• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
0

ابتکار: شرکت های بیمه برای حفظ حیات وحش وارد عمل شوند

  • کد خبر : 16805
  • ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵
ابتکار: شرکت های بیمه برای حفظ حیات وحش وارد عمل شوند

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تاکنون یوزپلنگ ایرانی و پلنگ ایرانی بیمه شده است اما برای حفاظت بیشتر، از شرکت های بیمه درخواست داریم وارد عمل شوند. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، معصومه ابتکار روز شنبه در مراسم رونمایی از اطلس های گونه های حیات وحش […]

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تاکنون یوزپلنگ ایرانی و پلنگ ایرانی بیمه شده است اما برای حفاظت بیشتر، از شرکت های بیمه درخواست داریم وارد عمل شوند.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، معصومه ابتکار روز شنبه در مراسم رونمایی از اطلس های گونه های حیات وحش اطهار کرد: بیمه گذار برای بیمه خرس سیاه، خرس قهو ه ای، میش مرغ و گوزن زرد ایرانی وارد عمل شود.
وی تاکید کرد: دیگر فرصتی برای بی تفاوتی نسبت به محیط زیست و گونه ای حیات وحش باقی نمانده است و باید گذشته را جبران کنیم.
ابتکار گفت: هفته گذشته گزارشی از وضعیت زمین به عنوان سیاره زنده برای جهانیان منتشر شد که بسیاز تکان دهنده بود، دراین گزارش آمده است مطالعات بر روی هزاران گونه جانوری و تنوع زیستی نشان می دهد از سال ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۲ حدود ۵۸ درصد از گونه های جانوری دنیا از بین رفته که زنگ خطری برای حیات وحش دنیا است.
وی افزود: در این گزارش پیش بینی شده بود که اگر روند تخریب و نابودی محیط زیست و حیات وحش به همین روال پیش رود، تا سال ۲۰۳۰ حدود ۲٫۳ درصد گونه های باقیمانده از بین خواهند رفت؛ در همین گزارش چند سوال مطرح شده بود مبنی بر این که آیا سیاره زمین تا آن زمان زنده خواهد ماند؟ آیا انسان می تواند تمام حیات را به نفع خودش از بین ببرد؟ و آیا انسان می تواند به زندگی خودخواهانه خود به همین روال ادامه دهد؟.
ابتکار تاکید کرد: مهمترین کارکرد این گزارش ها، آگاهی رسانی، اصلاح سیاست ها و جلب مشارکت مردم برای حفاظت و تغییر رویه است که به نظر می رسد انسان در این دوره به این بیداری و آگاهی رسیده است که باید محیط زیست را حفظ کند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: زمانی انسان فکر می کرد که اگر به محیط زیست غلبه کند و همه چیز را در اختیار خود بگیرد، می تواند زندگی خوبی داشته باشد اما امروزه به این نتیجه رسیده که این تفکر و نگاه کاملا نادرست است و کارهای بشر زنگ خطر محیط زیست را به صدا در آورده است.
وی افزود: علاوه بر نتایج منفی اقدامات بشری، با عوامل طبیعی مانند تغییر اقلیم و خشکسالی هم مواجه هستیم -البته بخشی از آن هم دستاورد انسان است- که این اتفاقات را تشدید می کند، ایران هم از این روند مستثنی نیست و آسیب های زیادی را متحمل شده است.
معاون رییس جمهوری تاکید کرد: باید در زمینه حفظ محیط زیست کاملا علمی حرکت کنیم و خود را مجزا ندانیم و در این مسیر حرکت و گذشته ها را جبران کنیم، دیگر فرصتی برای بی تفاوتی نسبت به حیات وحش و محیط زیست نداریم.
وی در خصوص تهیه اطلس مهره داران کشور و رونمایی آنها اشاره کرد و گفت: تهیه این اطلس ها کار بسیار بزرگی است که انجام شده و می تواند منجر به افزایش آگاهی عمومی شود.
ابتکار به برنامه عمل حیات وحش هم اشاره کرد و افزود: اگر برنامه مدیریت نداشته باشیم، قطعا نسبت به انجام وظایف خود در زمینه حفظ محیط زیست و حیات وحش با مشکل مواجه خواهیم شد، رییس جمهوری گفت که دولت تدبیر و امید دولت محیط زیستی است بنابراین نمی تواند در حد شعار باقی بماند بلکه باید برای آن برنامه داشته باشیم.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سیاست های کلی نظام در زمینه محیط زیست که سال گذشته توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد خط مشی راهبردی محیط زیست کشور است که یک بخش آن مربوط به حفظ تنوع زیستی است از این رو باید گام های اجرایی در این زمینه را برداریم.
وی افزود: البته یک سری اقدامات در سطح بین المللی برای حفاظت از یوزپلنگ ایرانی انجام شده و همچنان ادامه دارد که این اقدامات در قالب پروژه و با هدف جلب مشارکت های مردمی انجام می شود که با توجه به وضعیت سایر گونه های جانوری باید اقدامات بیشتر و گسترده تری صورت گیرد.
ابتکار تاکید کرد: زمانی که مردم و افرادی که به طور مستقیم با گونه های جانوری در ارتباط هستند، مانند شکارچیان و افراد بومی، به این نتیجه برسند که جمعیت گونه های جانوری کاهش یافته و یا در خطر هستند، ما در کار خود موفق بوده ایم که در این زمینه سمن ها نقش بسزایی دارند.
وی با بیان این که اجازه ندهیم موج تهیه اطلس های جانوری آرام شود، گفت: می توان از دل این اطلس ها اطلاعات خوبی در قالب پوستر برای دانش آموزان در مقاطع مختلف تهیه و در مدارس سراسر کشور پخش کرد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در مدیریت راهبردی باید همپیمانی اتفاق بیفتد، زیرا سازمان حفاظت محیط زیست به تنهایی قادر به حفاظت نیست و علاوه بر فعالیت سایر نهادهای مرتبط ، دانشگاه ها و سمن ها نیز نقش بسزایی دارند زیرا طبیعت ثروت ملی ما است و باید برای حفظ این داشته های خود تلاش کنیم.
ابتکار افزود: این حرکت یک همت ملی می طلبد کما این که در سطح جهانی، محیط زیست بخشی از مسوولیت مدنی و حقوق بشر تلقی می شود.
اطلس مهره داران پنج رده پرندگان، خزندگان، دوزیستان، پستانداران و ماهیان آب های داخلی تهیه و برنامه عمل خرس قهوه ای، خرس سیاه، گوزن زرد و میش مرغ امروز – شنبه – با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست رونمایی شد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=16805

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.