• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
1

گفت‌وگو/ تخریب محیط زیست با آلودگی محیط فرهنگی مرتبط است

  • کد خبر : 7718
  • ۱۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹
گفت‌وگو/ تخریب محیط زیست با آلودگی محیط فرهنگی مرتبط است

چهره ماندگار فلسفه ایران گفت: حفظ محیط زیست بدون نگهداری سلامت آن غیر ممکن است اما بین تخریب محیط زیست و آلودگی محیط فرهنگی نیز رابطه نزدیک وجود دارد. کریم مجتهدی چهره ماندگار فلسفه ایران در گفت‌وگو با فارس درباره سالی که گذشت، عنوان کرد: در این سال برخلاف ذوق و سلیقه‌ام به مطالعه کتاب‌های […]

goftogooچهره ماندگار فلسفه ایران گفت: حفظ محیط زیست بدون نگهداری سلامت آن غیر ممکن است اما بین تخریب محیط زیست و آلودگی محیط فرهنگی نیز رابطه نزدیک وجود دارد.
کریم مجتهدی چهره ماندگار فلسفه ایران در گفت‌وگو با فارس درباره سالی که گذشت، عنوان کرد: در این سال برخلاف ذوق و سلیقه‌ام به مطالعه کتاب‌های کاربردی پرداختم چرا که مدت دو سال است بر آثار سهروردی کار می‌کنم و آخرین کتابم هم راجع به سهروردی و آثار و افکار اوست، بنابراین تأملی در منابع فلسفه اشراق داشتم و راجع به سهروردی بسیار به فارسی، انگلیسی و فرانسه مطالعه کردم.
وی با بیان اینکه متأسفانه ما منابع غربی را درباره سهروردی نمی‌شناسیم، گفت: شیخ اشراق در آناتولی و دمشق زندگی کرده و از اسامی یونانی نام برده است البته اینها اسم نیستند منتها یک جور لقب هستند مثلاً لغت آگامنون به معنی «روح خیرخواه» است که از این دست در کتاب‌هایش بسیار دیده می‌شود. با این حال اینگونه بگویم که خیلی حرف‌ها راجع به سهروردی ناشناخته مانده است مثلاً احیای فکر سهروردی راجع به ایلخانان مغول و بخش‌هایی که به احیای ایران مربوط است، باید مورد بررسی قرار بگیرد.

مجتهدی درباره اتفاقات فرهنگی سال ۹۳ گفت: بنده خیلی جریانات روزمره را دنبال نمی‌کنم اما این را معتقدم که هر رخدادی در راستای تعمق تفکر ما ایرانیان باید مورد استقبال قرار گیرد، هر کس در ایران برای حفظ زبان فارسی تلاش می‌کند باید تقدیر شود و همه ما به نحوی باید برای جلوگیری از آلودگی زبان فارسی چنین تعصب ملی را داشته باشیم.

این چهره ماندگار فلسفه ایران یکی از دغدغه‌های امروز را حفظ محیط زیست به شمار آورد و گفت: حفظ محیط زیست بدون حفظ سلامت آن غیرممکن است، بنده در جلساتی حضور داشتم که سرشناسان راجع به محیط زیست بسیار بحث کردند با این حال با کلمات خارجی که خودش آلودگی را نشان می‌دهد نمی‌توان راجع به محیط زیست بحث کرد! بنده رابطه تخریب محیط زیست با آلودگی محیط فرهنگی را نیز بسیار نزدیک می‌بینم.

وی در پایان گفت: کسانی که با وجدان هستند و می‌خواهند در جامعه خدمتی کنند باید مراقب باشند که ما ایرانی هستیم و باید حداکثر تلاشمان را برای حفظ محیط زیست ایران چه به لحاظ فرهنگی و چه طبیعی بکنیم.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=7718

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.