• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
3

ابتکار: تنها راه پیش روی انسان امروز، توسعه پایدار همراه با حفظ محیط زیست است

  • کد خبر : 14374
  • ۰۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
ابتکار: تنها راه پیش روی انسان امروز، توسعه پایدار همراه با حفظ محیط زیست است

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: توسعه پایدار همراه با حفظ محیط زیست تنها راه پیش روی انسان در برهه کنونی است که این امر باید در برنامه ریزی های مسئولان، فعالان صنعتی، معدنی و کشاورزی و آحاد مردم لحاظ شود. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، معصومه ابتکار روز […]

ebtekar_reis_mohite_zistمعاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: توسعه پایدار همراه با حفظ محیط زیست تنها راه پیش روی انسان در برهه کنونی است که این امر باید در برنامه ریزی های مسئولان، فعالان صنعتی، معدنی و کشاورزی و آحاد مردم لحاظ شود.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، معصومه ابتکار روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری آذربایجان غربی افزود: در سال های گذشته بسیاری از فعالیت ها با محوریت توسعه بدون در نظر گرفتن مخاطرات زیست محیطی انجام گرفته که نتیجه آن تخریب و آلودگی روز افزون محیط بوده و بسیاری از جوامع را با مشکل جدی مواجه کرده است.
وی با اشاره به توجه ویژه در اجلاس گذشته سران کشورها در سازمان ملل به موضوع توسعه پایدار با لحاظ کردن حفظ محیط زیست اضافه کرد: در دنیای امروز همه دولت ها و صاحب نظران بر این باور رسیده اند که توسعه پایدار با بی توجهی به محیط زیست امکانپذیر نیست.
وی سیاست های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب در خصوص محیط زیست، برنامه ششم توسعه و برنامه های دولت تدبیر و امید را نشان دهنده توجه نظام مقدس جمهوری اسلامی به حفظ محیط زیست دانست و اظهار کرد: این اهمیت تا حدی است که رئیس جمهوری، دولت یازدهم را دولت محیط زیست نامیده و با وجود برنامه ریزی های مختلف در حوزه های افزایش اشتغال، رشد اقتصادی، خروج از رکود، رفع موانع تولید، ورود به دوران پساتحریم و توسعه اجتماعی و سیاسی، بر امر محیط زیست همواره تاکید داشته است.
معاون رئیس جمهوری تاکید کرد: در صورتی که موضوع محیط زیست را در بخش های مختلف صنعت، کشاورزی و معدن جدی نگیریم به نقطه شکست می رسیم و عامل شکست نیز تخریب و آلودگی محیط زیست خواهد بود.
ابتکار با اشاره به وضعیت فعلی دریاچه ارومیه، این وضعیت را نشانه بی توجهی در سال های متمادی به موضوع محیط زیست عنوان کرد و ادامه داد: تهدید خشک شدن دریاچه ارومیه، زنگ خطر جدی برای کل ایران، منطقه و جهان است و کشورهای مختلف با توجه به این وضعیت، تصمیم گرفته اند که حفظ محیط زیست را در دستور کار اصلی خود قرار دهند.
وی، دریاچه ارومیه را سرمایه ای فراملی عنوان کرد و گفت: این دریاچه متعلق به کل بشریت است و آیندگان در این خصوص از ما سوال خواهند کرد و ما ناگزیر هستیم در راستای بهبود وضعیت و احیای آن تمام توان خود را به کار بگیریم.
وی افزود: دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به موضوع دریاچه ارومیه داشته و برنامه ریزی دقیقی را در این خصوص انجام داده که مطمئن هستیم این برنامه ریزی ها با همراهی مردم در راستای احیای دریاچه ارومیه به نتیجه می رسند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص آلودگی هوا در کشور نیز اظهار کرد: با این آلودگی که محصول نبود برنامه ریزی مناسب در سال های گذشته است، در حال حاضر زندگی ۳۰ میلیون نفر از مردم کشور تحت تاثیر قرار گرفته که رقم قابل توجهی است.
ابتکار اضافه کرد: آلودگی خاک نیز در کشور زیاد است که این امر نتیجه کشاورزی آسیب زا در گذشته و حال بوده و باید برای پیشگیری از تبعات آن، از اکنون برنامه ریزی کنیم.
وی توجه به اقتصاد نوین که بر پایه خلاقیت جوانان شکل می گیرد را یکی از مهمترین عوامل جلوگیری از آسیب به محیط زیست در کنار توسعه عنوان کرد و ادامه داد: اقتصاد نوین، اقتصادی بر مبنای خلاقیت و نوآوری است که به آن اقتصاد سبز نیز می گویند و ما باید به این سمت حرکت کنیم.
پرویز آراسته مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز در این جلسه گزارشی از فعالیت های این اداره کل در بخش های مختلف ارائه کرد و گفت: در حال حاضر سطح تراز دریاچه ارومیه به ۱۲۷۰.۲۳ متر رسیده که ۱۵ سانتیمتر بالاتر از تراز ابتدای سال آبی جاری است.
وی افزود: سطح دارای آب دریاچه ارومیه نیز هم اکنون ۱۳۵۷ کیلومتر مربع است که نسبت به ۱۵ روز گذشته بیش از ۷۰۰ کیلومتر مربع افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: دولت تدبیر و امید، نخستین اولویت کاری خود را به احیای دریاچه ارومیه اختصاص داده و در این خصوص برنامه ریزی ها و اقدامات بسیاری را انجام داده است که با این اقدامات، امیدها برای احیای دریاچه بسیار بیشتر شده است.
استاندار آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: مشارکت قابل توجه کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در شهرستان های مختلف نشان دهنده وجود فضای شادابی و امید در استان است.
قربانعلی سعادت افزود: در مجلس خبرگان رهبری ۳۴ نفر و در مجلس شورای اسلامی تاکنون بیش از ۲۲۰ نفر در استان ثبت نام کرده اند که بسیار بیشتر از دوره های گذشته است.
وی اضافه کرد: این شرایط نشان می دهد که توانسته ایم فضای شادابی و امید را در آذربایجان غربی افزایش دهیم و افراد کاندیدا و آحاد مردم در حال حاضر افق های روشنی را برای آینده شهرستان های مختلف متصور هستند.
وی اظهار کرد: تلاش می کنیم با آماده کردن شرایط، زمینه مشارکت حداکثری در روز انتخابات را نیز فراهم کنیم.
انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به صورت همزمان در روز هفتم اسفندماه امسال برگزار می شود.
ثبت نام کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری به پایان رسیده و فردا نیز ثبت نام کاندیداهای مجلس شورای اسلامی به اتمام می رسد.
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به افتتاح هزار و ۸۹۰ پروژه نیمه تمام در استان در دو سال گذشته ادامه داد: برای به بهره برداری رساندن آنها ۲۴ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده است.
سعادت گفت: همچنین در ابتدای حضور دولت تدبیر و امید در آذربایجان غربی هفت هزار میلیارد ریال بدهی دستگاه های اجرایی به پیمانکاران در استان وجود داشت که بیش از نیمی از آن در دو سال گذشته تسویه شده است.
وی در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه نیز اظهار کرد: ما به صورت تمام قد برای احیای دریاچه ارومیه تلاش می کنیم که در این راستا مردم نیز به صورت خودجوش کمک کار دستگاه های اجرایی بوده اند.
وی اضافه کرد: برای اجرای بهتر طرح های احیای دریاچه ارومیه در حال حاضر نیازمند کمک های اعتباری بیشتر از سوی دولت هستیم که امیدواریم این امر تحقق یابد.
دریاچه ارومیه به عنوان بزرگترین دریاچه داخلی ایران با وسعت ۵۷۰۰ کیلومتر مربعی در شمال غرب کشور قرار دارد که در ۱۸ سال گذشته به دلیل خشکسالی، آب آن سال به سال کاهش یافته ودر حال حاضر حدود یک میلیارد متر مکعب آب در آن وجود دارد.
این در حالی است که میزان آب موجود در آن در بالاترین سطح به حدود ۳۲ میلیارد متر مکعب رسیده بود و میزان آب آن در تراز اکولوژیک آن حدود ۱۴ میلیارد متر مکعب است.
حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه نیز در این جلسه با تبریک فرارسیدن سالروز میلاد پیامبر بزرگوار اسلام (ص)، ولادت امام جعفر صادق (ع) و هفته وحدت گفت: محوری ترین یادگار پیامبر اعظم (ص) برای ما مسلمانان قرآن و عترت است که ما باید به این گوهرهای ارزشمند توجه بیشتری داشته باشیم.
هفته وحدت سالروز ولادت پیامبر بزرگوار اسلام (ص) به روایت اهل سنت آغاز شده و تا سه شنبه هفته آینده سالروز ولادت پیامبر بزرگوار اسلام (ص) به روایت اهل تشیع ادامه دارد.
وی افزود: یکی از مهمترین مواردی که باید برای آن برنامه ریزی شود، توجه به قرآن، قرائت آن و تدبر در آیات الهی است.
وی اضافه کرد: آیات قرآنی و فرمایشات ائمه اطهار (ع) باید سرلوحه کار مدیران در تمامی سمت ها قرار گیرد.
معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز پنجشنبه در سفری یکروزه به آذربایجان غربی، ضمن دیدار با مدیران و بازدید از دریاچه ارومیه و حاشیه آن، با فعالان حوزه محیط زیست نیز دیدار و گفت و گو می کند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=14374

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.