خرید توافقی خرما در دستور کار تعاون روستایی فارس
هدایت اله رحیمی با اشاره به فصل برداشت خرما در سطح ۳۲ هزار هکتار از نخلستان های استان فارس افزود: استان فارس دومین تولید کننده بزرگ کشور است و برنامه خرید توافقی شهرستان های خرما خیز استان با توجه به توان و ظرفیت تشکل های تحت پوشش به شهرستان ها ابلاغ شده و هماهنگی با فعالان این بخش اعم از تجار و صنایع تبدیلی انجام شده است.
- ارسال توسط : محمدحسن حاجی زاده
- 136 بازدید
- بدون دیدگاه
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN) از فارس؛ وی گفت: با توجه به تنوع ارقام تولیدی خرما در فارس اعم از کبکاب، شاهانی زاهدی ، کلیته، لشت ، خاصویی و سایر ارقام و پتانسیل و امکانات شبکه بزرگ تعاونی روستایی تشکیل زنجیرههای ارزش خرما می تواند منافع حاصل از آن را به طور منصفانه بین همه حلقههای زنجیره تقسیم کند.
رحیمی خاطرنشان کرد: زنجیرههای مد نظر، تامین کنندگان نهادههای اولیه، تولید کنندگان و فعالین این بخش کشاورزی، کارخانههای صنایع تبدیلی و درجه بندی، سردخانه ها، انبارها و مراکز بازاریابی برای توزیع و فروش محصول را در بر میگیرد و در همین راستا نمایشگاه دائمی و فروش مستقیم انواع ارقام و محصولات صنایع تبدیلی با بسته بندی مناسب در تمام فصول سال با همکاری اتحادیه باغداران استان فارس و مشارکت اتحادیه تعاون روستایی استان در دست پیگیری است و مکانی مناسب بعنوان بازار دائمی محصول خرما ، خشکبار و محصولات تولیدی و فرآوری شده راه اندازی خواهد شد.
به گفته وی: همچنین برنامه ریزی جهت برگزاری نمایشگاه بین المللی خرما در آبان ماه سال جاری در محل نمایشگاه بین المللی شیراز با همکاری سازمان توسعه تجارت و وزارت امور خارجه و دعوت از بازرگانان کشورهای روسیه، هند، قطر، عمان و پاکستان و … جهت بازدید در دست پیگیری می باشد.
مدیر سازمان تعاون روستایی استان فارس ادامه داد: بخش قابل توجهی از محصول تولیدی خرما پتانسیل صادرات دارد و اقدامات لازم از طریق سازمان مرکزی تعاون روستایی با هماهنگی وزارت خارجه در حال پیگیری می باشد.
رحیمی خاطرنشان کرد: اعتبارات مورد نیاز این طرح به تفکیک هر شهرستان از طریق صندوق توسعه بخش کشاورزی پرداخت خواهد شد و در این راستا با مدیریت صندوق توسعه بخش کشاورزی جلسه برگزار و اعتبارات مشخص شده است
وی افزود: اتحادیه باغداران استان فارس بعنوان متولی این کار پیگیری های لازم جهت حصول نتیجه و تصمیمات اتخاذ شده را برعهده دارد و به صورت هفتگی گزارش پیشرفت کار را به معاونت بازرگانی سازمان گزارش می نماید.