• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
10

استان فارس بر سکوی نخست تولید گل نرگس

  • کد خبر : 29875
  • ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۹:۲۸
استان فارس بر سکوی نخست تولید گل نرگس

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار ما سطح زیرکشت گل نرگس در استان فارس را ۵۸۰ هکتار اعلام کرد که ۳۰۰ هکتار از نرگس‌زار‌ها کشت آبی و مابقی دیم است، اظهار داشت: استان فارس سالانه با تولید ۳۰۰ میلیون شاخه تولید در کشور مقام اول را دارد که پس از فارس خوزستان با حدود ۲۵۰ هکتار رتبه دوم را دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN) ؛ وی افزود: حدود ده هزار هکتار سطح زیر کشت نرگس در جهان است  و کشور هلند مقام اول، بریتانیا رتبه دوم و ایران رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

 پاکاری ادامه داد: شهرستان خفر جهرم با ۳۰۰ هکتار کشت آبی مقام اول در استان به لحاظ سطح زیر کشت و میزان تولید را دارد و شهرستان کازرون با ۱۷۰ هکتار نرگس دیم مقام دوم را دارد که تولید آن کاملا به میزان وپراکنش بارندگی دارد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه بازار گل نرگس عمدتا بازار گل تهران است و گل فروشی‌های شیراز واستان‌های مجاور و دستفروش هاست، بیان کرد: اشتغال فصلی گل نرگس در زمان برداشت و کاشت پیاز به ۱۰۰ نفر در هکتار می‌رسد و صادرات ارز آوری با توجه به خام فروشی در حال حاضر ندارد.

وی تصریح کرد: با تشکیل انجمن ملی گل نرگس کشور در سال گذشته که ریاست آن بعهده یک نرگس کار خفری است به غیر از برگزاری جشنواره سالیانه در کازرون وخفر بحث فرآوری و استخراج اسانس در دستور کار انجمن با حمایت سازمان جهاد کشاورزی و وزارت متبوع است.

پاکاری در ادامه قیمت هر کیلوگرم گل نرگس را ۳۰۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: در پیک برداشت این قیمت به ۵۰ هزار تومان هم می‌رسد. همچنین ارقام گل نرگس شامل شهلا که مرغوبترین رقم است و پرپر و مسکین در ایران است در صورتی که در هلند ارقام و تنوع رنگ بسبار زیاد است.

این مقام مسئول تصریح کرد: شرایط اقلیمی و میزان بارندگی کازرون را به یک نرگسزار دیم طبیعی بدل کرده است این شرایط احتمالا در نقاط دیگر استان مثل نورآباد فراهم است. همچنین مزیت دیم بودن نرگس کازرون همان عدم نیاز به آبیاریست و در سال‌هایی که بارندگی دیر هنگام آغاز می‌شود گلدهی به تعویق افتاده و گل دیر هنگام نیز خواهان زیادی ندارد وقیمت افت خواهد داشت و نیز تولید در حالت دیم پایین، ولی عطر و اسانس بیشتر است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه از سال سوم برداشت اقتصادی گل نرگس شروع شده و از سال هفتم پیاز نرگس نیز قابل برداشت و فروش است، افزود: بسته به میزان تراکم کشت پیاز برداشت گل نرگس از نیم تا یک کیلو در متر مربع است یعنی تا ۱۰ تن در هکتار کا با توجه به قیمت متوسط ۳۰ هزار تومان درآمد قابل توجهی است.

خام‌فروشی گل نرگس و نبود واحد فرآوری از جمله مشکلات عرصه تولید گل نرگس است که اسماعیل حسینی، تولیدکننده گل نرگس در استان فارس و رئیس نخستین انجمن گل نرگس ایران در گفت‌وگو با تسنیم ضمن تشریح برخی از مشکلات تولیدکنندگان گل نرگس در ایران و به نبود هیچ واحد فرآوری در این زمینه اشاره می‌کند.

به گفته وی گل نرگس مانند دیگر گل‌ها نیست و نهایت عمرش یک هفته است به همین دلیل برای فروش یا صادرات آن باید اقدامات ویژه حمایتی صورت بگیرد. به گفته وی اتفاقات اخیر کشور و آلودگی هوای تهران موجب شده که ۷۰ درصد از تولیدکنندگان با ضرر مواجه شوند چراکه امکان چیدن و فروش گل‌های خود را نداشتند.

لزوم ساماندهی بازار فروش گل نرگس 

حسینی معتقد است یکی از کارهایی که می‌توان این مشکلات را کمتر کرد، تشکیل تعاونی برای فروش گل است که سبب می‌شود، ساماندهی بهتری برای فروش صورت بگیرد.

فراگیر شدن کاشت گل نرگس از دیگر مشکلاتی است که رئیس انجمن گل نرگس ایران مطرح می‌کند که سبب اشباع شدن بازار شده و با توجه به اینکه در ایران جز بهبهان واحد فرآوری وجود ندارد، بازاریابی را مشکل کرده است.

وی معتقد است برای صادرات گل نیز معطلی‌ها در گمرک سبب می‌شود که عمر گل تمام شود و تولیدکننده بیشتر متحمل ضرر شود این است که ساماندهی، افزایش واحدهای فرآوری و حمایت جهاد کشاورزی می‌تواند مشکلات تولیدکنندگان گل نرگس را کمتر کند.

انواع گل نرگس در استان فارس شهلا، پُر پَر، هزار پَر و شیپوری است و برداشت گل نرگس در استان تا اواخر بهمن ادامه دارد. فروش گل نرگس آن هم به صورت تازه‌فروشی یکی از اقداماتی است که در راستای بهره بردن اقتصادی می‌توان به کار برد در کنار آن نیاز است اقدامات خلاقانه‌تری را پیش گرفت.

یکی از این اقدامات برگزاری رویدادهای گردشگری از جمله جشن گل نرگس در شهرستان کازرون که هر ساله بهمن ماه برگزار می‌شود، این امر علاوه بر بعد گردشگری به اقتصاد تولیدکنندگان گل نرگس نیز کمک می‌کند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=29875

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.