• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
2

اجرای ۹۵۰۰ هکتار از طرح توسعه جنگل‌های مانگرو در جنوب

  • کد خبر : 2427
  • ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۱

معاون فنی مرکز جنگل های خارج از شمال کشور با اشاره به آغاز رسمی طرح ملی مدیریت و توسعه جنگل های مانگرو از سال ۸۴ در ۳ استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان و بوشهر گفت: عمده این عملیات که معادل ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار بوده در استان هرمزگان اتفاق افتاده است. به گزارش خبرنگار […]

معاون فنی مرکز جنگل های خارج از شمال کشور با اشاره به آغاز رسمی طرح ملی مدیریت و توسعه جنگل های مانگرو از سال ۸۴ در ۳ استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان و بوشهر گفت: عمده این عملیات که معادل ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار بوده در استان هرمزگان اتفاق افتاده است.
به گزارش خبرنگار مهر، طالب امین پور در حاشیه بازدید از طرح احیا و توسعه جنگل های مانگرو در جمع خبرنگاران گفت: طرح ملی مدیریت و توسعه جنگل های مانگرو از سال ۸۴ رسما در سطح استان هرمزگان آغاز شده و همچنان در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه این طرح در ۳ استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان و بوشهر اجرا می شود افزود: عملیاتی که تاکنون انجام شده در حدود ۱۰ هزار هکتار بوده که عمده آن (۹۵۰۰ هکتار) در استان هرمزگان اتفاق افتاده است.

امین پور اعتبارات ارای این طرح را به طور متوسط بین ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این طرح تا زمانی که دولت به آن اعتبار بدهد ادامه خواهد یافت ضمن اینکه طرح ۱۰ هزار هکتاری دیگری در قالب همین طرح پتانسیل یابی شده، سند ملی آن آماده است؛ همچنین مکان های مورد نظر مشخص شده که اجرای آن منتظر تخصیص اعتبار هستیم تا عملیات اجرایی آن را آغاز نماییم.

همچنین محمد درویش خواه نیز با بیان اینکه شهرستان خمیر از جنوب غرب بندرعباس واقع شده است اظهارداشت: طرح توسعه جنگل های مانگرو با مشارکت مردم در ۱۵۰ هکتار و ۵۰ هزار اصله نهال در منطقه آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه همه مراحل انجام کار از جمله جمع آوری بذر، تولید نهال و … توسط جامعه محلی انجام می شود اعتبار این طرح را ۶۰ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: قیمت هر نهال بین هزار و ۱۵۰، ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ تومان متغیر است ضمن آنکه ما در هر هکتار هزار اصله نهال به فاصله ۳ متری از یکدیگر و به صورت ستونی می کاریم.

درویش خواه با بیان اینکه شهرستان خمیر ۷۰۰ هکتار جنگل طبیعی مانگرو دارد اضافه کرد: ما تاکنون جنگل های مانگرو این شهرستان را تا ۱۰۰ هکتار توسعه داده ایم و امسال نیز ۵۰ هکتار دیگر به این میزان اضافه می شود ضمن آنکه پیش بینی شده تا ۵ هزار هکتار ظرفیت کار وجود دارد که این امر طی ۸ تا ۱۰ سال آینده محقق خواهد شد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان با اشاره به اینکه طرح مذکور در قالب طرح مدیریت پایدار جنگلهای ساحلی مانگرو از اعتبارات ملی تامین اعتبار می شود ادامه داد: امسال در سراسر استان ۳۷۵ هزار اصله نهال تولید شده است.

وی ناملایمات محیطی از جمله خشکسالی و همچنین عوامل انسانی تهدید کننده در استان را مورد اشاره قرار داد و گفت: ما از اجرای این طرح دو هدف را پیگیری می کنیم که اولین هدف ما احیای جنگلهای طبیعی است در کنار آن ما رویشگاههای مناسب که قابلیت توسعه جنگل داشتند را توسعه داده ایم.

درویش خواه با اشاره به اینکه از سال ۸۴ تاکنون در سطح استان بیش از ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال معادل ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار کشت شده است تصریح کرد: موفقیت این پروژه بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=2427

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.