• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
2

اجرای طرح های جنگل داری در شمال کشور باید ادامه یابد

  • کد خبر : 3928
  • ۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۹

مدیرکل دفتر جنگل داری و امور بهره برداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: اجرای طرح های جنگل داری نه تنها نباید در شمال کشور تعطیل شود بلکه باید برای مناطقی که فاقد آن هستند، طرح های جامعی تهیه کرد. سید وجیه الله موسوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: […]

مدیرکل دفتر جنگل داری و امور بهره برداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: اجرای طرح های جنگل داری نه تنها نباید در شمال کشور تعطیل شود بلکه باید برای مناطقی که فاقد آن هستند، طرح های جامعی تهیه کرد.

سید وجیه الله موسوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از مساحت یک میلیون و ۹۳۹ هزار هکتاری جنگل های شمال، برای یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار طرح جنگل داری تهیه شده که فقط در یک میلیون و ۷۰ هزار هکتار آن طرح اجرا می شود.

وی ادامه داد: از این آمار روشن می شود که بسیاری از مناطق جنگل های هیرکانی طرح جنگل داری ندارد و یا طرح های تهیه شده برای این مناطق اجرایی نشده است.

موسوی تاکید کرد: هدف از اجرای طرح جنگل داری فقط برداشت چوب نیست بلکه باید نگاهی جامع نگرانه داشته باشیم و همه ظرفیت های جنگل به کار گرفته شود.

مدیرکل دفتر جنگل داری و امور بهره برداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، اولویت نخست مدیریت جنگل های هیرکانی را حفظ و نگهداری این جنگل ها و در مرحله بعد توسعه و گسترش آن ذکر کرد.

وی تصریح کرد: البته لازم است شرح خدمات و دستورالعمل طرح های جنگل داری متناسب با نیازهای روز بازنگری و اصلاح شود که این کار از سال ۱۳۹۱ آغاز شده است.

مدیرکل دفتر جنگل داری و امور بهره برداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور یادآور شد: نباید به بهانه مصوبه دولت درباره مدیریت جنگل ها، اقدامات جنگلداری تعطیل شود و لازم است که ما فارغ از این گونه مصوبات، همه ظرفیت های طبیعت را شناسایی کنیم.

موسوی اظهار داشت: اجرای طرح های جنگل داری در جنگل های هیرکانی بیش از ۵۰ سال سابقه مکتوب و مستند دارد که نباید تجارب به دست آمده در این مدت به یکباره کنار گذاشته شود.

هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارت جهادکشاورزی و به استناد تبصره ماده ۱۴۸ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، برنامه بهینه سازی پایش، حفظ، بهره برداری و مدیریت جنگل های کشور را در ۲۷ آذر ۱۳۹۲ تصویب و در ۱۶ دی ۱۳۹۲ ابلاغ کرد که اجرای فراگیر آن از امسال آغاز شد.

بر طبق ماده شش این مصوبه، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور موظف است اجرای طرح های جنگل داری را در شمال کشور به نحوی برنامه ریزی و مدیریت کند که چوب حاصل از بهره برداری جنگل، فقط از درختان آسیب دیده، شامل درختان شکسته، افتاده، ریشه کن، آفت زده و عملیات پرورشی تامین شود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=3928

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.