• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
2

اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری گامی در جهت صیانت از منابع آب و خاک کشور است

  • کد خبر : 16901
  • ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲
اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری گامی در جهت صیانت از منابع آب و خاک کشور است

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به ضرورت حفظ منابع آب و خاک کشور در اسناد بالادستی ، اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری را یکی از اولویت های مهم در جهت صیانت از منابع آب و خاک کشور برشمرد. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری […]

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به ضرورت حفظ منابع آب و خاک کشور در اسناد بالادستی ، اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری را یکی از اولویت های مهم در جهت صیانت از منابع آب و خاک کشور برشمرد.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری در جلسه شورای عالی آب که عصر امروز- شنبه- برگزار شد با بیان این مطلب افزود: برای جلوگیری از فرسایش خاک و عبور از بحران کم آبی، اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.
معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: در سالیان گذشته و در برنامه های توسعه مربوط به دوره های قبل توجه ویژه ای به موضوع آبخیزداری و آبخوانداری صورت گرفته بود اما متاسفانه از مقطعی، توجه به این موضوع کم رنگ شد و آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفت.
جهانگیری موضوع فرسایش خاک را یکی از اصلی ترین مسائل در حفظ منابع آب و خاک کشور ارزیابی کرد و اظهار داشت: یکی از بهترین اقدامات برای مقابله با فرسایش خاک، اجرای طرح های آبخیزداری است و خوشبختانه اجرای این طرح ها فناوری پیچیده ای نیست که از دسترس ما خارج باشد و انتظار داریم وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی به طور ویژه به این موضوع بپردازند.
معاون اول رئیس جمهوری با تاکید براینکه اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری باید به فرهنگ و مطالبه عمومی در کشور تبدیل شود، خاطرنشان کرد: این موضوع باید دوباره در جامعه زنده شود و نباید به دست فراموشی سپرده شود.
جهانگیری با تاکید براینکه سازمان برنامه و بودجه کشور نیز باید نگاه ویژه ای به اجرای این طرح ها داشته باشد و برای تامین منابع مورد نیاز آن تلاش کند، خواستار تشکیل کارگروهی متشکل از وزارتخانه های جهاد کشاورزی، نیرو، کشور، سازمان برنامه و بودجه و سازمان حفاظت محیط زیست شد و اظهار داشت: این کارگروه باید موضوع اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری را به طور ویژه پیگیری کند و گزارش جلسات و نتایج آن را به طور مرتب به دولت و شورایعالی آب ارائه دهد تا بتوانیم به اهداف کمی برنامه ششم توسعه در این زمینه جامه عمل بپوشانیم.
رئیس شورایعالی آب در ادامه این نشست با اشاره به سفرهای اخیر خود به دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری و دغدغه مردم این استان ها درخصوص کمبود آب گفت: مسئولین و مردم این دو استان خواستار اجرای مصوبه ۹ ماده ای شورایعالی آب هستند که ضروری است دستگاه های مربوطه اجرای دقیق این مصوبه را با جدیت در دستور کار خود قرار دهند.
جهانگیری همچنین با اشاره به اینکه موضوعات آب و محیط زیست از موضوعات اصلی و محوری در برنامه ششم توسعه است، افزود: مردم انتظار دارند مسائل مرتبط با آب و محیط زیست در طول برنامه ششم حل و فصل شود و مناسب است شورایعالی آب علاوه بر طرح موضوعات ملی، در هر جلسه مسائل یک استان را نیز در دستور کار قرار دهد.
همچنین در این جلسه که وزرای نیرو، جهاد کشاورزی و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز حضور داشتند، رئیس سازمان هواشناسی کشور گزارشی از وضعیت بارش و دمای هوای کشور از ابتدای مهر تا ۲۲ آبان سال جاری و پیش بینی دما و بارش برای سه ماه آینده کشور ارائه کرد.
وزیر جهاد کشاورزی هم گزارشی از وضعیت آبخیزداری و آبخوانداری در ایران ارائه کرد و ضمن اشاره به عملکرد طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در برنامه های مختلف توسعه، به تشریح برنامه های کلان آبخیزداری در برنامه ششم توسعه و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی پرداخت.
در این جلسه وزیر نیرو هم با تاکید براینکه این وزارتخانه اجرای طرح های آبخیزداری را به صورت صد در صد تایید می کند، گفت: البته لازم است پیش از اجرای این طرح ها مطالعات همه جانبه انجام شود و با جامع نگری، همه آثار و پیش بینی های لازم در حوزه های آبریز مورد بررسی قرار گیرد.
در این نشست گزارشی نیز از سوی معاونت امور آب و آبفا وزارت نیرو درخصوص تاثیر پروژه های آبخیزداری بر منابع آب تجدیدپذیر کشور ارائه شد و پس از ارائه نظرات و دیدگاه های مختلف درخصوص طرح های آبخیزداری و آبخوانداری، مقرر شد کارگروهی متشکل از وزارتخانه های جهاد کشاورزی، نیرو، کشور، سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شود و موضوع اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری را به طور ویژه پیگیری کند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=16901

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.