• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
2

زیست‌پذیر‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۱۴ اعلام شد/ رتبه تهران با دو پله صعود به ۱۲۹ ارتقاء یافت

  • کد خبر : 873
  • ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۶

فهرست سال ۲۰۱۴ بهترین شهرهای جهان برای زندگی منتشر شد که بر اساس آن شهر ملبورن در استرالیا برای چهارمین سال پیاپی به عنوان زیست‌پذیرترین شهر جهان انتخاب شد و در این فهرست، تهران پایتخت ایران هم با بهبود وضعیت طی یک سال گذشته ،برخلاف سقوط رتبه در سال های گذشته، به رده ۱۲۹ صعود کرد. […]

فهرست سال ۲۰۱۴ بهترین شهرهای جهان برای زندگی منتشر شد که بر اساس آن شهر ملبورن در استرالیا برای چهارمین سال پیاپی به عنوان زیست‌پذیرترین شهر جهان انتخاب شد و در این فهرست، تهران پایتخت ایران هم با بهبود وضعیت طی یک سال گذشته ،برخلاف سقوط رتبه در سال های گذشته، به رده ۱۲۹ صعود کرد.

 به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران، در حالی که برخی شهرهای کشور ایران می تواند با رعایت برخی عوامل حفاظتی از محیط زیست و داشتن اقلیم متنوع آب و هوایی، جزو فهرست رده بالا باشد، اما بر اساس مطالعات اکونومیست در حال حاضر تهران در رده ۱۲۹ این فهرست جای گرفته است. اگرچه خوشبختانه براساس همین گزارش و پیرو برخی اقدام های دولت تدبیر و امید از جمله پیگیری های معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست، این رده بر خلاف روند سقوط زیاد در سال های گذشته بهبودی یافته است.

بنابراین گزارش و بر اساس اطلاعات جمع‌ آوری شده در سال ۲۰۱۴ میلادی، در این فهرست پس از ملبورن استرالیا، به ترتیب شهرهای وین (اتریش)، ونکوور و تورنتو (کانادا)، آدلاید (استرالیا)، کالگری (کانادا)، سیدنی (استرالیا)، هلسینکی (فنلاند)، پرث (استرالیا)، و آکلند (نیوزلند) در رتبه‌های دوم تا دهم قرار گرفته‌اند که این شهرها نیز از سال ۲۰۱۱ تقریبا با همین ترتیب، جزو ده شهر برتر جهان برای زندگی بوده‌اند.

امتیاز ده شهر نخست نیز نسبت به سال ۲۰۱۳ هیچ‌گونه تغییری نکرده که در این میان، امتیاز کلی ملبورن، ۹۷/۵ از ۱۰۰ بوده است.

این مطالعه تصریح کرده که شهرهایی بهترین وضعیت زندگی را دارند که اندازه‌ای متوسط با تراکم جمعیتی نسبتا کم دارند و در عین حال در کشورهای ثروتمند قرار گرفته‌اند.

از سوی دیگر، در میان ده شهری که در سال ۲۰۱۴، در انتهای فهرست ۱۴۰ شهر مورد بررسی قرار گرفته‌اند، ۹ شهر تغییری نکرده‌اند و تنها آبیجان در ساحل‌عاج، جانشین تهران در رتبه‌ی ۱۳۱ شده است تا تهران با دو پله صعود، در جایگاه ۱۲۹ قرار بگیرد.

دمشق پایتخت سوریه، داکا پایتخت بنگلادش، و “پورت مورسبی” پایتخت “پاپوا گینه نو”، سه شهر پایین این فهرست هستند.

بهبود وضعیت تهران به نسبت سقوط زیاد در سال های گذشته

بر اساس گزارش اکونومیست، در یک سال گذشته، امتیاز تنها ۲۰ شهر تغییر کرده که تهران، طرابلس (لیبی)، و امان (اردن) سه شهری هستند که بعد از سقوط زیاد در سال‌های گذشته، در فهرست امسال، بیشترین بهبود را تجربه کرده‌اند هرچند که هنوز در رده‌های پایینی قرار دارند.

مطالعه‌ی سالانه‌ی “واحد اطلاعات اکونومیست” در خصوص زیست‌پذیرترین شهرهای جهان، فاکتورهایی چون ایمنی، بهداشت و درمان، منابع آموزشی، زیرساخت‌ها و محیط زیست را مورد بررسی قرار می‌دهد.

در یک نگاه کلی، در ۵ سال گذشته، وضعیت زندگی شهری در ۵۱ شهر جهان بدتر شده و در ۳۱ شهر، بهبود یافته که درنتیجه، متوسط شاخص زیست‌پذیری در این مدت، ۰/۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

در این کاهش، سهم شهرهایی چون دمشق، طرابلس، و کیف (اوکراین)، که در مناطقی بحرانی قرار دارند و دغدغه‌ی مردم در آن‌ها نه “زندگی بهتر” که “زنده ماندن” است، چشم‌گیر بوده است./ایانا

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=873

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.