• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
1
سازمان تعاون روستایی استان فارس

آماده کردن فضا برای صادرات محصولات کشاورزی فارس

  • کد خبر : 23405
  • ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۶
آماده کردن فضا برای صادرات محصولات کشاورزی فارس

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ احد بهجت حقیقی با اشاره به اینکه آماده کردن فضا برای صادرات محصولات کشاورزی یکی از استراتژی‌های اصلی سازمان تعاون روستایی فارس در سال ۹۷ است،گفت: سال گذشته بیش از ۲ هزار تن محصولات کشاورزی استان فارس به خارج از کشور صادر شده که نمونه آن صادرات سیب و […]

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ احد بهجت حقیقی با اشاره به اینکه آماده کردن فضا برای صادرات محصولات کشاورزی یکی از استراتژی‌های اصلی سازمان تعاون روستایی فارس در سال ۹۷ است،گفت: سال گذشته بیش از ۲ هزار تن محصولات کشاورزی استان فارس به خارج از کشور صادر شده که نمونه آن صادرات سیب و انگور فرآوری شده به روسیه است.

وی در ادامه افزود: با توجه به شرایط منابع آب و خشکسالی‌های مداوم تعاونی‌های کشاورزی استان فارس در پی بالا بردن سود تولیدکننده از صادرات هستند که در سال زارعی جاری ۱۰ هزار تن محصولات کشاورزی به صورت توافقی از کشاورزان خریداری شد و اتحادیه باغداران هر ماه بالای ۱۵۰ کانتینر محصولات باغی مثل انگور، لیمو ترش، شلیل، سیب، هندوانه را به قطر ارسال می‌کند.

مدیرکل سازمان تعاون روستایی استان فارس با توجه اینکه در حال حاضر بیش از ۳ هزار نیرو به صورت مستقیم در تعاونی‌های کشاورزی و روستایی مشغول به کار هستند که از این تعداد ۴۲۰ هزار نفر به عنوان بهره بردار بهره‌بردار و سهامدار در این تعاونی‌ها حضور دارند، تاکید کرد: اصلاح ساختار مدیریت تعاونی‌ها و استفاده از نیروهای جوان و تحصیل کرده دانشکده کشاورزی شیراز از جمله برنامه‌های سازمان تعاون روستایی است و امسال از طریق فرایند استخدام ۳۰۰ نیرو جذب تعاونی‌های روستایی و کشاورزی می‌شود و مدیران عامل توانمند برای تعاونی‌ها به کار گرفته می‌شود.

مدیرکل تعاون روستایی استان فارس با توجه گستردگی شبکه تعاونی روستایی و کشاورزی گفت: به زودی در دو استان فارس و اصفهان به صورت پایلوت، توزیع گوشت قرمز و نهاده‌های مورد نیاز دامداران به شبکه تعاونی‌ها واگذار می‌شود.

وی در ادامه از انعقاد تفاهم‌نامه با دانشکده کشاورزی شیراز و پارک علم و فناوری استان فارس خبر داد و گفت: از انجایی که مجهز شدن تعاونی‌های روستایی و کشاورزی به علم روز دنیا می باشد طی این تفاهم‌نامه‌ ایی که بین سازمان تعاون روستایی و پارک علم و فناوری منعقد شده است اطلاعات دقیق هواشناسی برای جلوگیری از هدر رفت منابع آب و غیره در اختیار تعاونی‌ها گذاشته می‌شود.

بهجت حقیقی از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با جهاد دانشگاهی استان فارس خبر داد و گفت: ما نیاز به فناوری‌های ارزان قیمت برای کشاورزان داشتیم و طی این تفاهم‌نامه در نظر است که در کنار همه مزارع فارس کارگاه‌های کوچک بسته‌بندی محصولات کشاورزی راه‌اندازی شود.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط آبی استان فارس ما باید به سمت کشت‌های کم‌آب‌بر و متناسب با خشکسالی برویم به همین دلیل برای کشت پاییزه این محصول ۲۳ تن بذرگواهی‌شده گلرنگ در اختیار کشاورزان قرار داده شده که این میزان بذر جوابگوی ۱۰۰۰ هکتار از اراضی است، خاطرنشان کرد: ۲۳ تن بذر کشت بهاره نیز در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم تا در مجموع در سال زراعی جاری ۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی فارس زیر کشت این محصول قرار بگیرد.

مدیرکل سازمان تعاون روستایی فارس با بیان اینکه در سال جاری ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن ذرت دانه‌ای، ۶ هزار تن جو، ۶۷۰۰ تن کنجاله سویا و ۴ هزار تن خوراک دام در اختیار دامداری‌ها و مرغداری‌های استان قرار گرفته است، گفت: به دلیل گستردگی شبکه تعاونی روستایی و کشاورزی به زودی در دو استان فارس و اصفهان به صورت پایلوت، توزیع گوشت قرمز و نهاده‌های مورد نیاز دامداران به شبکه تعاونی‌ها واگذار می‌شود.

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۳۹ هزار تن کود از طریق تعاونی‌های روستایی و کشاورزی بین کشاورزان و باغداران استان فارس توزیع شده است.

بهجت حقیقی با بیان اینکه اولویت ما کشت‌های باغی است بنابراین در هر شهرستان به تعاونی‌های روستایی و تعاونی‌ باغداران فراخوان داده شده که برای حمایت از باغداران در سال زراعی جاری یک محصول باغی را به صورت توافقی خریداری کنند، عنوان کرد: در شهرستان بوانات ۳۲ تن انگور برای تولید کشمش تیزآبی به صورت توافقی خریداری شده و قرارداد خرید توافقی ۵۲ تن انگور آفتابی و ۲۹ تن بادام نیز از باغداران این شهرستان نیز منعقد شده است.

وی با بیان اینکه امسال ۵۵ تن انجیر شهرستان استهبان توسط تعاونی‌های خریداری شده و آماده صادرات است، گفت: قراردادی برای خرید ۸ هزار تن خرمای زاهدی شهرستان فراشبند برای صادرات به کشور پاکستان در ایام ماه مبارک رمضان منعقد شده است.

مدیرکل سازمان تعاون روستایی فارس افزود: به دلیل سرمازدگی امسال سایز سیب‌های باغات سپیدان کوچک بود که برای جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان ۲ هزار تن سیب زیر درختی این شهرستان برای فرآوری به صورت توافقی خریداری شد و در سردخانه همایجان نگهداری می‌شود.

وی با بیان اینکه ایجاد مراکز عرضه محصولات کشاورزی یکی از اهداف سازمان تعاون روستایی در سال ۹۷ است به همین دلیل نیز یک مرکز عرضه محصولات کشاورزی در کوی زهرا شیراز در حال راه‌اندازی است، گفت: هدف از راه‌اندازی این مراکز عرضه محصولات کشاورزی بدون واسطه و با قیمت مناسب است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=23405

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.