• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
4

اجرای کشاورزی حفاظتی در اراضی دیم، راهکاری کلیدی برای حفظ منابع آب و خاک

  • کد خبر : 4150
  • ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۹:۴۱

مدیر مؤسسه تحقیقات سمیت مکزیک گفت: حفظ رطوبت خاک و نگهداری بقایای گیاهی محصولات عامل کلیدی در جهت افزایش عملکرد اراضی دیم با استفاده از روشهای کشاورزی حفاظتی است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی، کنت دی. سایر در همایش بررسی کشاورزی حفاظتی در اراضی دیم […]

مدیر مؤسسه تحقیقات سمیت مکزیک گفت: حفظ رطوبت خاک و نگهداری بقایای گیاهی محصولات عامل کلیدی در جهت افزایش عملکرد اراضی دیم با استفاده از روشهای کشاورزی حفاظتی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی، کنت دی. سایر در همایش بررسی کشاورزی حفاظتی در اراضی دیم در بوکان افزود: در کشاورزی حفاظتی به جای استفاده از روش‌های خاکورزی رایج، از خاکورزی حفاظتی استفاده می‌شود؛ به این معنا که زیر و رو شدن خاک در این روش مانند سیستم رایج خاک ورزی نبوده و حداقل ۳۰ درصد بقایای محصول قبلی در سطح خاک حفظ می‌شود.

وی اظهار کرد: این روش کشاورزی بر پایه حفاظت از خاک، آب و گیاه بنا شده و یکی از راههای مؤثر برای برون رفت از بحران خشکسالی، مدیریت بهینه مصرف آب و جبران مواد آلی خاک برای اقتصادی کردن کشاورزی است.

کنت دی. سایر از مزایای دیگر این روش کشاورزی، کاهش فشردگی خاک، حفظ رطوبت، افزایش مواد آلی خاک، جلوگیری از فرسایش ، پیشگیری از به هم خوردن ساختمان خاک و همچنین اصلاح آن، افزایش کارایی مصرف آب، تنظیمPHو پشتیبانی از جانداران میکرو و ماکرو خاکزی است.

مدیر مؤسسه تحقیقات کشاورزی سمیت مکزیک گفت: از ۶۰ سال پیش کشاورزی حفاظتی در جهان انجام می‌شود و هم اینک ۱۵۵ میلیون هکتار از اراضی جهان زیر پوشش سیستم‌های کشاورزی حفاظتی اعم از خاک‌ورزی ، کم‌خاک ورزی و بی‌خاک ورزی و سیستم‌های دایمی است.

وی با بیان اینکه کشاورزی حفاظتی علم و تخصص جدیدی نیست، افزود : در طی ۱۱ سال تحقیق خود در این زمینه به این نتیجه رسیده‌ام که کاهش میزان خاک‌ورزی به حداقل ممکن و در حالت ایده‌آل کشاورزی بدون خاک‌ورزی یکی از اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین اصول کشاورزی حفاظتی است.

وی در ادامه فعالیت واحد نمونه مجهز و پیشرفته تولید ادوات کشاورزی و خاکورزی در شهرستان بوکان را شایسته تقدیر و ارزشمند عنوان کرد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=4150

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.