• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
2

کشاورزان کمترین سود را در چرخه تولید می برند

  • کد خبر : 8599
  • ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰
کشاورزان کمترین سود را در چرخه تولید می برند

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور با تاکید بر پیوستگی بازار و تولید در بخش کشاورزی، گفت: در این چرخه کمترین سود نصیب کشاورزان می شود. به گزارش ایرنا، حسین صفایی روز دوشنبه در دومین نشست شورای تشکل های تحت پوشش تعاون روستایی استان البرز که در مرکز آموزش تعاون روستایی استان برگزار شد، افزود: اگر […]

taavon_roostaei_2مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور با تاکید بر پیوستگی بازار و تولید در بخش کشاورزی، گفت: در این چرخه کمترین سود نصیب کشاورزان می شود.
به گزارش ایرنا، حسین صفایی روز دوشنبه در دومین نشست شورای تشکل های تحت پوشش تعاون روستایی استان البرز که در مرکز آموزش تعاون روستایی استان برگزار شد، افزود: اگر حاکمیت و این تشکل بتوانند شرایطی را برای بخش کشاورزی فراهم کنند که یک تولید کننده در این بخش نفع خودش را از زمان تولید تا بازار (مصرف کننده) ببرد، به بهترین شکل عمل شده است.

وی با تاکید بر اینکه اکنون نفعی که تولید کننده از فروش کالای خود می برد، واقعی نیست، اظهار داشت: ۲۶ درصد وجهی که مصرف کننده پرداخت می کند به شبکه توزیع می رسد و فقط ۱۰ درصد آن ممکن است به تولید کننده پرداخت شود.

رییس هیئت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور در ادامه با اشاره به اینکه کشاورزی یک کار جمعی است و باید ساز و کار جمعی خود را پیدا کند، گفت: کشاورز در همه رده ها باید تا آخرین مرحله فروش نفع خود را ببرد که این امر مستلزم یک مهندسی دقیق از طرف حاکمیت و کشاورزان است.

صفایی گفت: اگر صدایمان را بلند نکنیم هیچ توجهی به بخش کشاورزی نمی شود و کشاورزان ما شبکه های قدرتمندی نیستند که صاحب کرسی و رسانه بوده و مسایل و نیازهای خود را تبیین کنند و همین امر ضرورت شکل گیری تشکل ها را مضاعف می کند.

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور قوانین کشاورزی را در دو سطح بعد از دهه ۵۰ و مربوط به زمان اصطلاحات ارضی و به صورت شبکه ای و بعد از دهه ۸۰ که زمان شکل گیری نظام ها و صندوق ها است، دانست و گفت: شکل گیری تعاونی ها کشاورزی و روستایی به زمان دهه ۵۰ برمی گردد.

وی اظهار داشت: تعاونی های روستایی و کشاورزی در ۱۱ رشته تخصصی فعال شده اند و کارکرد بالای تعاونی های شبکه ای می تواند تولید ثروت بین نسلی کند که این دارایی باید تبدیل به احسن شده و از بخش کشاورزی خارج نشود.

صفایی گفت: تعاونی های نسل اول که از نظم برخوردار هستند به صورت اتحادیه ای بوده و دارایی آنان افزایش می یابد.

وی یکی دیگر از مشکلات کشاورزی ایران را ضعیف بودن مهندسی زنجیره تامین ارزش دانست و ادامه داد: با تولید ماده خام در کشور باید مراحل فراوری آن به درستی انجام شود و به مصرف نهایی برسد.

وی گفت: در تمامی حوزه های تولید چه بخش کشاورزی، چه صنعت و دیگر بخش ها، گاهی غفلت شده و مواد به صورت خام صادر می شود، این در حالی است که می توان با فراوری مواد تولیدی ضمن جلوگیری از صادارت مواد خام، اشتغال را در کشور افزایش دهیم.

وی پایه زنجیره تامین وتولید در بخش کشاورزی را تولید کننده دانست و اظهار داشت: این در صورتی است که کشاورز که اغلب موادی فساد پذیر را تولید می کند، زمان لازم برای دست یافتن به قیمت مناسب برای فروش را ندارد و به اجبار باید محصول تولیدی خود را با قیمتی پایین به فروش برساند.

وی ادامه داد: در این چرخه در آخرین مرحله مصرف کننده همیشه پول نقد پرداخت می کند ولی تولید کننده پول نسیه دریافت می کند که این امر ضرورت ایجاد زنجیره یکپارچه تحت مدیریت تشکل های کشاورزی را مهم تر جلوه می دهد.

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور افزود: تشکل ها با کمک دولت می توانند این زنجیره را اصلاح کنند و زنجیره تامین بایستی در تمامی دستگاه های دولتی با یک همت جمعی اصلاح شود وگرنه تولیدکننده کمترین درآمد را دارد.

در این نشست اعضای هیات مدیره تعاونی های روستایی، صنف کشاورزی، نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، کشاورزان پیشرو حضور داشتند.

در پایان این نشست جمعی از اعضای تعاونی های روستایی و صندوق ها مشکلات خود را مطرح کردند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=8599

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.