• امروز : سه شنبه - ۱ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : 14 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Tuesday - 21 May - 2024
1

ابتکار: انتقال آب از خزر را تنها راه تامین آب نمی دانیم

  • کد خبر : 12693
  • ۰۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰
ابتکار: انتقال آب از خزر را تنها راه تامین آب نمی دانیم

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: راهکارهای علمی تر و قابل قبول تر برای حفظ منابع آبی وجود دارد و این سازمان، انتقال آب دریای خزر به مرکز کشور را تنها راه تامین درازمدت آب نمی داند. معصومه ابتکار روز پنجشنبه در نشست خبری […]

ebtekar_reis_mohite_zist_4به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: راهکارهای علمی تر و قابل قبول تر برای حفظ منابع آبی وجود دارد و این سازمان، انتقال آب دریای خزر به مرکز کشور را تنها راه تامین درازمدت آب نمی داند.
معصومه ابتکار روز پنجشنبه در نشست خبری در دانشگاه سمنان افزود: سازمان حفاظت محیط زیست مخالف مطالعه و ارزیابی انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی کشور نیست و این پروژه را یکی از راهکارهای تامین آب برای مرکز کشور می داند.
وی ادامه داد: اما تاکید سازمان حفاظت محیط زیست ابتدا بر اصلاح الگوی مصرف و بهینه سازی مدیریت مصرف با نگاه زیست بومی است.
وی با بیان اینکه در گذشته انتقال آب حوزه به حوزه آسان ترین راه حل برای رفع کمبود آب بوده است، گفت: این رویکرد می تواند تبعات زیادی داشته باشد، اگر چه در برخی نقاط این کار ضروری است و باید بر اساس مطالعات زیست محیطی انجام شود.
ابتکار با اشاره به اینکه کمبود آب با افزایش بهره وری، جلوگیری از برداشتهای غیرمجاز و اصلاح الگوی مصرف، در برخی نقاط برطرف می شود، افزود: در برخی نقاط کشور در کنار کمبود آب، با آلودگی منابع آبی مواجه هستیم که باید با تصفیه پساب صنعتی، بازچرخانی فاضلاب و پساب و … برطرف شود.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست از واگذاری روند بررسی ۲۳ نوع فعالیت مشمول ارزیابی زیست محیطی به استانهای کشور خبر داد و اضافه کرد: با بررسی ۵۳ نوع فعالیت، بررسی ۲۳ فعالیت از سازمان حفاظت محیط زیست به استانها تفویض اختیار شده است.
وی ادامه داد: از این پس کارگروه زیست محیطی جدیدی با حضور سازمان مدیریت و برنامه ریزی، حفاظت محیط زیست و دستگاه اجرایی مربوط، روند ارزیابی و تصمیم گیری در مورد آن فعالیت زیست محیطی را برعهده می گیرد.
وی تصریح کرد: یک کارگروه نظارتی نیز در درون استانها وظیفه نظارت بر اجرای نتایج ارزیابی را عهده دار خواهد بود.
ابتکار درباره جاده سازی در جنگل ابر شاهرود نیز خاطر نشان کرد: جلوی جاده سازی در این منطقه به دلیل تداخل با جنگل بکر و بی نظیر ابر گرفته شد و به هیچ وجه اجازه تخریب و جاده سازی به بهانه انتقال آب و … داده نمی شود.
وی ادامه داد: با مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور، جنگل ابر به منطقه حفاظت شده تبدیل شده است و با ایجاد پاسگاهی، در برنامه حفاظتی سازمان حفاظت محیط زیست قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت بیشتر از مناطق تحت مدیریت خود در کشور به دنبال استفاده از تجهیزات پایش هوشمند است، ادامه داد: برای نصب دوربین در برخی نقاط تلاش می شود و اکنون بسیاری از تالابها با دوربین هوشمند مراقبت می شوند و بر اساس تفاهمنامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از پهپاد برای توسعه حفاظت و کمک به محیط بانان استفاده می شود.
ابتکار از اصلاح، بازنگری و ابلاغ دستورالعمل مربوط به باغ وحش ها برای ارتقای استانداردها در این بخش خبر داد و افزود: نظر تمام صاحبنظران و تشکلها برای رسیدن به دستورالعملی جامع در مورد باغ وحش ها اخذ شد.
وی در مورد میزان آلایندگی کارخانه فروسیلیس ایران واقع در شهرک صنعتی سمنان، گفت: با طرح توسعه این واحد تولیدی موافقت نشده است و فعالیت فعلی این واحد نیز با رعایت ضوابط زیست محیطی و نصب تجهیزات پایش لحظه ای ادامه دارد.
وی در خصوص رویکرد دولت در قبال منتقدین، گفت: از یک سو دولت تدبیرو امید سعی در ارتقای آستانه تحمل خود دارد و از سویی همه باید چارچوبهای اخلاقی را در رسانه ها رعایت کنند.
ابتکار تصریح کرد: در انتقال خبرها باید امانتداری رعایت شود و همه بدانند که دروغ و تهمت با فرهنگ و شان ایرانیان سازگار نیست و باید ریشه کن شود.
وی با اشاره به هشت محیط بان دارای حکم قطعی اعدام در کشور، خاطر نشان کرد: با گذشت اولیای دم و همراهی مسوولان محلی، رضایت برای گذشت از قصاص شش محیط بان اخذ شده است و برای دو نفر دیگر نیز در حال تلاش هستیم.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: علی الاصول شکار در ایران ممنوع است، مگر با پروانه این سازمان که برای هیچ گونه جانوری به جز در مواردی محدود برای گُزار هیچگونه مجوز شکار صادر نشده است، پس شکار چهارپایان ممنوع است و تخلف محسوب می شود.
معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست روز پنجشنبه پس از دیدار با امام جمعه سمنان در نشست شورای اداری این استان حضور یافت و از دو واحد تولیدی نیز بازدید کرد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=12693

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.