• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
3

آماده شدن طرح توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال

  • کد خبر : 14298
  • ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸
آماده شدن طرح توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از آماده شدن طرح توقف بهره برداری از جنگل‌های شمال خبر داد گفت: این طرح نیازمند سالانه ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار است. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، به نقل از مهر، خداکرم جلالی اظهارداشت: طرح توقف بهره برداری از جنگل‌های شمال برای یک دوره ۵ […]

jangal_3رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از آماده شدن طرح توقف بهره برداری از جنگل‌های شمال خبر داد گفت: این طرح نیازمند سالانه ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار است.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، به نقل از مهر، خداکرم جلالی اظهارداشت: طرح توقف بهره برداری از جنگل‌های شمال برای یک دوره ۵ یا ۱۰ ساله آماده شده و در صورت تامین اعتبار اجرای آن آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح سالانه به ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، تصریح کرد: براساس این طرح، بهره برداری‌هایی که منحصر به چوب است، به بهره برداری‌های چند منظوره و در ابعاد مختلف جنگل که می تواند منافعی داشته باشد، تبدیل می شود.

معاون وزیر جهادکشاورزی اضافه کرد: با اجرای این طرح علاوه بر حفظ ساختار موجود می‌توانیم مجریان طرح‌های جنگل داری را در راستای حفاظت و فرصت دادن به جنگل‌ها آماده کنیم.

جلالی در پاسخ به این پرسش که آیا با اجرای این طرح، برداشت از جنگل‌های شمال به صفر می رسد؟ گفت: آن نقاط از جنگل که به صورت دست کاشت ایجاد شده است، نیاز به عملیات پرورش دارد و قطع درختان در این عملیات انجام می‌گیرد.

وی افزود: در یک میلیون هکتار زمینی که جنگل کاری کرده‌ایم، نهال‌های کاشته شده به مرور زمان به درختان تنومند صنعتی و با ارزش تبدیل می‌شوند ضمن اینکه بر اساس برنامه مهارت پرورشی و اصول علمی و جنگل شناسی، پایه های آن قطع می‌شود.

جلالی، عملیات پرورشی را اقدامی به منظور بهبود وضعیت جنگل خواند. وی، وسعت جنگل‌های کشور را ۱۴.۳ میلیون هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: فقط در یک میلیون هکتار از جنگل های شمال، بر اساس مصوبه سال ۹۲، بهره برداری انجام می گیرد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: براساس مصوبه دولت یازدهم در جنگل‌های شمال، درختان آسیب دیده شامل درختان شکسته، افتاده و آفت زده و همچنین در نقاطی که عملیات پرورشی صورت می گیرد، برداشت انجام می شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۵۰۰ هزار متر مکعب، برداشت از جنگل‌های شمال انجام شده است، خاطر نشان کرد: این میزان برداشت نسبت به ۱۵ سال پیش به یک سوم کاهش یافته است.

جلالی با اشاره به اینکه در ساختار موجود مجریان طرح‌های جنگل داری در قبال بهره برداری، کارهای حفاظتی، بهداشتی و توسعه ای انجام می‌دهند، تصریح کرد: نهال کاری، خروج دام از جنگل و مرمت جاده‌ها جزو تکالیف مجریان طرح های جنگل داری به شمار می‌رود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=14298

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.