• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
0

احداث تونل درجنگل ابر ممکن نیست/احتمال لغزش به خاطر سازندهای بستر جنگل

  • کد خبر : 5098
  • ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۶:۳۹

معاون سازمان جنگل ها و مراتع با بیان اینکه امکان احداث تونل در جنگل ابر وجود ندارد، گفت: به دلیل حساسیت لغزشی بستر این جنگل احتمال لغزش در محدوده تونل وجود دارد. بهزاد انگورج در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در بازدیدی که از جنگل ابر به همراه نمایندگان فراکسیون محیط زیست مجلس داشتیم تمام […]

معاون سازمان جنگل ها و مراتع با بیان اینکه امکان احداث تونل در جنگل ابر وجود ندارد، گفت: به دلیل حساسیت لغزشی بستر این جنگل احتمال لغزش در محدوده تونل وجود دارد.
بهزاد انگورج در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در بازدیدی که از جنگل ابر به همراه نمایندگان فراکسیون محیط زیست مجلس داشتیم تمام این نمایندگان از نزدیک یک ویژگی این جنگل یعنی نازک بودن آن در نوار هیلکانی را مشاهده کردند.

به گفته وی، در حال حاضر به دلیل عبور دو خط انتقال برق یک مسیر گاز و یک مسیر دسترسی به خدمات در این جنگل آنچه که مشخص است این است که تحمل و توان اکولوژیک جنگل ابر در حدی نیست که توان عبور شبکه جاده دیگری را داشته باشد.

معاون امور جنگل سازمان جنگل ها و مراتع با بیان اینکه تاکنون هیچ خط پروژه و مسیری برای این جاده ارائه نشده است اظهار داشت: بنابراین اساسا بررسی درخصوص امکان احداث تونل در مسیر این جاده صورت نگرفته است.

انگورج اظهار داشت: اما گزارش های زمین شناسی این منطقه حاوی نکاتی است که نشان دهنده حساسیت لغزشی سازنده بستر و ناپایدار بودن زمین شناسی این منطقه است.

وی تاکید کرد: بنابراین احداث تونل به جای جاده به دلیل بافت شیل ذغالی خاک این جنگل امکان پذیر نیست و در نهایت از نظر فنی به دلیل زهکشی نامناسب موجب خشکیده شدن جنگل ابر می شود.

معاون امور جنگل سازمان جنگل ها و مراتع، تصریح کرد: آنچه مسلم است ضرورتی برای احداث جاده در جنگل ابر وجود ندارد و مطرح کردن بحث هایی مانند احداث تونل و دیگر بحث های فنی بیهوده است.

به گزارش مهر، هفته گذشته برخی از نمایندگان مجلس به همراه تعدادی ازمسئولان کشوری و استانی به بازدید از جاده ابر و سایرمسیرهای مواصلاتی به شاهرود پرداختند که در این بازدید نمایندگان فراکسیون محیط زیست بر حفظ محیط زیست استان تاکید کردند اما تصمیم گیری نهایی درباره احداث جاده در جنگل ابر به بررسی نظر کارشناسان در مجلس موکول شد. همچنین عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس گفته است: اگر متولیان احداث جاده بر خواسته خود در جنگل ابر اصرار دارند، فقط می توانند از طرح احداث تونل در این جاده استفاده کنند.

تعیین مهلت یک ماهه برای جمع‌بندی موضوع احداث جاده در جنگل ابر

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از تعیین مهلت یک ماهه این کمیسیون برای جمع بندی نهایی در مورد احداث جاده در جنگل ابر خبر داد.

محمدمهدی برومندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد روند پیگیری پیشنهاد احداث جاده در جنگل ابر گفت: این مساله روز یکشنبه در کمیسیون کشاورزی بررسی و قرار شد که سه تن از نمایندگان؛ بنده، آقایان پاپی‌زاده و شریعت‌نژاد با تعامل با کار‌شناسان سازمان محیط زیست و نهاد‌های مربوطه این مساله را پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: همچنین مهلت یک ماهه‌ای برای جمع‌بندی و بررسی‌ها اطلاعات تعیین شده و پس از آن کمیسیون اجتماعی جمع‌بندی نهایی و گزارش خود را اعلام خواهد کرد.

گفتنی است؛ هفته گذشته در جلسه مشترکی میان کمیسیون کشاورزی و اصل ۹۰، فراکسیون محیط زیست، سازمان حفاظت محیط زیست، استانداری گلستان، سازمان جنگل‌ها و مراتع و نمایندگان پیشنهاددهنده احداث جاده در جنگل ابر، قرار شد تا کمیسیون کشاورزی تحقیقات کاملی را در این زمینه انجام دهد و جمع بندی خود را در مورد احداث یا عدم احداث جاده در این جنگل عنوان کند.

همچنین لازم به ذکر است؛ کار‌شناسان معتقدند جنگل ابر تنها نقطه سبز در استان سمنان و تنها بخش باقی‌مانده از جنگل‌های چندین هزار ساله این منطقه و دارای ارزش زیست محیطی زیادی برای کل کشور است و پیش از این نیز سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها و مراتع مخالفت خود را با این اقدام نشان داده‌اند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=5098

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.