• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 2 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
3

استفاده بی رویه از پلاستیک به فاجعه زیست محیطی در کشور تبدیل شده است

  • کد خبر : 11434
  • ۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۹:۱۸
استفاده بی رویه از پلاستیک به فاجعه زیست محیطی در کشور تبدیل شده است

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: استفاده بی رویه از پلاستیک ها در ابعاد مختلف زندگی مردم به فاجعه زیست محیطی بزرگی در کشور تبدیل شده است. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، عباس رجایی روز یکشنبه به مناسبت ۲۱ تیرماه روز بدون نایلکس، افزود: […]

kise_nayloni_pelastikiرییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: استفاده بی رویه از پلاستیک ها در ابعاد مختلف زندگی مردم به فاجعه زیست محیطی بزرگی در کشور تبدیل شده است.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، عباس رجایی روز یکشنبه به مناسبت ۲۱ تیرماه روز بدون نایلکس، افزود: خطر پلاستیک ها به دلیل ماندگاری ۵۰۰ تا هزار ساله در طبیعت، زندگی انسان، حیوانات و آبزیان را تهدید می کند و اگر تغییر رویه موثر در رفتارهای زندگی بشر ایجاد نشود ،پیامدهای ناگواری خواهد داشت.

وی توضیح داد: بر اساس آمارهای منتشره سالانه بیش از سه میلیون تن پلاستیک در کشور تولید و در چرخه مصرف قرار می گیرد بدون آنکه برنامه هدفمند و موثری در بازیافت و ساماندهی آن تعریف شده باشد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در سه دهه گذشته مصرف بی رویه پلاستیک ها در الگوی مصرف خانواده ها نبود و هنگام خرید از زنبیل و یا کیسه های پارچه ای و کاغذی استفاده می شد.

رجایی اظهار کرد: فقر فرهنگی موجب شده که در کمتر از یک قرن تمامی عرصه های طبیعی از جمله بیابان ها ، جنگل ها، کوهستان ها و حتی رودخانه ها به زباله دان پلاستیک تبدیل شود و منظر زیست فاجعه باری را ایجاد کند.

وی بیان کرد: رهاسازی پلاستیک ها در طبیعت مخاطرات جدی در چرخه زیستی حیوانات و آبزیان دارد و به شدت سلامت منابع آب و خاک را به خطر می اندازد.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: جای تاسف دارد که هر روز اخباری از بلعیده شدن نایلکس ها توسط آبزیان و حیوانات و مرگ آن ها در سایه غفلت انسان ها پخش می شود و به خاطر تجمع پلاستیک های سرگردان مناظر زیستی در آلودگی آب را شاهد هستیم.

رجایی بیان کرد: شاید زمان آن رسیده که دولت به صورت جدی در تغییر الگوی تولید نایلکس ها وارد شود و مواد اولیه پلاستیک های تجزیه پذیر و پاکت های کاغذی را بدون اینکه لطمه جدی به منابع پایه جنگلی کشور وارد شود با مدیریت موثر دنبال کند.

وی بیان کرد: پیامدهای استفاده بی رویه از پلاستیک باید توسط شبکه تشکلهای مردمی و رسانه ها به عنوان یک تکلیف ملی برجسته سازی شود و فراخوان عمومی برای مشارکت تمامی مردم در استفاده از زنبیل و کیسه کنفی به جای نایلکس اعلام شود.

رییس کمیسیون کشاوری، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: محاسبات دقیقی از زیان های زیستی ناشی از رهاسازی پلاستیک در طبیعت به صورت شفاف در کشور انجام نشده و رد پای پلاستیک ها در بیماری های مختلف، آلایندگی چرخه غذایی و منابع آب و خاک در مطالعات علمی دیده نشده است.

رجایی عنوان کرد: یکی از شاخه های نایلکس ها ظروف یکبار مصرف است که آفت سلامت مردم شده و فرهنگ استفاده از آن باید تغییر کند.

وی اظهار کرد: این ظروف ساخته شده از مشتقات نفتی است که در تماس مستقیم با غذای گرم یا سرد ترکیبات خطرناک و سرطانزا از آن ها آزادسازی و با خوردن غذا وارد بدن می شود.

وی با بیان اینکه روند مصرف ظروف یکبار مصرف رو به رشد است، افزود: کارخانه های تولید کننده این ظروف باید طبق قانون تحت نظارت قرار داشته باشند و پروانه ساخت از وزارت بهداشت اخذ کرده باشند و تلاش شود ظروف گیاهی جایگزین تولیدات بی کیفیت پلاستیکی شود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=11434

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.