• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
1

افزایش ۲۰ سانتی رسوبات نمکی دریاچه ارومیه/ کاهش عمق از کف دریاچه

  • کد خبر : 8481
  • ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۸:۰۴
افزایش ۲۰ سانتی رسوبات نمکی دریاچه ارومیه/ کاهش عمق از کف دریاچه

مدیرکل برنامه ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین شناسی، از افزایش ۲۰ سانتیمتری رسوبات نمکی در برخی نقاط دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: ممکن است یکی از دلایل افزایش سطح آب کاهش عمق دریاچه از کف باشد. دکتر راضیه لک در گفتگو با مهر، افزود: در حال حاضر با وجود اینکه سطح آب دریاچه […]

daryache_namakمدیرکل برنامه ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین شناسی، از افزایش ۲۰ سانتیمتری رسوبات نمکی در برخی نقاط دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: ممکن است یکی از دلایل افزایش سطح آب کاهش عمق دریاچه از کف باشد.

دکتر راضیه لک در گفتگو با مهر، افزود: در حال حاضر با وجود اینکه سطح آب دریاچه ارومیه حدود ۶۰ سانتیمتر افزایش یافته اما اما تغییری در میزان شوری آب دریاچه حاصل نشده است.

به گفته وی، بر این اساس سازمان زمین شناسی بررسی هایی را در نقاطی از کف دریاچه به صورت پایلوت برای اندازه گیری ارتفاع رسوبات انجام داده است.

مدیرکل برنامه ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین شناسی اظهار داشت: با توجه به اینکه در حال حاضر آب در دریچه ارومیه به حالت فوق اشباع رسیده و بارندگی ها به میزانی نیست که برای رفع این حالت فوق اشباع کفایت کند  رسوبات نمکی و شیمیایی سالانه در کف دریاچه ته نشست می کنند.

لک تصریح کرد: در بررسی هایی که در چند نقطه از کف دریاچه صورت گرفته مشخص شده است که ارتفاع رسوبات در این نقاط در مقایسه با سال گذشته افزایشی حدود ۲۰ سانتیمتر داشته اند.

وی افزود: البته هنوز این مطالعات تکمیل نشده و در این هفته تیم های تخصصی سازمان زمین شناسی برای بررسی نقاط بیشتری از عمق دریاچه ارومیه و اندازه گیری ارتفاع دقیق رسوبات به منطقه اعزام می شوند.

مدیرکل برنامه ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین شناسی تأکید کرد: با این حال به نظر می رسد با وجود بارندگی های مناسبی که حوضه ابخیز دریاچه در سال جاری نسبت به سال قبل داشته بخشی از افزایش سطح آب ناشی از کاهش عمق دریاچه به دلیل ته نشست رسوبات در کف آن باشد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=8481

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.