• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
4

از بین رفتن ۳ درصد درختان در جنگل‌های حفاظت‌شده

  • کد خبر : 13651
  • ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۹
از بین رفتن ۳ درصد درختان در جنگل‌های حفاظت‌شده

یک مطالعه جدید نشان داد تنها در مدت یک دهه، مناطق حفاظت‌شده جهان ۳ درصد از پوشش جنگلی خود را از دست داده‌اند. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایسنا، به طور کلی وسعت جنگل‌های جهان به دلیل استفاده از چوب درختان، آماده سازی زمین‌های کشاورزی و آتش‌سوزی‌های متعدد رو به […]

jangal_3یک مطالعه جدید نشان داد تنها در مدت یک دهه، مناطق حفاظت‌شده جهان ۳ درصد از پوشش جنگلی خود را از دست داده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایسنا، به طور کلی وسعت جنگل‌های جهان به دلیل استفاده از چوب درختان، آماده سازی زمین‌های کشاورزی و آتش‌سوزی‌های متعدد رو به کاهش است.

به همین منظور تعیین مناطق حفاظت شده به عنوان راهکاری برای پیشگیری از آسیب دیدن این اکوسیستم حیاتی در نظر گرفته شد هر چند بررسی‌ها حاکی از آن است که این روش در بسیاری از مناطق تاثیرگذار نبوده است. مطالعات اخیر آشکار ساخته که ظرف یک دهه، مناطق حفاظت شده جهان ۳ درصد از پوشش جنگلی خود را از دست داده‌اند و در برخی نواحی میزان از بین رفتن جنگل‌ها در مناطق حفاظت شده حتی بیشتر از مناطق عادی است.

در این مطالعه کارشناسان فنلاندی به بررسی مناطق حفاظت شده و مناطق جنگلی بکر پرداختند و با استفاده از اطلاعات ماهواره‌ای تغییرات پوشش درختان را در فاصله‌ سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲ اندازه گیری کردند.

این کارشناسان مشاهده کردند که جنگل‌ها، یک سوم مجموع خشکی‌های جهان را در سال ۲۰۰۰ اشغال کرده‌اند. در این میان ۱۹ درصد به نوعی تحت حفاظت بوده و ۲۵ درصد آن‌ها بکر و دست نخورده بوده‌اند. همچنین جنگل‌هایی که هم بکر بوده و هم در مناطق حفاظت شده قرار داشتند حدود ۸.۷ درصد از گستردگی جنگلی جهان را شامل می‌شده است.

به گزارش مونگابی، کارشناسان سپس اطلاعات جمع آوری شده از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲ را مقایسه کرده و دریافتند در مجموع ۳ درصد از جنگل‌های حفاظت شده، ۲.۵ درصد از جنگل‌های بکر و ۱.۵ درصد از جنگل‌های بکر حفاظت شده در طول ۱۳ سال از بین رفته‌اند. همچنین بنابر این مطالعات، بیشترین میزان کاهش مناطق جنگلی در استرالیا، اقیانوسیه و آمریکای شمالی بوده است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=13651

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.