• امروز : سه شنبه - ۲۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 7 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Tuesday - 14 May - 2024
2

“آتش‌ جنگلها با “امکانات دولتی” خاموش نمی شود

  • کد خبر : 8918
  • ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳
“آتش‌ جنگلها با “امکانات دولتی” خاموش نمی شود

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور معتقد است: توان امکانات دولتی برای خاموش کردن آتش سوزی در جنگلها و مراتع کشور کافی نیست. به گزارش ایسنا، سرهنگ قاسم سبزعلی در بازدید از کمربند سبز دامغان با تاکید بر ضرورت حفظ و حراست همه جانبه از منابع طبیعی، گفت: بضاعت و امکانات دولتی […]

Atashsoozi_3فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور معتقد است: توان امکانات دولتی برای خاموش کردن آتش سوزی در جنگلها و مراتع کشور کافی نیست.

به گزارش ایسنا، سرهنگ قاسم سبزعلی در بازدید از کمربند سبز دامغان با تاکید بر ضرورت حفظ و حراست همه جانبه از منابع طبیعی، گفت: بضاعت و امکانات دولتی برای حفاظت و خاموش کردن آتش در عرصه های طبیعی کشور کافی نیست.

وی با اشاره به تلاش های دولت در این راستا، افزود: نگاه و تلاش دولت برای افزایش امکانات و تجهیزات اطفای حریق عرصه های جنگلی و منابع طبیعی کشور بسیار مطلوب بوده و امید است در سال جاری به این امکانات مورد نیاز دست یابیم.

وی اظهار کرد: در همین راستا در سال جاری شماری از خودروهای آتش نشان برای اطفای حریق در عرصه های جنگلی و طبیعی به استان های کشور تحویل می شود.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال هدف گذاری اصلی این نهاد در بحث اطفای حریق در جنگل ها و منابع طبیعی بهره گیری از مشارکت های مردمی، جوامع محلی و تشکل های مردم نهاد است .

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها با تاکید بر ضرورت حفظ عرصه های منابع طبیعی برای آیندگان گفت: در صورت نبود برنامه‌ریزی اصولی زیربنایی با از دست دادن این عرصه ها آینده فاجعه آمیزی برای همگان رقم خواهد خورد.

سبزعلی حفظ عرصه های طبیعی کشور را وظیفه همه نهادهای اجرایی دانست و یادآور شد: همه نهادها باید از بخشی‌نگری پرهیز کنند و با حفظ منابع طبیعی موجب رشد و بالندگی کشور شوند. در قانون هم آمده است که متولی حفاظت و حراست از منابع طبیعی فقط سازمان جنگل ها نیست بلکه تمام نهادها وظیفه دارند در امر حفاظت از این عرصه های طبیعی بکوشند.

وی با اشاره به سطح آتش سوزی در جنگل های کشور در سال گذشته یادآور شد: مقدار آتش سوزی های سال جاری در مقایسه با مدت مشابه پارسال کاهش چشمگیری داشته است.

سبزعلی گفت: در سال جاری برای تامین تجهیزات و امکانات اطفای حریق در عرصه های طبیعی استان های کشور پیش بینی های لازم در بودجه صورت گرفته است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها همچینن بر لزوم نهادینه شدن فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی در بین آحاد مردم تاکید کرد و گفت: بنابر آمار رسمی، ۳۹۷ پاسگاه انتظامی ویژه حفاظت از عرصه های منابع طبیعی در کشور وجود دارد و این در حالی است که ۱۴ میلیون هکتار معادل هفت درصد خاک کشور را جنگل فرا گرفته است.

سال گذشته بیش از ۷۰۰۰ هکتار از جنگل های ایران در آتش سوخت

وی اضافه کرد: متاسفانه به دلیل برخی عوامل انسانی در سال گذشته بیش از هفت هزار هکتار از این جنگل ها در آتش سوخت.

سبزعلی اذعان کرد: بر اساس اعلام کارشناسان متوسط سرانه فضای جنگلی در ایران برای هر نفر ۱۸ صدم هکتار است در حالی که متوسط جهانی این رقم هشت دهم هکتار است.

وی بر لزوم تجهیز امکانات لازم برای مقابله با آتش سوزی تاکید کرد و گفت: تمام دستگاههای اجرایی خصوصا دهیاریها و شوراهای اسلامی روستاهها در پیشگیری از حریق در جنگل و مراتع در استانها نقش مهمی دارند.

سبزعلی همچنین در بازدید از شهرستان مهدیشهر نیز از تهیه ۲۰۰ خودرو به همراه تجهیزات ویژه مهار آتش، خبر داد و افزود: هر کدام از این دستگاه ها با هزینه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از سوی سازمان جنگلها تامین شده است.

وی با اشاره به برنامه ریزی برای استفاده از تجهیزات هوایی مانند پهپاد برای مهار آتش، تصریح کرد: تامین اینگونه تجهیزات نیاز به اعتبار قابل توجه دارد.

ایجاد گروه های ۱۵ نفره مهار آتش در نقاط حساس جنگلی کشور

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها به چالش مهار آتش‌سوزی‌های نقاط جنگلی در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: برنامه ریزی شده است تا با هماهنگی دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی روستایی، گروه های ۱۵ نفره مهار آتش در نقاط حساس تشکیل شود.

سبزعلی ادامه داد: این گروه‌ها به دلیل حضور در محل و دسترسی آسانتر، ضمن در اختیار داشتن تجهیزات و آموزش های لازم از سوی سازمان جنگلها، می‌توانند نقش مهمی در مهار آتش سوزی ها داشته باشند.

وی بهره گیری از توان تشکلها و نیروهای بومی و محلی نقاط مختلف کشور را رویکرد مهم سازمان جنگلها در بخشهای مختلف عنوان کرد و یاد آور شد: جوامع بومی و محلی با آگاهی از بهره برداری اقتصادی در قبال مراقبت از منابع طبیعی، دغدغه جدی تری برای حفظ این منابع دارند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها گفت: مردم باید بدانند دولت در کنار آنهاست و به نوعی امانتدار منابع طبیعی، این میراث ماندگار و ارزشمند است.

وی مشارکت دادن مردم در ایجاد کمربند حفاظتی را از اقدامات مفید مسوولان برشمرد و افزود: حضور پررنگ تر جوامع محلی در کمربند حفاظتی به ویژه کمربند حفاظتی سبز، کاهش تخلفات مربوط به مرزهای بین مستثنیات و اراضی ملی را به همراه دارد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=8918

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.