• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
11

هر ۳ ثانیه جنگل‌های زمین به‌ وسعت یک زمین فوتبال تخریب می‌شوند

  • کد خبر : 29134
  • ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۷
هر ۳ ثانیه جنگل‌های زمین به‌ وسعت یک زمین فوتبال تخریب می‌شوند

هر سه ثانیه، جنگل‌های زمین به‌وسعت یک زمین فوتبال تخریب می‌شوند. در یک قرن اخیر نیمی از تالاب‌ها نابود شده‌اند و تاکنون ۵۰ درصد از صخره‌های مرجانی نیز از بین رفته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN)؛ پانزدهم خردادماه روز جهانی محیط زیست است. موضوع امسال روز جهانی محیط زیست «بازسازی اکوسیستم‌ها» و شعار (کمپین) امسال این‌گونه انتخاب شده است: دوباره تصور کنید. دوباره بسازید. ترمیم کنید.

سازمان ملل متحد در روز جهانی محیط زیست در سال ۲۰۲۱ خواستار اقدام فوری برای احیای اکوسیستم‌های آسیب‌دیده زمین است.

همه‌ ساکنان زمین یعنی ما انسان‌ها، حیوانات و گیاهان برای بقای خود به اکوسیستم‌های سالم وابسته هستیم. هم اکوسیستم‌های طبیعی و هم اکوسیستم‌های ساخته شده توسط انسان مانند شهرها و مزارع کشاورزی.

هر سه ثانیه، جنگل‌های زمین به‌وسعت یک زمین فوتبال تخریب می‌شوند. در یک قرن اخیر نیمی از تالاب‌ها نابود شده‌اند و تاکنون ۵۰ درصد از صخره‌های مرجانی ازبین رفته‌اند. با نابودی این اکوسیستم‌ها، انتشار گازهای گل‌خانه‌ای و در نتیجه سرعت گرمایش زمین و تغییرات آب‌وهوایی افزایش یافته است.

همه‌گیری کووید-۱۹ که یکی از دلایل اصلی آن تخریب زیستگاه‌های طبیعی و درنتیجه نزدیکی حیوانات و عوامل بیماری‌زا به انسان بود، نشان می‌دهد نابودی اکوسیستم‌ها پیامدهای خطرناکی برای ما به‌دنبال دارد. به‌همین دلیل، روز جهانی محیط زیست در سال جاری به موضوع بازسازی اکوسیستم‌ها تمرکز دارد.

بازسازی اکوسیستم‌ها به‌معنای بازگرداندن آن‌ها و تنوع زیستی موجود در آن اکوسیستم به وضعیت سالم و طبیعی خود است، از قله‌ی کوه‌ها تا اعماق اقیانوس‌ها.

به‌دلیل اهمیت مسئله‌ ترمیم اکوسیستم‌های آسیب‌دیده، سازمان ملل متحد همزمان با روز جهانی محیط زیست در سال جاری، ده‌سال پیش‌رو از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ را به‌عنوان دهه‌ی «بازسازی اکوسیستم‌ها» نامگذاری کرده است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=29134

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.