• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
7

قیمت کود اوره توسط پتروشیمی ها تعیین تکلیف شود

  • کد خبر : 8797
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۶:۲۹
قیمت کود اوره توسط پتروشیمی ها تعیین تکلیف شود

معاون بازرگانی اتحادیه مرکزی تعاونی های تولید روستایی کشور تعیین تکلیف هرچه سریعتر قیمت گذاری کود اوره توسط پتروشیمی ها را خواستار شد تا با تامین کود اوره مورد نیاز این بخش مشکل بهره برداران برطرف شود. محمدعلی مصطفی لو در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه پتروشیمی به دنبال افزایش قیمت کود […]

koodمعاون بازرگانی اتحادیه مرکزی تعاونی های تولید روستایی کشور تعیین تکلیف هرچه سریعتر قیمت گذاری کود اوره توسط پتروشیمی ها را خواستار شد تا با تامین کود اوره مورد نیاز این بخش مشکل بهره برداران برطرف شود.
محمدعلی مصطفی لو در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه پتروشیمی به دنبال افزایش قیمت کود اوره است، افزود: از ابتدای سال تاکنون کود اوره مورد نیاز کشاورزان تامین نشده همچنان کشاورازن بلاتکلیف هستند.

وی اظهار داشت: این درحالیست که کود اوره در ماه های اسفند، فروردین و اردیبهشت ماه برای زراعت مصرف می شود و تاکنون نتوانسته ایم کود اوره مورد نیاز زراعت های گندم و جو اعضای تعاونی تولید روستایی را تامین کنیم و با قیمت مصوب در اختیار بهره برداران بخش قرار دهیم.

به گفته وی، چندی پیش دولت اعلام کرده بود که برای سال۹۴ برنامه ای برای افزایش قیمت کود شیمیایی نخواهیم داشت این در حالیست که کشور ما در تولید کود اوره به خودکفایی رسیده و این محصول وارد نمی شود.

وی اظهار داشت: براساس مصوبه دولت در سال ۹۰، قرار شده بود بخشی از کودهای تولیدی کشور همچون اوره که در تولید آن به خودکفایی رسیده ایم توسط شبکه های تعاونی در بین کشاورزان توزیع شود.

وی تصریح کرد: بنابراین طی سالهای اخیر براساس مصوبه هیات دولت تعاونی های تولید روستایی اقدام به خرید کود اوره مورد نیاز کردند و با قیمت مصوب دولت در اختیار کشاورزان قرار می دادند.

وی با اشاره به اینکه یک هزار و ۳۵۰ تعاونی تولید در کشور فعال است، گفت: بیش از ۴ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش تعاونی های تولید روستایی کشور قرار دارد که بخشی از نهاده های مورد نیازشان توسط این تعاونی ها تامین می شود.

وی اضافه کرد: در واقع خرید کود اوره تا پایان سال ۹۳ توسط اتحادیه تعاونی های تولید و تعاونی های روستایی که به سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور وابسته هستند، خریداری و تامین شد.

به گفته مصطفی لو، سال گذشته حدود ۱۷۴ هزارتن کود اوره خریداری کرد و با قیمت مصوب دولتی یعنی پاکتی ۳۵ هزار تومان در اختیار کشاورزان قرار داده شد.

وی گفت: انتظار می رفت در سال ۹۴ دولت با دستورالعمل هایی که صادر می کند مبنی بر اینکه افزایش قیمتی نداشته باشد از ابتدای سال اقدام به خرید کود مورد نیاز این بخش کنیم اما متاسفانه تاکنون هیچ پتروشیمی فاکتور خرید را تحویل نداده است.

معاون بازرگانی اتحادیه مرکزی تعاونی های تولید روستایی با تاکید بر اینکه سهمیه خرید کود تعاونی های تولید روستایی کشور ۲۰۰ هزار تن بود، افزود: با اقدامات صورت گرفته تلاش کردیم تا سقف سهمیه تعاونی های تولید روستایی را به ۵۰۰ هزارتن افزایش دهیم و این کار نیز عملیاتی شد.

وی اظهار داشت: متاسفانه از ابتدای فروردین ماه تاکنون نتوانسته ایم کود اوره مورد نیاز را از پنج پتروشیمی کشور از جمله بجنورد، مرودشت، کرمانشاه، رازی و عسلویه خریداری و تامین کنیم و هم اکنون برای پاسخگویی به کشاورزان تحت فشار هستیم.

وی ادامه داد: علیرغم مکاتبات معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی به پتروشیمی ها تاکنون نیز جوابی مبنی بردریافت کود اوره دریافت نکرده ایم و تاکنون نیز هیچ پتروشیمی به ما پیش فاکتور نداده و تنها پتروشیمی رازی در فروردین ماه ۲ هزار تن حواله در اختیار تعاونی تولید روستایی گذاشته است که میزان اندک آن پاسخگوی اعضای این شرکت تعاونی نیست.

وی با بیان اینکه کود جایگزینی برای اوره نداریم، اظهار داشت: به طور حتم با ادامه این روند کشاورزان در تولید محصولات کشاورزی با مشکل مواجه خواهند شد.

وی با بیان اینکه بخشی از اراضی کشاورزی تحت پوشش تعاونی های تولید روستایی کشور است، اضافه کرد: طی دو ماه حداقل به ۴۰ هزارتن کود اوره نیاز داریم که تامین نشده است.

مصطفی لو گفت: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی یک تشکل دولتی است که ممکن است طی سال گذشته کود اوره مورد نیاز خود را تهیه و تامین کرده باشد، بنابراین در حال حاضر این شرکت با مشکل اتحادیه تعاونی های تولید روستایی مواجه نیست.

وی ادامه داد: البته شرکت خدمات حمایتی کشاورزی نیز در فروردین ماه فاکتور فروش خود را دریافت کرده اما اردیبهشت ماه پیش فاکتوری از سوی پتروشیمی برای این شرکت نیز صادر نشده است.

معاون بازرگانی اتحادیه مرکزی تعاونی های تولید روستایی قیمت بالای نهاده های کشاورزی و تامین آب مورد نیاز را از مشکلات عمده این بخش برشمرد و گفت: با وجود خرد بودن اراضی کشاورزی کشور، تنها راهکار برای روند افزایش تولید محصولات کشاورزی توسعه تعاونی های تولید روستایی کشور است تا با دریافت وام های کم بهره بتوانند بخشی از مشکلات این بخش در تامین ماشین آلات و ادوات کشاورزی و انتقال آب مورد نیاز را مرتفع کنند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=8797

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.