• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

اصلاح نژاد واحدهای دامی کشور ضروری است

  • کد خبر : 8896
  • ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۸:۵۴
اصلاح نژاد واحدهای دامی کشور ضروری است

رییس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی گفت: اصلاح نژاد واحدهای دامی در کشور ضرورتی اجتناب ناپذیر است. محمدرضا ملاصالحی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این وزارتخانه اکنون به دنبال کاربرد روش های مربوط به تجزیه و تحلیل اطلاعات ژنتیک (ژنومیک) است که از آخرین تکنیک […]

daam_dam_gaav_1رییس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی گفت: اصلاح نژاد واحدهای دامی در کشور ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
محمدرضا ملاصالحی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این وزارتخانه اکنون به دنبال کاربرد روش های مربوط به تجزیه و تحلیل اطلاعات ژنتیک (ژنومیک) است که از آخرین تکنیک اصلاح نژادی برای انتخاب بهره ببرد.

وی اظهار داشت: با توجه به حدود چهار میلیون راس گاو آمیخته از مجموع هشت میلیون گاو موجود کشور، ضروری است برای این تعداد گاو از نژاد گاو دو منظوره سیمنتال استفاده کنیم.

وی بر ضرورت کمک به توسعه و به کارگیری نژاد سیمنتال در گاوهای آمیخته کشور تاکید کرد.

گاو دو منظوره سیمنتال، دامی گوشتی و شیری است که بنیانگذار ورود تکنولوژی نژاد این گاو در ایران یک شرکت خصوصی در آمل بوده و تاکنون در این زمینه به موفقیت هایی دست یافته است.

وی همچنین به طرح های مهم در دست اقدام بخش دام سبک در کشور اشاره کرد و افزود: این طرح ها بخشی مربوط به نژاد گوسفند و بز شیری است به طوری که پیش بینی می شود ظرف ۱۰ سال آینده تولید شیر بز را تا ۷۰۰ هزار تن در سال ارتقا دهیم.

وی میزان تولید شیر از محل دام سبک (گوسفند و بز) در کشور را در حال حاضر ۶۰۰ هزار تن اعلام کرد.

رییس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: تحقق این موارد مهم منوط به انجام کارهای اصلاح نژادی در کشور است که تاکنون برنامه ریزی مطلوبی در این بخش صورت گرفته است.

وی آشفتگی در مدیریت بازار فروش، افزایش نهاده ها اعم از خوراک، دارو و واکسن را از جمله مهمترین چالش فراروی بخش دامپروری برشمرد و گفت: اکنون تولید کننده، شیر و گوشتی تولید می کند که به قیمت واقعی از آنها خریداری نمی شود.

وی ادامه داد: عوامل متعددی شامل بازار، فرهنگ مصرف، دخالت سیستم دلالی و صنایع فراوری در بروز این مشکلات دخیل هستند که برای برطرف کردن آن به برنامه ریزی اصولی نیاز است.

ملاصالحی یادآور شد: به طور کلی سیاست دولت و این وزارتخانه حمایت از تولیدکننده است تا مشکلات فراروی بخش دامپروری کاهش یابد.

وی کاهش واردات گوشت قرمز را از جمله سیاست های حمایتی دولت تدبیر و امید اعلام کرد و افزود: سال گذشته حدود ۵۰ هزار تن گوشت قرمز وارد کشور شد که این رقم در سال جاری به کمتر از این مقدار کاهش می یابد.

وی مقدار تولید گوشت قرمز در سال ۹۳ را ۷۸۳ هزار تن ذکر و اضافه کرد: این رقم باید به ۱.۵میلیون تن در سال افزایش یابد.

مصرف سرانه گوشت قرمز در کشور ۱۰ کیلوگرم است.

وی با بیان این که ۴۵ درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی از محل دام تامین می شود، بر ضرورت حمایت و حل مشکلات فراروی صنعت دامپروری تاکید کرد.

هشت میلیون راس گاو در کشور وجود دارد که از این تعداد یک میلیون راس گاو اصیل هستند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=8896

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.