• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 22 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
3

آغاز فعالیت شبکه نظارت روستایی در فارس

  • کد خبر : 24882
  • ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۲
آغاز فعالیت شبکه نظارت روستایی در فارس

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN)؛ شبکه نظارت روستایی با حضور مدیرکل امور زیربنایی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، فعالیت خود را در این استان از امروز دوشنبه ۱۳ آبان ماه ۹۸، در سالن شهید قاضی استانداری به طور رسمی آغاز کرد. در نشست هم اندیشی اعضای شبکه نظارت روستایی […]

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN)؛ شبکه نظارت روستایی با حضور مدیرکل امور زیربنایی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، فعالیت خود را در این استان از امروز دوشنبه ۱۳ آبان ماه ۹۸، در سالن شهید قاضی استانداری به طور رسمی آغاز کرد.

در نشست هم اندیشی اعضای شبکه نظارت روستایی استان فارس دکتر رضایی معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری، یکی از بحث های اساسی را تامین منابع مالی در پروژه های عمرانی دانست. همچنین موضوع کنترل کیفیت طرح‌ها و پروژه‌ها را از مهمترین اولویت‌های پیش روی استان عنوان نموده و صرف اعتبارات در طرح‌های روستایی را مستلزم هماهنگی بین دستگاه‌ها برای هم افزایی بیشتر و ایجاد بهره وری بالاتر دانست.

وی با بیان آنکه سهم اعتبارات در حوزه روستایی از منابع دهیاری و خیرین قابل توجه بوده و به ضرورت ایجاد این شبکه تاکید کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس اظهار داشت: این شبکه ظرفیت خوبی است تا ضمن اطلاع از روند پیشرفت طرح‌های روستایی برای رفع مشکلات فراروی این طرح‌ها گره‌گشایی شود.

رضایی، طرح‎های عمرانی نیمه‎تمام استان را ۳۲۷۰ طرح اعلام کرد و گفت: بیش از نیمی از این پروژه های عمرانی پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصد و نزدیک به انتها و پایان دارند که از منابع استانی و ملی می باشد.

وی با اشاره به محدودیت اعتبارات عمرانی، تصریح کرد: با توجه به بضاعت محدود مالی باید تلاش شود تا طرح‌ها با کیفیت بالایی اجرا شوند چراکه امکان مجدد اجرای این طرح‌ها وجود ندارد.

در ادامه این نشست، مهندس علیرضا نخعی مدیرکل امور زیربنایی معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری با تشریح روند شکل گیری شبکه نظارت روستایی کشور و بیان اهداف و ضرورت‌های آن، اظهار امیدواری کرد تا عملکرد این مجموعه به افزایش کیفیت و سرعت بخشیدن به تحقق این طرح منجر شود. وی همچنین گفت: شبکه نظارت روستایی در کشور از سال ۹۶ فعال شده و به دنبال آن با توسعه فعالیت‌های نظارتی در استان‌ها، شبکه استانی نظارت روستایی نیز در تمامی استانهای کشور فعال شده است و بحث نظارت بر پروژه‌ها در سطح ملی به وضعیت پایدار رسیده است، و در تلاشیم نظارت‌ها را به‌صورت استانی انجام دهیم.

وی ادامه داد: ثبت نتایج نظارت‌های این شبکه در سامانه می‌تواند کمک بزرگی به سیاست‌گذاری در حوزه اجرای پروژه‌های عمرانی در مناطق محروم کند. نخعی همچنین با ارائه گزارشی از عملکرد دو ساله این طرح از برنامه ریزی برای پوشش نظارتی حدود ۲۰ هزار پروژه روستایی در سطح کشور خبرداد.

مدیرکل امور زیربنایی معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه در حال حاضر با احساس خلاء ناشی از فقدان نظارت منسجم علی‌رغم برخی نظارت‌های مقطعی در پروژه‌های روستایی مواجه هستیم، عنوان کرد: برخی از دستگاه‌ها مانند سازمان برنامه و بودجه تنها بر پروژه‌هایی نظارت می‌کنند که اعتبار آن‌ها از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای تأمین شده باشد؛ همچنین وحدت رویه لازم بر نظارت در سطوح مختلف وجود ندارد.

نخعی اضافه کرد: شبکه نظارت عالیه استان‌ها بر پروژه‌های روستایی موجب می‌شود بتوانیم تا سال آتی بر ۲۰ هزار پروژه از ۷۰ هزار پروژه نیمه‌تمام در کشور نظارت کنیم و براساس آن تحلیل ارائه دهیم.

سید کمال پاک فطرت مدیر کل امور روستایی استانداری فارس نیز از اقدامات صورت گرفته و برنامه‌های پیش روی شبکه نظارت روستایی استان گزارشی ارائه نمود و اظهار امیدواری کرد که با همکاری همه ی دستگاه‌های اجرایی این عملکرد بهبود ‌یابد.

لازم به ذکر است که دسترسی سریع به اطلاعات طرح های روستایی، برقراری توازن منطقه ای، ارتقای سطح کیفی طرح ها، توانمندسازی نیرو‌های متخصص در حوزه روستایی و تصمیم سازی با ایجاد حلقه های واسط از مهمترین اهداف تشکیل این شبکه نظارتی عنوان شده است. گزارش های این شبکه نظارتی هر سه ماه یکبار جمع بندی و در اختیار معاون اول رئیس جمهوری قرار داده می شود.

گردآوری معیار‌ها و استاندارد‌های نظام فنی اجرایی کشور، سنجش عملکرد دستگاه های اجرایی، تعیین میزان تحقق تعهدات طرح های اجرایی و پیشنهاد اقدامات اصلاحی برای رفع موانع اجرای طرح ها، مراحل فرآیند در این شبکه نظاتی است.
در پایان نیز کارگاه آموزشی مرتبط با شبکه نظارت روستایی برگزار و جلسه با پرسش و پاسخ اعضای حاضر خاتمه یافت.
خبرنگار: احسان سمیع زاده

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=24882

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.