه در استان همدان وجود دارد.

نیازی یادآور شد: هرچند ممکن است به‌علت حساسیت‌های به‌عمل‌آمده، دیگر خبری از امحاء مجدد سیب‌زمینی منتشر نشود، اما باید دانست که سیب‌زمینی‌های تولیدی در کشور همچنان با بحران بازاریابی روبه‌رو است.

صادرات سیب‌زمینی به روسیه دنبال شود

رئیس هیأت‌مدیره انجمن ملی سیب‌زمینی تأکید کرد: هرچند صادرات سیب‌زمینی در محموله‌های کوچک به کشورهای عراق، افغانستان، ترکمنستان و آذربایجان صورت می‌گیرد، اما به‌نظر می‌رسد باید بازارهای جدیدی برای این محصول دست و پا کرد.

وی اظهار داشت: صادرات سیب‌زمینی به کشور روسیه یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که می‌تواند ضمن تقویت سبد صادراتی ایران در این کشور بزرگ، بازار داخلی کشور را نیز تنظیم کند.

نیازی همچنین گفت: در حال حاضر سیب‌زمینی در مرزهای خارجی ایران به قیمت ۳۵۰ تومان خریداری می‌شود که رقم خوبی برای تولیدکنندگان نیست.

چند تبلیغ رسانه‌ای از صداوسیما کافی است

رئیس هیأت‌مدیره انجمن ملی سیب‌زمینی افزود: در صورتی که وزیر جهاد کشاورزی بتواند در کابینه، وزارت بهداشت و صداوسیما را برای پخش تیزرهای تلویزیونی حاوی اهمیت مصرف سیب‌زمینی و ارزش غذایی آن مجاب کند، بازار سیب‌زمینی بهبود خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه پنجم توسعه، اصلاح سبد غذایی مردم در دستور کار بود و باید سرانه مصرف سیب‌زمینی در کشور افزایش پیدا می‌کرد، در حالی که جز شبکه سلامت که در موارد محدودی به ارزش غذایی محصولات کشاورزی می‌پردازد، اتفاق دیگری در این راستا صورت نگرفت.

نیازی در پایان تصریح کرد: با این وجود، در صورتی که تنها چند تیزر تلویزیونی از صداوسیما و شبکه‌های پربیننده پخش شود که درباره اهمیت مصرف سیب‌زمینی یا تنوع غذایی با سیب‌زمینی به‌ویژه با توجه به فصل سرما صحبت شود، علاوه بر فرهنگ‌سازی و اصلاح سبد غذایی مردم، مسئله بازار این محصول نیز مرتفع خواهد شد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=14207

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.