• امروز : دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 6 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Monday - 13 May - 2024
2

ابلاغ طرح “مدارس طبیعت”؛ بزودی

  • کد خبر : 11624
  • ۲۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰
ابلاغ طرح “مدارس طبیعت”؛ بزودی

مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور گفت: طی جلساتی میان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و وزیر آموزش و پرورش، مقرر شد ۶۰ مدرسه جم (مدارس جامع محیط زیست) را در کشور راه‌اندازی کنیم. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از  ایسنا، محمد درویش در […]

NAHAL_derakhtkari_ghatsnahal_kashtمدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور گفت: طی جلساتی میان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و وزیر آموزش و پرورش، مقرر شد ۶۰ مدرسه جم (مدارس جامع محیط زیست) را در کشور راه‌اندازی کنیم.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از  ایسنا، محمد درویش در آیین اختتامیه “کمپین خرید سبز” که با “کیسه‌های پارچه‌ای بهترین جایگزین کیسه‌های پلاستیکی” به همت موسسه زیست محیطی سبزاندیشان اراک و با حضور مسئولین استانی برگزار شد، گفت: اقدامات تشکل‌های مردم نهاد و NGOها در حوزه محیط زیست، در احیای بسیاری از تالاب‌های کشور از جمله تالاب ارومیه، رامسر و… تاثیر بسزایی داشته است.

وی با تاکید بر لزوم افزایش نرخ مشارکت‌های مردمی در حوزه محیط زیست، افزود: زمانی می‌توان به آینده کشور امیدوار بود که سرمایه اجتماعی را قدر بدانیم و از مردم بخواهیم که در راستای حفظ محیط زیست و آینده‌ای بهتر در کشور فکر و اندیشه کنند و گام‌های موثرتری در این زمینه برداریم.

درویش در ادامه اظهار کرد: طی جلساتی با رئیس سازمان محیط زیست کشور و وزیر آموزش و پرورش مقرر شد ۶۰ مدرسه جم را در کشور راه‌اندازی کنیم. بسیاری از مشکلاتی که امروز گریبان محیط ریست را گرفته، ناشی از این است که فهم اکولوژیک و سواد محیط زیست را در برنامه‌های آموزش و پرورش در اختیار مدیران فردای کشور قرار نداده‌ایم.

وی اضافه کرد: کودکان‌مان از فهم اکولوژیک برخوردار نشده‌اند و باید تلاش کنیم نسلی را پرورش دهیم که عناصر و کلمات زیست محیطی برای آنها ارزشمند باشد و شاهد حضور مدیرانی نباشیم که محیط زیست را سد راه توسعه می‌دانند.

وی خاطرنشان کرد: به گفته وزیر آموزش و پرورش، طرح مدارس طبیعت به همه ادارات کل آموزش و پرورش کشور ابلاغ می‌شود و این مدارس به رسمیت شناخته خواهند شد. همه فعالان حقیقی و حقوقی می‌توانند در حوزه ترویج این مدارس با فراغ بال اقدام کنند.

درویش افزود: دستورالعمل آن در ۱۰۵ صفحه توسط دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست و کمک وزارت آموزش و پرورش تهیه شده است.

وی در پایان گفت: باور ما بر این است که در یک افق ۱۰ ساله بتوانیم همه ۱۰۵ هزار واحد آموزش و پرورش کشور را به مدارس زیست محیطی تبدیل کنیم. اگر این اتفاق بیافتد همه دغدغه‌ها در این حوزه حل خواهد شد.

دکتر حسین آقاخانی، استاد دانشگاه تهران و فعال محیط زیست نیز در این مراسم گفت: جهت جلوگیری از تخریب محیط زیست، باید سازمان محیط زیست کشور قوانین محکم‌تری را تنظیم کرده و با تصویب در مجلس شورای اسلامی، استفاده از کیسه‌ها و بطری‌های پلاستیکی را به وسیله ابزارهای جریمه‌ای، محدود کند.

آقاخانی با تاکید بر شروع فرهنگ‌سازی حفظ محیط زیست در میان مردم از سنین جوانی، افزود: فعالیت‌های زیست محیطی در مدارس و مهدهای کودک موثرتر خواهد بود و NGOها باید در این راستا گام بردارند.

وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: علیرغم اینکه کشورهای خارجی خود جزو تولیدکنندگان محصولات پلاستیکی هستند، اما در همین کشورها برای کاهش استفاده از این محصولات اقدامات مدیریتی بهینه‌ای صورت می‌گیرد. میزان خرید و استفاده از بطری‌های آب معدنی در کشور بسیار بالاست و باید با کمک اعمال قوانین این میزان کاهش پیدا کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در سایر کشورها، علاوه بر نهادینه کردن فرهنگ حفظ محیط زیست، ریختن زباله در کنار جاده‌ها منتهی به جریمه هزار دلاری می‌شود. در برخی از ایالات آمریکا، فروشگاه‌ها مجاز به ارائه کیسه‌های پلاستیکی نیستند و در غیر اینصورت باید مالیات آنرا بپردازند.

علی شهسواری، مدیر اجرایی کمپین خرید سبز نیز گفت: کمپین خرید سبز یک پویش فرهنگی است که مردم را به استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای به جای کیسه‌های نایلونی تشویق می‌کند.

وی تصریح کرد: براساس تحقیقات انجام شده در ژاپن، سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد عدد پلاستیک توسط مردم خریداری می‌شود و در مجموع ۳۳ درصد از حجم زباله‌ها، زباله‌های پلاستیکی هستند.

شهسواری عنوان کرد: براساس تخمین‌ها، سالانه ۱۷۷ هزار تن کیسه پلاستیکی در ایران تولید می‌شود که این رقم معادل تولید و استفاده ۵۰۰ تن کیسه پلاستیکی در روز است. اگر هر ایرانی در هفته، خرید تنها یک کیسه را از مصرف روزانه خود حذف کند، از مصرف ۸۰۰ میلیون کیسه در کشور جلوگیری می‌شود.

شهسواری هزینه اجرایی طرح “خرید سبز” را معادل سه میلیون تومان برآورد کرد که نیمی از این اعتبار از محل جذب اسپانسر و نیم دیگر توسط فروش کیسه‌های پارچه‌ای به مردم تامین شد.

وی خاطرنشان کرد: تعداد ۴۵۰ عدد کیسه از جنس الیاف طبیعی با مقاومت بالا، جهت فرهنگ‌سازی استفاده از اینگونه کیسه‌ها تهیه و به فروش رسید.

در بخش دیگری از این مراسم، حاضرین در جلسه با امضای کیسه پارچه‌ای نمادین، پیمان بستند که به قدر توان خود، مراقب خود، زمین و رفتار خود باشند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=11624

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.