• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
7

آغاز عکسبرداری هوایی از اراضی کشاورزی

  • کد خبر : 5698
  • ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰
آغاز عکسبرداری هوایی از اراضی کشاورزی

رییس سازمان امور اراضی کشور از آغاز عکسبرداری هوایی از هفت میلیون هکتار اراضی کشاورزی در راستای اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی در قالب تفاهم نامه مشترک با سازمان نقشه برداری خبر داد. به گزارش خبرنگار ایسنا، قباد افشار در مراسم امضای تفاهم نامه مشترک با سازمان نقشه برداری کشور اظهارکرد: در مرحله اول این […]

naghshe_map_2رییس سازمان امور اراضی کشور از آغاز عکسبرداری هوایی از هفت میلیون هکتار اراضی کشاورزی در راستای اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی در قالب تفاهم نامه مشترک با سازمان نقشه برداری خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، قباد افشار در مراسم امضای تفاهم نامه مشترک با سازمان نقشه برداری کشور اظهارکرد: در مرحله اول این طرح به استناد ماده ۵۵ قانون برنامه پنجم توسعه، پایش، تعیین کاربری و سند دار کردن اراضی کشاورزی (کاداستر) اجرا می شود که در این تفاهم نامه مشترک بین سازمان امور اراضی کشور و سازمان نقشه برداری کشور بر آن تاکید شده است.

وی افزود: براساس این توافق، عکسبرداری هوایی دیجیتال از اراضی کشاورزی و تهیه ارتو فتوی ۶.۸ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی ۱۴ استان کشور از جمله تهران، البرز، گیلان، مازندران، گلستان، اردبیل، زنجان، هرمزگان، قم، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، آذربایجان رضوی، مرکزی و همدان به مدت ۱۸ ماه در مرحله نخست این طرح کلید می خورد.

رییس سازمان امور اراضی ادامه داد: محدوده اجرای پروژه عکسبرداری هوایی دیجیتالی برای اراضی کشاورزی کل کشور است که در مرحله نخست به میزان تقریبی شش میلیون و ۸۰۵ هزار هکتار با اعتباری حدود پنج میلیارد تومان آغاز می شود اما اعتبار این طرح در مرحله نخست به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

افشار اظهار کرد: مجموع اجرای طرح عکسبرداری هوایی و نقشه ها و کاداستر اراضی کشاورزی برای ۱۸.۷ میلیون هکتار در ۱۸ استان کشور با اعتبار حدود ۷۰۰ میلیارد تومانی پیش بینی شده است.

وی با اشاره به تخصیص ردیف بودجه مستقل در بودجه سال آینده برای اجرای این طرح گفت: مرحله دوم اجرای طرح نیز با تامین اعتبار مورد نیاز از نیمه دوم سال ۹۴ در ۱۲ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور انجام می شود و در تلاش هستیم کاداستر اراضی کشاورزی کشور تا پایان دولت یازدهم به اتمام برسد.

رییس سازمان امور اراضی عنوان کرد: طرح کاداستر اراضی کشور با همکاری سازمان مختلف از جمله سازمان نقشه برداری کشور، وزارت راه و شهرسازی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، بنیاد مسکن و دیگر دستگاه های مرتبط اجرایی می شود.

افشار با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد اراضی کشور به عنوان اراضی کشاورزی و منابع طبیعی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار داشته که در مدیریت اراضی کشاورزی اهمیت بسزایی دارد، اظهارکرد: نقشه کاداستر اراضی در شناسایی نوع کشت، خاک، وضعیت آب و مدیریت زمین موثر است و با توجه به اینکه ۷۰ درصد اراضی کشاورزی کشور دارای سند مالیکت نیست برای مشخص کردن اراضی دولتی و شخصی و سند دار کردن اراضی به نقشه کاداستر نیازداریم.

وی با اشاره به اینکه کاداستر اراضی کشاورزی باید حدود ۴۰ سال پیش انجام می شد، گفت: هفته آینده توافقنامه مشترکی با سازمان خواربار کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) امضاء می شود که براساس آن به صورت پایلوت نقشه کاداستر ایران در استان قزوین و پس از آن در استان مازندران اجرایی می شود.

رییس سازمان امور اراضی اعلام کرد: اجرای کامل طرح کاداستر اراضی کشاورزی حداکثر ۳۶ ماه طول می‌کشد و امیدواریم سازمان نقشه برداری کشور برای عکسبرداری هوایی از تکنولوژی های نوین دیگر کشورها همچون استرالیا، فرانسه و آلمان بهره مند شود تا نقشه کاداستر اراضی کشاورزی کشور به شکل مدرن و مطابق با استانداردهای روز انجام شود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=5698

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.