• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
2

اختصاص ردیف اعتباری برای احیا و حفظ تالاب های کشور

  • کد خبر : 13923
  • ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۶
اختصاص ردیف اعتباری برای احیا و حفظ تالاب های کشور

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، از اختصاص ردیف اعتباری برای احیا و حفظ تالاب های کشور خبر داد. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، به نقل از ایانا، معصومه ابتکار به منظور بررسی مسائل زیست محیطی  وارد استان فارس شد و مورد استقبال استاندار و جمعی از مدیران و […]

ebtekar_reis_mohite_zist_4معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، از اختصاص ردیف اعتباری برای احیا و حفظ تالاب های کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، به نقل از ایانا، معصومه ابتکار به منظور بررسی مسائل زیست محیطی  وارد استان فارس شد و مورد استقبال استاندار و جمعی از مدیران و مسئولان استان قرار گرفت.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، در سفر خود به استان فارس، عصر روز دوشنبه، در جلسه ستاد احیای تالاب های استان فارس شرکت کرد.

معصومه ابتکار از توجه ویژه دولت به محیط زیست و احیای تالاب ها در کشور خبر داد و افزود: ۲۵ میلیارد ریال اعتبار برای احیای تالاب های فارس در نظر گرفته شده است.

وی افزود: “تلاش می کنیم این اعتبارات هر چه سریعتر به این تالاب ها تخصیص یابد و قرار شده این برنامه ها در ستاد احیا به تصویب برسد و هر جا که لازم باشد در سطح شورای عالی آب مطرح گردد و جلسه ای را به تالاب های استان فارس اختصاص دهیم و مصوبات لازم را در سطح ملی از شورای عالی آب اخذ نماییم.”

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در حوزه آب، بحران ها و مشکلات به نحوی است که نیازمند یک انقلاب اساسی در بحث کشاورزی هستیم و در این زمینه دولت تسهیلاتی را ایجاد کرده و باید با حمایت مجلس و همکاری همه نهادها در این زمینه جدی تر عمل کرد.

وی، نقش مشارکت و همراهی مردم را در این زمینه کلیدی دانست و گفت: در شورای عالی آب در دولت موضوع ها به صورت جدی مطرح است زیرا ظرفیت توان زیستی طبیعت به نقطه شکست خود رسیده و در چنین شرایطی که آب از عمق ۳۰۰ متری برداشت می شود نمی توان از خودکفایی کشاورزی سخن گفت.

وی ادامه داد: در شرایطی که آب و خاک وضعیت مساعدی ندارند، کشاورزی و اقتصاد سبزی وجود نخواهد داشت، اما متاسفانه در این موضوع در مبانی دچار مشکل شده ایم به گونه ای که از همه ظرفیت های آب و خاک و تنوع زیستی بهره کشی کرده ایم و با فشارهای زیادی که به طبیعت وارد شده است امروز متوجه عواقب آن شده ایم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به طرح های این سازمان برای احیای تالاب پریشان اشاره کرد و گفت: در این زمینه طرح مدیریت یکپارچه زیست بومی بازنگری شده و بزودی برای اجرا ابلاغ می شود.

رئیس سازمان محیط زیست کشور همچنین اعلام کرد: “اگر ستاد در جلسه آتی خود برنامه ی مدیریتی تالاب پریشان را تصویب نماید ما آماده اجرا هستیم.”

در این جلسه سید محمد علی افشانی استاندار فارس نیز با بیان اینکه استان فارس با تعداد زیادی دریاچه، با خشکسالی گسترده روبروشده است گفت: احیای دریاچه ها با بارشهای اخیر و به صورت طبیعی احیا نمی شود و باید یک طرح جامع برای آنها تعریف شود.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در جلسه شورای اداری استان هم شرکت کرد و گفت: همه ی طرح های عمرانی در کشور باید پیوست مطالعات زیست محیطی داشته باشند.

معصومه ابتکار با اشاره به اینکه امروز مبنای برنامه ریزی ها را باید محیط زیست قرار داد گفت: دولت در این زمینه ۴ طرح برای تصویب به مجلس ارائه داده است که مهمترین آن، پیوست زیست محیطی برای طرح های عمرانی است.

وی بیان کرد: هر طرح و برنامه باید پیوست زیست محیطی داشته باشد و آثار آن بر محیط زیست و مردم بررسی شود و اگر آثاری به دنبال داشت برای اصلاح آنها اقدام شود و اگر آثار بسیار شدید بود از اجرا و پیاده سازی آن طرح و برنامه صرف نظر شود.

وی، با اشاره به اینکه امروز اتکای ما در اقتصاد بیشتر به منابع پایه است افزود: اقتصادی می تواند مقاومتی باشد که خود را از اتکا به منابع پایه کاملا جدا کند و به سمت خلاقیت و فناوری های نوین برود.

ابتکار افزود: کشاورزی استان فارس نقش مهمی در اقتصاد ملی دارد اما با کدام ظرفیت زیستی، به نظر می رسد با توجه به سفره های آب زیرزمینی، مبنا در کشاورزی باید ظرفیت زیستی باشد.

استاندار فارس هم در جلسه شورای اداری استان گفت: حفظ تالاب ها تقویت آبهای زیر زمینی را به همراه دارد و گونه های مختلف گیاهی و جانوری که در استان فارس وجود دارد زمینه گردشگری و رونق اقتصادی در استان فارس را در پی دارد.

سید محمد علی افشانی افزود: عدم توجه به تالاب ها، از بین رفتن کشاورزی، مهاجرت روستاییان و فقر و بیکاری را در جامعه به همراه دارد.

وی خواستار تخصیص هر چه سریعتر اعتبارات به تالاب های استان شد.

اعتبار ۲.۵ میلیارد تومانی تالاب های استان قرار است تا یک ماه آینده به استان فارس اختصاص یابد و احیای تالاب های فارس از سر گرفته شود./
ارسال خبر: احسان سمیع زاده- شیراز

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=13923

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.