• امروز : سه شنبه - ۲۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 7 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Tuesday - 14 May - 2024
0

آتش زمستانی بر دامن جنگل های هیرکانی!

  • کد خبر : 4904
  • ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۱

وزش باد گرم و افزایش غیر منتظره دما طی روزهای گذشته در سه استان شمالی کشور، عرصه های جنگلی و مراتع طبیعی را در این مناطق با آتش سوزی و خطر گسترش مواجه کرده است. به گزارش ایرنا، این آتش سوزی ها که از غربی ترین نقطه نوار شمالی کشور در شهرستان آستارا تا شرق […]

وزش باد گرم و افزایش غیر منتظره دما طی روزهای گذشته در سه استان شمالی کشور، عرصه های جنگلی و مراتع طبیعی را در این مناطق با آتش سوزی و خطر گسترش مواجه کرده است.
به گزارش ایرنا، این آتش سوزی ها که از غربی ترین نقطه نوار شمالی کشور در شهرستان آستارا تا شرق این خطه در مینودشت و جنگل های گلستان پراکنده است، به دلیل کاهش رطوبت هوا و وجود برگ های خشک در پهنه جنگل ها از عصر دیروز (سه شنبه) آغاز شده و کماکان در برخی نقاط ادامه دارد.

نخستین بار عصر دیروز جنگل های مینودشت استان گلستان در مناطق جنگلی روستاهای «حیدر کلا، ملکی محله، تاشته و صفی آباد» دچار حریق شدند که با تلاش نیروهای منابع طبیعی، مردم، دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی آتش سوزی مناطق جنگلی روستاهای صفی آباد و تاشه کاملا مهار شد.

با وجود تلاش نیروهای امدادی و مردمی برای مهار آتش در جنگل های مینودشت، هنوز تا عصر امروز (چهارشنبه) آتش سوزی در سه نقطه جنگلی «پلنگر ، بددره و یکه سور» به دلیل صعب العبور بودن منطقه ادامه دارد هرچند که آتش سوزی در سه نقطه دیگر از مناطق جنگلی این شهرستان نیز دچار آتش سوزی شده بود که با تلاش نیروهای امدادی کاملا خاموش شده است.

ارزیابی کارشناسان اداره منابع طبیعی مینودشت نشان می دهد که این آتش سوزی ها سطحی بوده ولی درختان خشک، شکسته و افتاده بر زمین، طعمه حریق می شوند و خوشخبتانه به درختان جنگلی به دلیل داشتن رطوبت بالای زمین آسیب وارد نمی شود.

* آتش سوزی در ۵ نقطه جنگلی گالیکش

مناطق جنگلی گالیکش از دیگر مناطقی است که عصر دیروز دچار حریق زمستانی شد و با تلاش نیروهای امدادی و مردمی ساعت ۲ بامداد مهار شد.

در این حادثه مناطق جنگلی روستاهای آب پران، پاسنگ بالا، لووه، کیارام و پارک ملی گلستان طعمه آتش شدند.

هرچند به گفته منصور ممشلی رییس اداره منابع طبیعی گالیکش اغلب این آتش سوزی ها بر اثر عوامل انسانی بوقوع می پیوندد اما وی تاکید دارد که پس از شروع آتش سوزی و به دلیل وزش بادهای گرم و خشک، سطح آتش سوزی در منطقه گسترش پیدا می کند.

بر اساس ارزیابی کارشناسان منابع طبیعی گالیکش این آتش سوزی در حدود ۲۸ هزار مترمربع از مناطق جنگلی رخ داد و در نهایت درختان خشک، شکسته و افتاده طعمه حریق شدند.

عرصه های جنگلی منطقه گردشگری ناهارخوران گرگان نیز از تبعات افزایش دما در روزهای اخیر مصون نماند هرچند که با تلاش نیروهای امدادی مهار شد.

به گفته ابوطالب قزلسفلو مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، گرمای غیرطبیعی و بیش از حد دما در این فصل و خشک بودن جنگل ناشی از کمی بارش علت اصلی بروز آتش سوزی در این فصل سال است و بهتر است مردم حتی المقدور از روشن کردن آتش در عرصه های طبیعی خودداری کرده و بعد از اتمام کار خود، آتش های افروخته را بطور کامل خاموش کنند.

پارک ملی گلستان از دیگر مناطق استان گلستان بود که از عصر سه شنبه بار دیگر آتش سوزی را تجربه کرد و نهادهای امدادی در نهایت توانستند ظرف ۶ ساعت آتش را در این پارک ملی مهار کنند.

این آتش سوزی در ارتفاعات «زاو» در منطقه «بیلی کوه» پارک ملی گلستان رخ داد و پنج هکتار از عرصه های جنگلی این منطقه دچار حریق شد.

همچنین در هفته گذشته به علت خشکی هوا و وزش بادهای گرم و خشک منطقه جنگلی «قوشه چشمه و توتلی تمک» نیز دچار حریق شد که بین یک تا دو هکتار از عرصه های جنگلی این منطقه در معرض آتش سوزی قرار گرفت.

* آتش سوزی در شرق مازندران

دمای هوای مازندران نیز در روزهای اخیر افزایش بی سابقه ای را تجربه کرده و در برخی روزها در گرمترین ساعت به ۲۰ درجه سانتیگراد بالای صفر رسیده است و از این رو پدیده آتش سوزی در کمین عرصه های جنگلی و طبیعی این خطه نیز هست.

جنگل های شرق مازندران بویژه در محدوده شهرستان نکا از دیگر مناطقی است طی دیروز و امروز شاهد بروز آتش سوزی بود به نحوی که از عصر روز گذشته حریق در سه نقطه کرداب ، قرمرض و خیرآباد شهرستان نکا آغاز شد اما ماموران منابع طبیعی و افراد محلی موفق به مهار آتش شدند.

با این حال عملیات اطفای حریق در جنگل های مناطق محمدآباد و مهدی رجه بهشهر و همچنین کرداب، قرمرض و خیرآباد شهرستان نکا و نیز بخشی از جنگل های ساری ادامه دارد و بخشی از این آتش سوزی ها مهار شده است.

به گفته محمد حسن دادخواه مسوول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری، تاکنون با همکاری نیروهای آتش نشان و گروه های مردمی بخشی از آتش سوزی ها مهار شده است.

وی تاکید کرد: خطر آتش سوزی در جنگل های شرق مازندران به دلیل گرمای بیش از حد هوا همچنان وجود دارد و از این رو اطلاع رسانی از طریق رادیو و رسانه های مختلف در این خصوص انجام شده است.

دادخواه علت بروز این نوع آتش سوزی آن هم در فصل زمستان اظهار داشت: وزش بادگرم علت اصلی بروز آتش سوزی در جنگل ها است.

* وزش بادگرم علت آتش سوزی در جنگل های گیلان

استان گیلان نیز دیروز آتش سوزی های پراکنده ای را در سطح ۱۴ هکتار از عرصه های جنگلی استان رقم زد؛ این آتش سوزی ها در مناطق جنگلی شهرستان های رشت، شفت و رودبار رخ داد.

وزش باد گرم با سرعت ۲۵ تا ۴۳ کیلومتر بر ساعت در این استان در روز سه شنبه و دمای ۲۶درجه ای هوا در گیلان علت اصلی این آتش سوزی ها بود اما سرعت وزش باد گرم در شهرستان آستارا امروز از ۹۰ کیلومتر بر ساعت گذشت و موجب آتش سوزی های پراکنده در عرصه های جنگلی این خطه شد.

به گفته افشین عزیزی مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان، آتش سوزی ها در عرصه های جنگلی شهرستان های تالش، سیاهکل، فومن و رودبار با حضور نیروهای امدادی تحت کنترل است و تلاش ها برای مهار کردن آتش سوزی های پراکنده در فومن ادامه دارد.

بر اساس اعلام هواشناسی گیلان، وزش باد گرم در این استان تا عصر امروز (چهارشنبه) ادامه دارد و از فردا (پنج شنبه) تا روز شنبه هفته آینده گیلانی ها شاهد بارش باران و برف خواهند بود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=4904

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.