• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
0

نماینده ماهشهر: سدسازی موجب وسعت کانون‌های گرد و خاک شده است

  • کد خبر : 8486
  • ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۸:۰۹
نماینده ماهشهر: سدسازی موجب وسعت کانون‌های گرد و خاک شده است

نماینده ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس گفت: سدسازی متعدد در بالادست دو رودخانه جراحی و زهره عامل وسعت کانون‌های داخلی گرد و خاک در استان خوزستان شده است. حبیب آقاجری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دو رودخانه جراحی و زهره در منطقه ماهشهر و هندیجان قرار دارند؛ این رودخانه‌ها پیش از این در […]

Ab_sadنماینده ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس گفت: سدسازی متعدد در بالادست دو رودخانه جراحی و زهره عامل وسعت کانون‌های داخلی گرد و خاک در استان خوزستان شده است.

حبیب آقاجری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دو رودخانه جراحی و زهره در منطقه ماهشهر و هندیجان قرار دارند؛ این رودخانه‌ها پیش از این در زمستان حداقل دو بار به واسطه بارش باران طغیان می‌کردند و با هدایت سیلاب حاصل از طغیان این رودخانه ها به دشت‌های این ناحیه، زمین‌ها و هورها آبگیری می‌شدند.

وی ادامه داد: آبگیری این دشت‌ها در زمستان، موجب ایجاد پوشش گیاهی می‌شد که مراتع زیادی را در این نواحی و شهرهای بین ماهشهر، هندیجان، امیدیه و رامشیر به وجود می‌آورد. در گذشته در این نقاط، رطوبت نسبت به حال حاضر بیشتر بود ولی اکنون به دلیل سدسازی زیاد در بالادست این رودخانه‌ها، دیگر سیلابی در زمستان نداریم چه برسد در تابستان.

نماینده ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس افزود: با از بین رفتن پوشش گیاهی، زمین خشک شده و خاک نرم بدون رطوبت با یک وزش باد تبدیل به گرد و خاک می‌شود. همچنین این اقدامات موجب شده که خاک مستعد کشاورزی این مناطق، خاصیت خود را از دست بدهد.

آقاجری گفت: گرد و خاک‌هایی که در زمستان در خوزستان ایجاد می‌شود، منشا داخلی دارند زیرا در زمستان جهت وزش باد جنوب و جنوب شرق است و گرد و خاک با سرعت زیاد به حالت نیمه طوفانی پدید می‌آید. این در حالی است که چنانچه جهت باد از شمال غرب به سمت ماهشهر و نقاط دیگر باشد، منشا گرد و خاک‌ها خارجی خواهد بود.

وی درباره بهترین راهکار حل این موضوع گفت: پس از علت‌یابی درست این پدیده لازم است راه حلی اساسی ارایه کرد. کارشناسان محیط زیست برای حل این موضوع باید به صورت کارشناسی وارد عمل شوند ولی مسلم است که دخالت بشر در طبیعت موجب بروز این وضعیت شده است.

نماینده ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس اظهار کرد: همان طور که می‌بینید تالاب‌های شادگان و هورالعظیم به دلیل دخالت بشر در طبیعت این نواحی، در حال خشک شدن هستند.

آقاجری افزود: لازم است تدابیری اندیشیده شود که رودخانه‌های این نواحی حداقل سالی یک‌بار با شرایطی که خسارت وارد نکنند، طغیان کنند و سیلاب آنها به دشت سرازیر شود. از این طریق می‌توان حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد این دشت‌ها را به حالت اول بازگرداند. برای کنترل شن‌های روان نیز مالچ‌پاشی و درختکاری در برخی نقاط می‌تواند تا حدی موثر باشد و از وقوع پدیده گرد و خاک جلوگیری کند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=8486

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.