• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
10

آب بر بستر بختگان نشست

  • کد خبر : 25066
  • ۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۳
آب بر بستر بختگان نشست

افزون بر ۴۰ میلیون متر مکعب حقابه تالاب و دریاچه بختگان روز پنج‌شنبه همزمان با سفر رضا اردکانیان وزیر نیرو به استان فارس از سد درودزن بر بستر این تالاب رها گردید. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN)؛ حمید رضا دهقانی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان فارس در حاشیه سفر یک […]

افزون بر ۴۰ میلیون متر مکعب حقابه تالاب و دریاچه بختگان روز پنج‌شنبه همزمان با سفر رضا اردکانیان وزیر نیرو به استان فارس از سد درودزن بر بستر این تالاب رها گردید.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN)؛ حمید رضا دهقانی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان فارس در حاشیه سفر یک روزه وزیر نیرو به شهرستان داراب اظهار داشت: تعیین حقابه بختگان به تصویب شورای حفاظت منابع آب استان فارس رسید و اکنون به ظرفیت ۳۰ متر مکعب  در ثانیه این میزان آب در حال خروج از سد درود زن است.
این مقام مسوول گفت: رهاسازی این میزان حقابه در بهبود شرایط زیست محیطی دریاچه بختگان تاثیرگذار است، این اقدام بر اساس تصمیم شورای حفاظت منابع آب استان و در راستای سیاست‌های وزارت نیرو و دولت تدبیر و امید و با توجه به اهمیت حفاظت از محیط زیست انجام شده است.
دهقانی اضافه کرد: در خصوص رودخانه کُر حقابه کشاورزانی که در مجاورت رودخانه قرار داشته اند و حقابه بخش درودزن نیز مشخص می شود که در این زمینه از تجربیات و تحقیقات دانشگاه شیراز و شرکت زایند آب که در خصوص رودخانه زاینده رود تجربیات موفقی داشته  استفاده می‌شود.
احیای تالاب بختگان یکی از اولویت های  زیست  محیطی در استان فارس است و پی گیری برای تامین حق آبه بختگان و انجام اقداماتی برای احیای این تالاب و زنده کردن خدمات اکو سیستمی که می تواند برای مردم ایجاد کند از اهداف و اولویت های محیط زیست بوده است که دنبال می شود.
تالاب و دریاچه بختگان در سال‌های پر آب زیستگاه زمستانه پرندگانی مانند فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب‌چلیک، مرغابی، غاز است که از روسیه و دشت‌های سیبری به ایران مهاجرت می‌کنند.
این دریاچه که در فاصله ۲۲۰ کیلومتری شرق شیراز در استان فارس قرار دارد در حفظ بوم‌ساختار و محیط زیست شهرستان‌های اطراف نیز تأثیر بسزایی دارد و در سال‌های گذشته کاملاً خشک بود و در حالی که امسال بر اثر بارش‌های بهاری حدود ۶۰ درصد آبگیری شد اما در گرمای تابستان باز هم به سمتی خشکی گرایید./ ایرنا

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=25066

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.