• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
2

آفت زغالی همچنان جان جنگل‌های زاگرس را می‌گیرد

  • کد خبر : 3627
  • ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۱

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با بیان اینکه علاوه بر آفت زغالی، خشکسالی و ریزگردها هم بر خشکیدگی درختان بلوط جنگل‌های زاگرسی نقش داشته‌اند گفت: عملیات بهسازی برای احیای جنگل‌های این استان در حال انجام است. خیرالله آذرکردار مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مورد وضعیت […]

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با بیان اینکه علاوه بر آفت زغالی، خشکسالی و ریزگردها هم بر خشکیدگی درختان بلوط جنگل‌های زاگرسی نقش داشته‌اند گفت: عملیات بهسازی برای احیای جنگل‌های این استان در حال انجام است.

خیرالله آذرکردار مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مورد وضعیت جنگل‌های زاگرسی این استان، گفت: در چند سال اخیر ورود ریزگردهای کشورهای همسایه از جمله عراق بر میزان خشکیدگی جنگل‌ها و درختان بلوط این ناحیه نقش زیادی داشته است.

وی با بیان اینکه ریزگردها با پوشاندن روزنه‌ها مانع تنفس گیاه می‌شوند، گفت: علاوه بر آفت ذغالی کمبود بارش در سال‌های اخیر خشکیدگی درختان جنگل‌های زاگرسی را تشدید کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی بیان داشت: عملیات بهسازی و هرس سرشاخه‌های درختان بلوط خشکیده برای ایجاد تعریق بیشتر در درختان در سطح ۱۱ هزار هکتار از جنگل‌های این استان در حال انجام است.

وی افزود: همچنین در پای درختان بلوط تشتک‌هایی را ایجاد کرده‌ایم که هر کدام از این تشتک‌ها در صورت بارندگی بین ۱.۵ تا ۲ مترمکعب آب را در خود جای می‌دهد و به این ترتیب ریشه درخت سرزنده می‌ماند.

 آذرکردار بیان داشت: قطع نهال‌های خشکیده، جمع‌آوری و سوزاندن درختان آلوده به آفت قارچ زغالی از جمله راه‌های دیگری است که برای  احیای جنگل‌های زاگرسی در این منطقه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه بخشی از جنگل‌های زاگرسی ایلام دچار آسیب‌دیدگی کامل شده‌اند به طوری که امکان احیای آن وجود ندارد افزود: برای احیای جنگل‌های زاگرسی این استان به ازای هر درخت آلوده به آفت قارچ ذغالی ۳ تا ۵ نهال کاشته می‌شود.

به گزارش فارس: جنگل‌های منطقه زاگرس در سالیان اخیر، به دلایل مختلف از جمله بهره‌برداری بی‌رویه، فشار دام ، کاهش بارندگی و سایر عوامل در سطح وسیعی دچار خشکیدگی ناشی از طغیان آفات و بیماری‌ها شده است.

بنابراین تغییرات اقلیمی و مخاطرات زیست محیطی و هم چنین دخالت های غیر اصولی انسان در بهره برداری بیش از حد توان اکولوژیک از سرزمین و نگرانی از عوامل تهدید کننده و تخریب منابع طبیعی در منطقه زاگرس به دلیل بهره‌برداری غیر اصولی و نیز شناخت، پیشگیری و کنترل عوامل تهدید کننده منابع طبیعی و تلاش در جهت حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری پایدار از این منابع، همکاری همه جانبه تمامی دستگاه ها و مشارکت مردم را می طلبد.

این گزارش می‌‌افزاید: ۱۰ روز پیش استانداران ۱۲ استان زاگرس‌نشین برای احیای جنگل‌های منطقه تفاهم‌نامه‌ همکاری در استان ایلام برای احیای جنگل‌های زاگرسی امضا کردند.

این تفاهم نامه به امضا استانداران استان‌های آذربایجان غربی، اصفهان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، فارس، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، مرکزی، همدان و با حضور رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور رسیده است.

ناحیه رویشی زاگرس با حدود ۳۰ میلیون هکتار وسعت و ۴۰ درصد تولید آب کشور نقش مهمی در پایداری محیط زیست کشور ایفا می نماید.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=3627

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.