• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
1

«آرتمیا» در حاشیه دریاچه ارومیه تولید می شود

  • کد خبر : 4630
  • ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۸:۳۴

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از تولید آرتمیا در حاشیه دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: از آب چاه های اطراف این دریاچه برای این منظور استفاده می شود. به گزارش ایرنا، محمد صمدزاده روز دوشنبه در جلسه کار گروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی عجب شیر افزود: حدود پنج […]

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از تولید آرتمیا در حاشیه دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: از آب چاه های اطراف این دریاچه برای این منظور استفاده می شود.

به گزارش ایرنا، محمد صمدزاده روز دوشنبه در جلسه کار گروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی عجب شیر افزود: حدود پنج هزار هکتار از زمین های اطراف دریاچه ارومیه لم یزرع است که به دلیل شوری آب های زیرزمینی، مناسب کشت محصولات کشاورزی نیست و می توان برای تولید و رشد آرتمیا مورد استفاده قرار داد.

وی اظهار کرد: آرتمیا موجود با ارزشی است، اگر حتی بخشی از دریاچه ارومیه احیا و تولید آرتمیا مجددا از سر گرفته شود، صنعت آبزی پروری کشور خودکفا می شود.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: آرتمیا پایه صنعت آبزی پروی است و اکنون استفاده از آن به عنوان غذای زنده اصلی در تکثیر و پرورش آبزیان رو به افزایش است.

صمدزاده با بیان این که ارزش آرتمیا و قیمت آن در بازارهای جهانی رو به افزایش است، خاطر نشان کرد: با احیای تولید آرتمیا در بخشی از دریاچه ارومیه و یا پرورش مصنوعی و بهره برداری اصولی و علمی از این موجود، علاوه بر تامین احتیاجات داخلی می توان با صادرات آن برای کشور ارز آوری قابل توجهی کسب کرد.

‘ آرتمیا ‘ (Artemia) نام علمی جانداری است سخت پوست که در آب های شور زندگی می کند.

دریاچه ارومیه یکی از غنی ترین منابع آرتمیا در جهان شمرده می شد.

آرتمیا در صنایع پرورش میگو و ماهی مورد استفاده قرار می گیرد.

در دنیا سالانه بیش از دو هزار تن کیست آرتمیا معامله می شود و به خصوص از خود آرتمیا یا کیست آن در تغذیه مراحل نوزادی ماهیان، سخت پوستان و نرم تنان سود می برند.

وی از اجرای طرح پرورش ماهی خاویاری در قفس، در سدهای استان خبر داد و گفت: آذربایجان شرقی بدلیل داشتن منابع آبی و دریاچه پشت سدها از ظرفیت های بالقوه مناسبی برای توسعه صنعت پرورش ماهیان خاویاری بویژه پرورش در قفس برخوردار است.

صمدزاده با اشاره به این که در استان آبزی پروری به عنوان شغل شناخته شده است، افزود: با اجرای این طرح زمینه برای توسعه صنعت آبزی پروری ماهیان خاویاری در استان فراهم و با جذب سرمایه گذاری در این بخش، افزایش اشتغال مولد و ارتقاء کیفیت تولید آبزیان پرورشی فراهم می شود.

وی با بیان این که سالانه در استان چهار هزار و ۷۰۰ تن انواع ماهی گرم و سردآبی در زمینه های مختلف تولید می شود، گفت: این میزان در سال جاری به پنج هزار تن خواهد رسید و سهم تولید عجب شیر در سال گذشته ۱۴۴ تن بود که این رقم در سال جاری به ۲۰۰ تن خواهد رسید.

فرماندار عجب شیر نیز در این جلسه گفت:اکنون پنج مزرعه آبزی پروری در این شهرستان وجود دارد.

ابراهیم طاهری افزود: منطقه قلعه چای در زمینه توسعه بخش های مهم کشاورزی و شیلات در این شهرستان از موقعیت خوبی برخوردار است و باید بسترسازی مناسبی در آن انجام شود.

وی یادآوری کرد: با توجه به نیاز این شهرستان برای ایجاد اشتغال، جهاد کشاورزی در حوزه خود باید با آموزش های لازم به کشاورزان و پرورش دهندگان آبزیان، منطقه را به قطب آبزی پروری تبدیل کند.

طاهری ادامه داد: سد قلعه چای و ظرفیت های آن فرصتی ارزشمند برای مردم و توسعه اقتصادی منطقه است که باید با مدیریت هماهنگ و منسجم برنامه ریزی های لازم برای استفاده بهینه از این منبع و نعمت بزرگ خدادادی انجام شود.

شهرستان عجب شیر با ۸۵ هزار نفر جمعیت در فاصله ۹۸ کیلومتری جنوب غربی تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=4630

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.