• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
2

سوء مدیریت منابع طبیعی امنیت منطقه را تهدید می کند

  • کد خبر : 8129
  • ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲
سوء مدیریت منابع طبیعی امنیت منطقه را تهدید می کند

هماهنگ کننده سازمان ملل در ایران هشدار داد: مدیریت ضعیف منابع طبیعی به همراه تغییر اقلیم امنیت کشورهای منطقه را تهدید می کند. به گزارش ایرنا؛ گری لوییس چهارشنبه شب در نشست با استاندار خوزستان به منظور بررسی مشکلات زیست محیطی این استان، اظهار کرد: وقتی راجع به امنیت صحبت می کنیم همه اذهان متوجه […]

unهماهنگ کننده سازمان ملل در ایران هشدار داد: مدیریت ضعیف منابع طبیعی به همراه تغییر اقلیم امنیت کشورهای منطقه را تهدید می کند.
به گزارش ایرنا؛ گری لوییس چهارشنبه شب در نشست با استاندار خوزستان به منظور بررسی مشکلات زیست محیطی این استان، اظهار کرد: وقتی راجع به امنیت صحبت می کنیم همه اذهان متوجه وقایع کشورهای اطراف از قبیل مرگ و جنگ و مبارزه می شود که البته ناراحت کننده است اما مسائل دیگری به جز جنگ نیز امنیت منطقه را تهدید می کند.

وی افزود: مدیریت ضعیف منابع طبیعی وقتی با تغییر اقلیم همراه می شود منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد که نتیجه آن منطقه ای گرم تر و خشک تر خواهد بود و این دو موضوع در کنار هم زندگی مردم ایران و کشورهای منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد.

لوییس تغییر اقلیم را تهدید امنیت بشر توصیف کرد که باید برای جلوگیری از وقوع آن همه تلاش کنند.

وی گفت: عمیقا اعتقاد دارم که به محیط زیست باید به عنوان امنیت و چالش امنیت بشری توجه شود.

رئیس سازمان بین المللی UNDP ، همچنین اظهارات قاطع مقامات عالی ایران درباره خطرات حوزه محیط زیست را مایه خوشحالی دانست و اظهار کرد: سفر به نقاط مختلف کشور اعم از ارومیه، مشهد و تالاب هامون باعث شد عزم من برای اقدام سریع در حوزه محیط زیست بیشتر جزم شود.

وی تاکید کرد: برنامه داریم که موضوع محیط زیست را در بعضی استان های کشور از جمله در خوزستان پیگیری کنیم.

لوییس اضافه کرد: مجموعه سازمان ملل دارای ظرفیت فنی است و می تواند ظرفیتی برای احیای کارون ایجاد کند. علاوه بر این سازمان ملل می تواند صدای مردم را به سایر کشورها برساند و همکاری آنها را جلب کند.

وی با اشاره به نخستین سفر خود به خوزستان و مناطق جنگی خرمشهر، آبادان و شلمچه تاکید کرد: قلب من با مردم خوزستان است و در سفر اول تحت تاثیر مقاومت مردم در جنگ تحمیل شده و میزان خسارت وارد شده به استان قرار گرفتم.

استاندار خوزستان نیز در این نشست با تاکید بر مشارکت کشورهای منطقه برای حل مشکل ریزگردها گفت: با توجه به مشکلاتی که عراق دارد پدیده ریزگردها در اولویت آنها نیست و کشورهای عربستان و کویت نیز کمتر با تبعات این پدیده درگیر هستند به همین دلیل تعلل کشورهای منطقه برای همکاری در حل مشکل نیاز است که سازمان ملل باید در این زمینه دخالت کند.

عبدالحسن مقتدایی اظهار کرد: انتظار داریم که سازمان ملل با تعریف چند پروژه در خوزستان به حل مشکلات زیست محیطی این استان کمک کند.

وی شوری آب کارون در نتیجه مشکلات سد گتوند و آلودگی این رودخانه را یک مشکل بزرگ زیست محیطی در استان دانست و خواستار کمک سازمان ملل در این باره شد.

استاندار خوزستان با استقبال از طرح پیشنهادی نمایندگان سازمان ملل برای احیای کارون اضافه کرد: معتقدم این پروژه می تواند راهکاری برای کاهش آلودگی و تخریب و تلاشی برای حفظ رودخانه کارون در کنار سایر راهکارها باشد.

همچنین مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، خشک شدن ۸۰ درصد تالاب های بین النهرین، در سه دهه گذشته را مهمترین عامل وقوع پدیده ریزگردها دانست.

احمدرضا لاهیجان زاده افزود: با خشک شدن هورالعظیم پدیده ریزگردها از سال ۲۰۰۴در خوزستان به طور جدی آغاز شد که تاثیر جدی بر تنوع زیستی و محیط زیست استان گذاشته است.

وی تاکید کرد: آمار ایستگاه های اهواز و بستان نشان می دهد که در ۳۰ سال گذشته رطوبت ۵۰ درصد کاهش یافته و دما نیز تا سه درجه افزایش داشته است.

لاهیجان زاده اظهار کرد: احیای تالاب ها تنها از طریق بین المللی و کمک سازمان ملل قابل انجام است.

وی حل مشکل سد گتوند علیا، مشکلات رودخانه کارون، تثبیت کانون های ریزگرد و نحوه استفاده از زهاب های کشاورزی با شوری بالا را نیازمند همکاری و همفکری سازمان ملل عنوان کرد.

معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان هم در ادامه این نشست نسبت به کاهش شدید منابع آبی استان هشدار داد و گفت: در یک دهه گذشته آبدهی رودخانه های استان ۵۷ درصد کاهش داشته است.

هوشنگ حسونی زاده با اشاره به کاهش ۴۱ درصدی بارندگی در سال گذشته افزود: رودخانه کارون به عنوان مهمترین منبع آبی استان به دلیل برداشت از بالادست، تغییر اقلیم و افزایش مصارف باکاهش شدید آورد روبه روست.

وی همچنین با اشاره به کاهش ۸۰ درصدی آورد رودخانه کرخه اضافه کرد: رودخانه مارون نیز با ۳۰ درصد کاهش آورد و افزایش شوری مواجه است.

حسونی زاده تصریح کرد: با توجه به اینکه آب مورد نیاز ۴.۶ میلیون نفر (چهار و شش دهم) از جمعیت خوزستان از منابع آب های سطحی تامین می شود، کیفیت و کمیت آب رودخانه های استان بسیار حائز اهمیت است.

سازمان ملل مشکلات تالاب شادگان و رودخانه کارون را پیگیری می کند
هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران گفت: این سازمان مشکلات تالاب شادگان و رودخانه کارون در خوزستان را بررسی و پیگیری می کند.
گری لوییس روز چهارشنبه در بازدید از سد گتوند علیا در استان خوزستان در گفت و گو با ایرنا درباره علت این سفر اظهار داشت: سفر من به خاطر کسب اطلاعات بیشتر درباره چالش های پیش روی طبیعت و محیط زیست خوزستان صورت گرفته است.

وی افزود: اگر به تغییرات جوی در خاورمیانه و ایران دقت کنیم، این کشور گرم تر و منابع آبی آن محدود شده است و جمعیتی تحت تاثیر محدودیت منابع آبی قرار خواهد گرفت.

لوییس اظهار کرد: خوزستان ویژگی های بسیار خاصی دارد؛ این استان یک سوم از آب های سطحی ایران را دارا بوده و یکی از مناطق پیشرو در صنعت کشاورزی است که اکنون به شدت تحت تاثیر توفان های گرد و غبار قرار دارد.

وی گفت: این اطلاعات به ما منعکس شده و ما می خواهیم با استاندار و مسوولان خوزستان در این باره صحبت کنیم.

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران درباره بازدید امروز خود از سد گتوند در شمال خوزستان اظهارکرد: با اطلاعاتی که به دست آوردیم باید ببینیم این چالش ها چقدر گسترده است.

لوییس تاکید کرد: من بسیار نگران وضعیت آب در ایران هستم و به ویژه در خوزستان که حجم زیادی آب دارد و باید از آن نگهداری کرد.

وی اضافه کرد: سازمان ملل اکنون مشغول کار در خوزستان است و یک برنامه در خصوص تالاب شادگان و برنامه ای در رابطه با آب رودخانه کارون دارد.

وی گفت: دنبال راه هایی هستیم که اگر دولت بخواهد به آنها کمک کنیم و راهکارهای خود را در اختیار دولت بگذاریم؛ البته نکته مهم این است که ما سازمان خیریه نیستیم اما دسترسی به متخصصان فنی داریم که می توانند نظر خود را برای پیدا کردن راه حل در اختیار دولت ایران بگذارند.

وی همچنین درباره معضل شوری آب کارون در نتیجه آبگیری سد گتوند اظهار کرد: برای کمک به حل این مشکل نخست باید تعیین کنیم که راه حل ها چه هستند و پس از آن می توانیم تصمیم بگیریم که چه کسی می تواند کمک کند؛ ما از راه حل ها حمایت می کنیم.

لوییس اضافه کرد: مشکل رودخانه کارون تنها سد گتوند و شور شدن آب آن نیست، بلکه این رودخانه همچنین مشکلاتی در خصوص انتقال آب بین حوضه ای و کیفیت آب و هوا دارد.

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در ایران ادامه داد: کاری که می توانیم بکنیم به دو دسته تقسیم می شود؛ می توانیم زمینه ای بوجود آوریم که دانش های فنی را مبادله کنیم، ولی مهمتر این است که با سفر به منطقه و انجام بازدیدها می توانیم توجه مسوولان را به این مشکلات جلب کنیم.

وی گفت: به طور مثال در دریاچه ارومیه به همت دکتر نظری دوست توانستیم توجه سازمان های بین المللی تامین کننده مالی را برای کمک به این دریاچه جلب کنیم و اکنون دولت ژاپن به شدت از فعالیت های ما در ارومیه حمایت می کند.

وی اظهار کرد: فکر می کنم محیط زیست خشک، سخت و خشن بزرگترین چالشی است که ما با آن رو به رو هستیم و باید روی آن تمرکز کنیم چون در سال های پیش رو چالش ها افزایش خواهد یافت.

لوییس در ادامه درباره حمایت سازمان ملل از تالاب مرزی هورالعظیم گفت: این تالاب جزو پروژه های امروز نیست ولی اطلاعات بیشتری درباره آن به دست می آورم و امیدوارم این فرصت را برای بازدید داشته باشم.

لوییس درباره این که درخواست مردم خوزستان از وی برای جلب کمک چه تاثیری در سفر او به خوزستان داشته است، اظهار کرد: این درخواست ها تاثیر داشته و من نام خود را روی پلاکاردهای مردم در زنجیره های کارون مشاهده کردم.

وی گفت: من به شدت فعالیت های مردم در شبکه های اجتماعی درباره کارون را دنبال می کنم اما اینها همه دلیل آمدن من به اینجا نیست؛ دلیل نخست مشکلات زیست محیطی که با آن رو به رو هستیم و دلیل دوم دعوت بسیار صمیمانه استاندار خوزستان برای این سفر و بررسی راه حل ها و هچنین پاسخ به صدای شهروندان خوزستانی است که آن را از طریق شبکه های اجتماعی دنبال می کردم.

نماینده سازمان ملل در ایران درباره بازدید امروز خود از اثر جهانی سازه های آبی شوشتر توضیح داد: من همیشه علاقه مند بودم از مکان هایی که تاریخ و پیشینه درازی دارند، دیدن کنم؛ من از تاریخ شما متحیر شدم؛ ارتباط هخامنشیان، ساسانیان، بابلی ها، عیلامیان که همه در این مکان ها وجود دارد و اثر آنها در این مکان ها به وضوح مشاهده می شود.

وی اضافه کرد: سازه های آبی شوشتر با قدمت ۲ هزار سال هنوز زنده و فعال هستند و این واقعاً شگفت انگیز است.

وی همچنین با اشاره به بازدید پارسال خود از مناطق دفاع مقدس خرمشهر و آبادان گفت: واقعا تحت تاثیر رشادت های مردم خوزستان در جنگ عراق ضد مردم ایران قرار گرفتم.

گری لوییس در سفر یک روزه خود از سازه های آبی شوشتر، سد گتوند علیا و آثار تاریخی در موزه شوش دیدن کرد.

تالاب بین المللی شادگان با بیش از ۵۰۰ هزار هکتار وسعت یکی از تالاب های بزرگ و کم نظیر جهان در جنوب شهر شادگان و ۸۰ کیلومتری اهواز واقع است که در چند سال گذشته خشکسالی و عوامل دیگری همچون فعالیت های نفتی و صنعتی در آن خساراتی را به این تالاب وارد کرده است.

آلودگی و شوری رودخانه کارون که از رودخانه های حیاتی کشور است نیز حیات زمین های مرغوب کشاورزی خوزستان را تهدید می کند.

احداث سد گتوند که در دریاچه آن تپه های نمکی قرار دارد، باعث شوری آب رودخانه کارون شده، ضمن این که احداث چندین سد روی این رودخانه، انتقال آب از سرشاخه های آن و ریختن پساب های صنعتی به آن به همراه پدیده خشکسالی حیات این رودخانه را در معرض تهدید قرار داده است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=8129

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.