• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
2

مصرف ۲ میلیون تن کود کشاورزی بیش از حد نیاز

  • کد خبر : 9596
  • ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴
مصرف ۲ میلیون تن کود کشاورزی بیش از حد نیاز

قائم مقام موسسه تحقیقات خاک و آب کشور اعلام کرد: نیاز سالانه بخش کشاورزی به کود حدود هفت میلیون تن است ولی با توجه به بحث بدمصرفی، سالانه بالغ بر ۹ میلیون تن کود در کشور مصرف می‌شود که در این خصوص باید استاندارد‌سازی صورت گیرد. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) و […]

koodقائم مقام موسسه تحقیقات خاک و آب کشور اعلام کرد: نیاز سالانه بخش کشاورزی به کود حدود هفت میلیون تن است ولی با توجه به بحث بدمصرفی، سالانه بالغ بر ۹ میلیون تن کود در کشور مصرف می‌شود که در این خصوص باید استاندارد‌سازی صورت گیرد.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) و به نقل از ایسنا، سعید سعادت در همایش ارتقای کیفی کودهای کشاورزی ضمن تشریح جایگاه و عملکرد موسسه تحقیقات آب و خاک کشور، گزارش مبسوطی مبنی بر وضعیت کود در کشور ارائه و اظهار کرد: در مجموع دو بحث کلی در خصوص مواد کودی وجود دارد؛ موضوع ثبت مواد کودی و موضوع کنترل کیفی و نظارت بر واردات است که توسط بخش دولتی و خصوصی انجام می‎‎شود.

وی با بیان این که کنترل و نظارت بر کود فقط در بخش دولتی وجود دارد، افزود: در راستای نظام‌مند کردن توزیع کود، موسسه تحقیقات آب و خاک اقدام به تدوین دستورالعمل و آیین‌نامه کنترل و نظارت کرده که در این آیین‌نامه هر کودی که تولید، توزیع یا وارد می‌شود، باید شناسنامه‌دار باشد و برچسب و محتوای آن نیز هم‌خوانی داشته باشد.

سعادت افزود: موسسه براساس این آیین‌نامه نسبت به تهیه شیوه‌نامه مواد کودی و ارسال آن به ارگان‌های ذیربط اقدام کرده که طبق این شیوه‌نامه، هر کودی باید ثبت شود تا مجوز فروش آن صادر شود.

این مقام مسئول با تاکید بر این که بیست و یکم آبان ماه جاری به عنوان آخرین مهلت برای ثبت مواد کودی تعیین شده است، گفت: ورود مواد بی‌کیفیت به کشور به عنوان کود و توزیع آن در بازار تنها منجر به ایجاد ضرر اقتصادی به کشاورز نشده، بلکه منجر به شیوع انواع بیماری شده است؛ لذا به همین منظور دفتر ساماندهی کود تحت عنوان بهبود تولیدات گیاهی در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با عنایت به این که مصرف کود نقش مستقیمی در سلامت بشر دارد، باید نظارت کاملی در این زمینه وجود داشته باشد و برای این اقدام نیز باید نسبت به شناسایی واسطه‌ها و سایر فعالان در عرصه کود اقدام شود تا چنانچه موضوع رعایت نشد یا مغایرتی وجود داشت، برخورد قانونی صورت گیرد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=9596

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.