• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
0
فراز و نشیب‏ اصلاحات نهادی در صنف‏‌های کارفرمایی

چالش‏‌ها و مشکلات مهندسین مشاور-بخش ششم

  • کد خبر : 35405
  • ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۲
چالش‏‌ها و مشکلات مهندسین مشاور-بخش ششم
بخش ششم گفتگو با داریوش مختاری کارشناس ارشد فعال مهندسین مشاور در خصوص چالش‏‌ها و مشکلات مهندسان مشاور استان فارس

 

پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی/ (IANN)  در ادامه گفتگو با داریوش مختاری، کارشناس ارشد فعال مهندسین مشاور، فراز و نشیب‏ اصلاحات نهادی در صنف‏‌های کارفرمایی را از‌ایشان جویا شدیم.

-در گفتگو‌های پیشین، فهرستی از چالش‏‌ها و مشکلات شرکت‏‌های مهندسان مشاور استان برشمرده شد و راهکار‌هایی نیز برای آن ارائه شد. به طور کلی، ماهیت و حوزه خدمات و مسائل مشترک شرکت‏‌های مهندسین مشاور کدامند؟
شرکت‏‌های مهندسان مشاور هر کدام یک شخصیت حقوقی مستقل دارند که دارای یک فعالیت همگن هستند. این فعالیت همگن شامل خدمات مطالعات و نظارت مهندسی بر پروژه‏‌های عمرانی کشور است. به طور تقریبی، کل فعالیت و عمده قرارداد‌ها با دستگاه‏‌های دولتی و یا اخیراً خصولتی می‌‏باشد و خدمات شرکت‏‌ها به بخش خصوصی، چشمگیر نمی‌‏باشد. مهندسان مشاور جزء کلیدی نظام فنی و اجرایی پروژه‏‌های عمرانی کشور هستند. در همان حال که شرکت‏‌های مهندسان مشاور دارای یک شخصیت حقوقی مستقل هستند، برای حل و فصل مسائل مشترک با یکدیگر، می‌‏توانند در قالب یک سازمان صنفی عَمل کنند. با توجه به ماهیت کارفرمایی شرکت‏‌های مهندسین مشاور، برابر ماده (۱۳۱) قانون کار، صنف مناسب برای این شرکت‏‌ها، انجمن صنفی کارفرمایی می‌‏باشد. با توجه به ماهیت فعالیت شرکت‏‌ها، مسائل مشترک شرکت‏‌ها به طور معمول شامل دریافت گواهی صلاحیت حرفه‏ای، بیمه تأمین اجتماعی کارکنان شاغل در شرکت و پروژه‏‌ها، مالیات مربوط به قرارداد‌های مطالعاتی و نظارتی، مشارکت در برگزاری کار گروه‏‌های تخصصی، آموزش، مسائل رفاهی و همانند آن می‌‏باشد. صنف‏‌های مجمع امور صنفی زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند و عضویت در آنها اجباری است. در حالی که عضویت در صنف‏‌های کار فرمایی اختیاری است. در نتیجه، فعال سازی مشارکت در صنف‏‌های کار فرمایی مشکل‏ تر است. ولی می‌‏تواند پایدار تر باشد.

-بهتر نیست فراز و نشیب‏ اصلاح نهادی و دستیابی به کُنش جمعی در میان مهندسان مشاور موشکافی شود و در پیوند با مفاهیم نهاد، سازمان و کنش جمعی در شرکت‏‌های مهندسان مشاور ارزیابی شود؟
دقیقا. به طور معمول بدون مبانی نظری و زیربنای فکری مناسب و درست، در دنیای عَمل نمی‌‏توان راه دوری را پیمود. به ویژه آنکه فعالیت مهندسان مشاور یک کُنش اقتصادی نیز قلمداد می‌‏شود؛ کُنشی که به سبب پیوند و ارتباط آن با بودجه عمومی، به دو مؤلفه کلیدی عدالت اجتماعی و محیط زیست گره می‌‏خورد و با فاصله مشخصی از نهاد بازار، یک ماهیت پیچیده‏ای به رفتار و کنش جمعی مهندسان مشاور می‌‏بخشد. پس منطقی و شایسته است از‌اندیشه‏‌های داگلاس سیسیل نورث، برجسته‏ ترین اقتصاددان نهاد گرا در تاریخ دانش اقتصاد کمک بگیریم. یکی از اساسی‌ترین مفاهیم در آثار و‌اندیشه‌های نورث و نقطه کانونی مباحثش، نهاد است. او در مقاله‌ها و کتاب‌هایش، بار‌ها از نهاد سخن گفته، اما تعریفش از نهاد که می‌تواند ابعاد مختلف و جامع آن را در نگاه نورث برساند، عیناً نقل می‌شود: نهاد‌ها قوانین بازی در جامعه‌اند، یا به عبارتی سنجیده‌تر قیودی (محدودیتهایی) هستند وضع شده از جانب نوع بشر که روابط متقابل انسان‌ها با یکدیگر را شکل می‌دهند. در نتیجه، نهاد‌ها سبب ساختارمندشدن انگیزه‌های نهفته در مبادلات بشری می‌شوند، چه این مبادلات سیاسی باشند چه اقتصادی و چه اجتماعی. در تعریف دوم، نهاد‌ها با در اختیار نهادن ساختار‌هایی برای زندگی روزمره، عدم اطمینان را کاهش می‌دهند. نهاد‌ها راهنمای کنش متقابل انسا‌ها هستند. در واقع نورث، نهاد‌ها را قید و بند‌هایی می‌داند که انسان آن‌ها را به منظور شکل‌دادن به ساختار روابط متقابل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود تهیه کرده‌اند. او نهاد‌ها را شامل محدودیت‌های غیررسمی فتوا های دینی، محرّمات، عادات و سنت‌ها و قوانین و اصول رفتاری و قواعد رسمی (قوانین اساسی، قانون‌ها و حقوق مالکیت) می‌داند. به اعتقاد او در طول تاریخ، انسان‏‌ها، نهاد‌ها را به وجود آوردند تا نظم ایجاد کنند و عدم اطمینان مبادلات را کاهش دهند، بنابراین آنها در کنار سایر قیود معمول در حوزه علم اقتصاد، مجموعه انتخاب‌ها را تعریف می‌کنند و بنابراین، هزینه‌های تولید و مبادله و در نتیجه سودآوری و امکان پذیری فعالیت‌های اقتصادی را تعیین می‌کند.
اگر بخواهیم هر دو تعریف را یکجا جمع کنیم، نهاد، مجموعه قوانین و مقررات رسمی و غیررسمی است که به رفتار‌هایمان شکل می‌‏دهند. نقش نهادها، کاهش اصطکاک در روابط فردی و سازمانی است. هر چه نهادها، کامل تر و واجد کارایی سازمانی باشند، اصطکاک در روابط بین سازمان‏‌ها و افراد کمتر بوده و به همین سبب، هزینه‏‌های مبادلاتی در اقتصاد کاهش می‌‏یابند و کارایی در اقتصاد افزایش می‌‏یابد.

-وجه عملیاتی این تعاریف در ماهیت و کارکرد فعالیت شرکت‏‌های مهندسین مشاور چگونه است؟
وجه عملیاتی تعاریف بالا برای حرفه مهندسان مشاور تقریباً مشخص است؛ تعریف نهاد با نگاه به نقش آن برای کاهش هزینه‏‌های مباد لاتی بسیار با اهمیت است. هزینه‏‌های مباد لاتی در نتیجه نبود یا نقص در قراردادهای کاری پدید می‌‏آیند. در حالی که هزینه‏‌های معاملاتی همان هزینه‏‌های معمول در اقتصاد و امور مالی و حسابداری هستند که در محاسبه سود یا زیان یک شرکت محاسبه می‌‏شوند. هزینه‏‌های مبادلاتی در اقتصاد، همان تعریف اصطکاک را در دانش مکانیک دارد. هر چقدر نهاد‌ها کارآتر و روان‏ تر باشند، اصطکاک در روابط بین افراد و سازمان‏‌ها کاهش می‌‏یابد. در حوزه فعالیت مهندسان مشاور، انبوهی بخشنامه، ضابطه و دستورالعمل داریم که هدف این ضوابط و مقررات، مشخصاً کاهش هزینه‏‌های مبادلاتی در روابط بین شرکت‏‌های مهندسان مشاور و دستگاه‏‌های اجرایی دولتی طرف قرارداد شرکت‏‌ها می‌‏باشد. سازمان‏ تأمین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی کشور نیز به قراردادهای مشاوران مرتبط هستند. بخش عمده‏ای از اصطکاک شرکت‏‌های مهندسان مشاور مابین این شرکت‏‌ها و سازمان تأمین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی کشور است.

-بر اساس همان دیدگاه نورث، بهتر نیست نهاد و سازمان را تفکیک کنیم؟
هر چند نورث، نهاد و سازمان را تفکیک می‌‏کند، ولی برای ساده‏ سازی صورت مسأله و پرهیز از بحث نظری، می‌‏توان مجموعه قوانین و مقررات رسمی در حوزه فعالیت مشاوران را نهاد قلمداد کرد. به همین ترتیب، انجمن صنفی مهندسان مشاور در قالب یک سازمان (مؤسسه) و به نمایندگی از شرکت‏‌های مهندسان مشاور و با ابزار سازمانی، می‌‏تواند نقش مناسبی در کاهش هزینه‏‌های مبادلاتی در همان حوزه مسائل مشترک شرکت‏‌ها یعنی گواهی صلاحیت، بیمه و مالیات داشته باشد. اعمال درست این نقش، می‌‏تواند انتظاراتی که از یک اصلاح نهادی داریم را محقق سازد. در سطح ملی، جامعه مهندسان مشاور ایران، مسائل و مشکلات مشاوران را دنبال می‌‏کنند.

-به نظر می‌‏رسد از همین جا، نقش کنش جمعی در بارور سازی نهاد آشکار می‌‏شود؟
دقیقا. بدون کنش جمعی یک مجمعی که قرار است مسائل مشترک را حل و فصل کنند، نمی‌‏تواند به طور پایدار به فعالیت خود ادامه دهد. دقت شود؛ شرکت‏‌ها دارای یک ماهیت حقوقی مستقل هستند. در حالی که به دنبال اراده آنان، قرار است در ظرف یک سازمان واحد (انجمن) مسائل مشترک شان حل و فصل شود. طبیعی است که این وضعیت، نیازمند کُنش جمعی است.

ماهیت کُنش جمعی چیست و چگونه می‌‏توان از دریچه اقتصاد نهادگرا به آن نگریست؟
یک تشکل صنفی، وجه سازمانی دارد؛ می‌‏توان یک سازمان را یک نهاد نامید؛ دقیقاً همان جایی که تابع مقرراتی است. رشد نهادی با کنش جمعی همراه هست. کنش جمعی نیز دارای اصولی است؛ اصولی که رعایت آن به ظرف نظام اجتماعی و فرهنگ عمومی بستگی دارد. توسعه (Development)، الزاماً با تغییر در نهاد‌ها و دیدگاه‏‌ها هم راست. اکنون این دو را در کنار هم قرار دهیم؛ اصلاح نهادی بدون تغییر دیدگاه‏‌ها ممکن نیست. به واقع اصلاح نهادی با تغییر مثبت و سازنده در دیدگاه‏‌ها پدید می‌‏آید. توسعه نیز رشد اقتصادی بعلاوه تغییر در نهاد‌ها و دیدگاه‏ هاست. کُنش فردی یک سطح آغازین از انتخاب‏‌های فردی (انفرادی) است که دامنه مسئولیت آن به یک فرد باز می‌‏گردد. در حالی که کنش جمعی مثبت و سازنده محصول همگرایی و هم افزایی افرادی است که به دنبال یک هدف شفاف و مشخص هستند و برای حل مسائل و مشکلات مشترک با یکدیگر همکاری می‌‏کنند. به همین ترتیب باز آفرینی و رشد یک نهاد بستگی به عواملی دارد که به پابداری آن بینجامد.

پس! ، به منظور اصلاح نهادی در ظرف فعالیت شرکت‏‌های مهندسان مشاور، نیازمند کنش جمعی هستیم. کنش جمعی نیازمند یک سازمان صنفی مشخص است. این سازمان صنفی مشخص در سطح ملی و محلی به ترتیب جامعه مهندسان مشاور ایران و انجمن‏‌های صنفی کار فرمایی هستند. ویژگی‏‌های کنش جمعی می‌‏باید چگونه باشد تا اصلاح نهادی در حوزه فعالیت شرکت‏‌های مهندسان مشاور پدید آید؟
کنش جمعی به مشارکت گره خورده است. مشارکت به فعالیت داوطلبانه وابسته است. صِرف فعالیت داوطلبانه نیز کافی نیست، بلکه گردش نخبگان در یک سازمان صنفی اهمیت دارد. به عبارتی یکی از عوامل پویایی و رشد سازمانی و نهادی تشکل‏‌ها، وجه دموکراتیک (برگزاری انتخابات آزاد و بدون دخل و تصرف و فراهم شدن فرصت برابر برای کاندید‌های عضویت در مدیریت تشکل) آن است. مادامی که نهاد به فعالیت خود ادامه می‌‏دهد، نیازمند افرادی است که فعالیت داوطلبانه آن مبتنی بر مسئولیت پذیری (Responsibility) و پاسخگویی (Accountability) باشد. سنجش مسئولیت پذیری و پاسخگویی نیازمند معیار‌ها و شاخص‏‌های عملکرد مشخصی است که می‌‏تواند در آیین نامه فعالیت صنف‏‌ها درج و تصویب شود. همچنین، افرادی که همکاری می‌‏کنند نباید نگاه تملک، انتفاع شخصی و انحصارطلبی داشته باشند و صرفاً مادامی که خودشان علاقمند به فعالیت داوطلبانه هستند و مورد پذیرش اعضا هستند در مدیریت امور همکاری داشته باشند. البته می‌‏توانند احساس تعلق داشته باشند و با علاقمندی در دوره‏ای که حضور دارند فعالیت کنند و حتی از انتفاع عمومی که به دنبال حل و فصل مسائل مالی شرکت‏‌ها در حوزه بیمه و مالیات پدید می‌‏آید برخوردار شوند، ولی ذات فعالیت دواطلبانه (خودخواسته) واجد ویژگی‏‌های مثبت و توجه به مصالح و منافع عمومی شرکت‏ هاست.

-کنش جمعی، واجد اصولی است؟
افزایش سرمایه اجتماعی که شامل دامنه اعتماد اجتماعی، دامنه اعتبار اجتماعی، دامنه احترام اجتماعی است، به پویایی و پایداری فعالیت سازمان‏‌های صنفی می‌‏انجامد. رشد کُنش جمعی از مسیر پدید آوری هم افزایی در گروه‏‌های همگن اجتماعی می‌‏گذرد. به طور معمول در فعالیت‏‌های جمعی، فاقد فرهنگ همکاری جمعی هستیم. اتفاقا گره کور توسعه ‏نیافتگی کشور، همین نداشتن روحیه همکاری جمعی است. این کاستی فرهنگی به نوبه خود یک چرخهای از ناکارآمدی را پدید می‌‏آورد که عملاً وجه سازمانی را از کار می‌‏اندازد. به طور ساده، مجامع صنفی و تشکل‏‌های حرف ه‏ای، به سبب مشکلاتی که در کنش جمعی دارند، به مرور تحلیل می‌‏روند. به دنبال تحلیل رفتن این سازمان‏‌ها، اصلاحات نهادی (ضوابط، مقررات و… ) به مرور از بین می‌‏رود. با جا ماندن از اصلاحات نهادی، عملاً شرکت‏‌ها از کارکرد باز می‌‏مانند و به ورشکستگی نزدیک می‌‏شوند. اگر چنین نشود، می‌‏توان گفت شرکت‏‌ها نمی‌‏توانند به مسائل کیفیت مطالعات، اخلاق حرفه‏ ای و صادرات دانش فنی بیندیشند و به روزمرگی دچار می‌‏شوند.

-اتفاقی که هم اکنون افتاد هست.
بله. دقیقا
-ادامه بحث را به بعد می‌‏سپارم.
حتما. سپاس

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=35405

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.