• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
6

از بین بردن آب و خاک با کود و سم غیرمجاز

  • کد خبر : 10658
  • ۰۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱
از بین بردن آب و خاک با کود و سم غیرمجاز

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران گفت: همه می‌دانیم که در کشور خشک و نیمه‌خشکی زندگی می‌کنیم که با محدودیت‌هایی در منابع آب و خاک مواجه هستیم، اما خاک حاصلخیز را با کود سموم غیرمجاز از بین می‌بریم. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایسنا، علیرضا […]

samرییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران گفت: همه می‌دانیم که در کشور خشک و نیمه‌خشکی زندگی می‌کنیم که با محدودیت‌هایی در منابع آب و خاک مواجه هستیم، اما خاک حاصلخیز را با کود سموم غیرمجاز از بین می‌بریم.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایسنا، علیرضا بزرگی امروز – چهارشنبه – به مناسبت سالگرد تاسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران در نشستی اظهار کرد: منابع پایه آب و خاک در کشور وجود دارد که با محدودیت‌های بسیاری مواجه است، چرا که در کشوری خشک و نیمه‌خشک زندگی می‌کنیم که باید خود را با این شرایط اقلیمی وفق دهیم اما از سویی خاک را با کودهای شیمیایی غیرمجاز و مصرف بی‌رویه سموم آلوده می‌کنیم و از بین می‌بریم، فرسایش خاکی را با استفاده نامناسب از ماشین‌آلات و عملیات خاک‌ورزی نامناسب افزایش می‌دهیم. از سوی دیگر مشکلی به نام محدودیت منابع آبی در کشور وجود دارد که در زمینه‌ی استحصال، انتقال و مصرف آب در بخش کشاورزی برنامه‌ریزی مناسبی نداشته‌ایم.

وی با بیان این‌که طرح کردن مساله‌ای به نام بحران آب و خشکسالی تکراری و خنده‌دار است، افزود: باید همه واقعیت را بپذیریم که در منطقه خشک و نیمه‌خشک زندگی می‌کنیم که باید تولیدات کشاورزی خود را براساس این شرایط اقلیمی برنامه‌ریزی کنیم.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران خاطر نشان کرد: در گذشته اعتبارات بسیاری در زمینه‌ی آب و خاک هزینه شد اما بهره‌وری مناسب را نداشت. دولت جدید با عزمی جدی در شورای عالی آب حضور پیدا کرد و در زمینه اعتبارات نیز بودجه‌های هنگفتی در این زمینه تاکنون برای اصلاح منابع پایه آب و خاک تصویب شده است که باید دید چگونه می‌توان در راستای رسیدن به این هدف موفق شد.

بزرگی ادامه داد: اگر بیلان منفی سفره‌های آب زیرزمینی رو به افزایش است، اگر دریاچه ارومیه با این مشکلات مواجه شده و چاه‌های غیرمجاز و سیستم‌های آبیاری نامناسب مشکلاتی در زمینه‌ی منابع آبی در کشور به ارمغان آورده است ناشی از نبود ارزیابی مستمر و استفاده نکردن از پتانسیل سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی بوده است، چرا که این سازمان براساس قانون و اساسنامه تاسیس خود وظایف متعددی در حوزه تولید، خدمات و بازار محصولات کشاورزی بر عهده دارد که باید از ظرفیت آن نهایت استفاده شود.

تصویب و اجرای ناقص قانون انتزاع

وی اظهار کرد: در زمینه‌ی بازار محصولات کشاورزی قانون تمرکز وظایف بازرگانی بخش کشاورزی یا همان قانون انتزاع در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفت، اما این قانون به صورت ناقص تصویب و اجرا شد، چرا که پیش از آن قرار بود همه اعتبارات، تشکیلات، ساختار و وظایف مرتبط با بازار محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شود که اینگونه نشد.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران افزود: یکی‌دیگر از مشکلات در این زمینه کامل نبودن ساختار بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی و عدم اجرای اصل ۴۴ در واگذاری وظایف تصدیگری بخش‌های مختلف کشاورزی به بخش خصوصی است که وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه نیز می‌تواند از پتانسیل سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استفاده کند.

بزرگی تصریح کرد: بخش کشاورزی به دلیل بی‌نظمی در تولیدات خود از مشکلاتی همچون ضایعات بالا، مشکلات زیست محیطی، مشکلات بازار، بهره‌وری پایین و غیره رنج می‌برد که باعث شده کشاورزی ما همچنان غیراقتصادی باشد، اما باید محصولات کشاورزی را از پیش از فرآیند تولید تا بازار آنها مهندسی و برنامه‌ریزی کنیم تا بتوانیم با اقتصادی‌کردن کشاورزی انگیزه را برای تولید‌کنندگان افزایش دهیم.

در این مراسم تفاهم‌نامه مشترکی بین سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی تهران با سازمان بسیج مهندسی تهران برای به‌کارگیری مهندسان کشاورزی هر دو سازمان در عرصه‌های مختلف تولیدی، خدماتی و بخش‌های مرتبط با بازار به امضاء مسوولان دو سازمان رسید.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=10658

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.