• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
2

مرحله دوم توزیع میوه نوروزی آغاز شد؛ ریزش کوه عامل گرانی پرتقال

  • کد خبر : 7675
  • ۰۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵
مرحله دوم توزیع میوه نوروزی آغاز شد؛ ریزش کوه عامل گرانی پرتقال

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از آغاز مرحله دوم توزیع میوه نوروزی خبر داد و در توضیح گرانی پرتقال گفت: به دلیل افزایش تردد در محور تهران- شمال ، ترافیک سنگین در جاده فیروز کوه و ریزش کوه در جاده هزار قیمت پرتقال افزایش یافت. محمد موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم […]

porteghal_morakabatرئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از آغاز مرحله دوم توزیع میوه نوروزی خبر داد و در توضیح گرانی پرتقال گفت: به دلیل افزایش تردد در محور تهران- شمال ، ترافیک سنگین در جاده فیروز کوه و ریزش کوه در جاده هزار قیمت پرتقال افزایش یافت.
محمد موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اعلام این خبر در باره نحوه اجرای طرح تنظیم بازار میوه در روزهای سال گذشته، گفت: اساس اقتصاد مقاومتی تکیه بر نیا‌ز‌ها براساس تولیدات داخلی است و در سال قبل بر خلاف فشار بسیار، وزیر جهاد کشاورزی اجازه واردات پرتقال به کشور با وجود کاهش تولید را نداد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، افزود: در راستای اجرای طرح تنظیم بازار شب عید سال ۹۴، بیش از دوبرابر سال قبل یعنی ۴ هزار و ۲۰۰ تن پرتقال و ۱۵۰۰ تن سیب خرید، نگهداری، توزیع و در سهمیه استان گنجانده شد.
وی با بیان اینکه وزیر جهاد کشاورزی به طور مستقیم پیگیرعرضه میوه شب عید بود، خاطر نشان کرد: برای نظارت بر اجرای صحیح این طرح، ۱۲۰۰ نفر از کارشناسان جهاد کشاورزی با هماهنگی اداره کل تعزیرات و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان آموزش دیده و در سردخانه ها و مراکز عرضه مستقر شدند.
رئیس کمیته راهبردی تنظیم بازار میوه شب عید استان تهران، ادامه داد: برای کنترل کیفی میوه شب عید نیز سازمان تعاون روستایی با بستن قرارداد با یک شرکت بازرسی بخش خصوصی وارد عمل شد تا محصولات عرضه شده در این ایام را از لحاظ بهداشتی و کیفی مورد نظارت قرار دهد.

آغاز دوباره توزیع میوه تنظیم بازار

وی تصریح کرد: در فاصله زمانی ۲۳ تا ۲۹ اسفند ماه سال قبل ۱۳۵۰ تن سیب درختی و ۳ هزار تن پرتقال در میادین میوه و تره بار شهر تهران و شهرستان‌های استان به قیمت هر کیلو گرم پرتقال تامسون شمال ۲۹۰۰، پرتقال جیرفت۳۴۰۰ و سیب دماوند ۲۵۰۰ توزیع شد و مابقی آن از ۳ فروردین توزیع می‌شود.
موسوی اظهار داشت: در شهرستان‌های استان تهران نیز سهمیه سیب و پرتقال بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار اختصاص یافت و با توجه به نیاز در ۲ تا ۱۰ جایگاه عرضه شد.
وی یادآورشد: برای تامین نیاز مردم و تنظیم بازار میوه در تعطیلات نوروز از ۳فروردین عرضه دوباره میوه به نرخ مصوب در ۱۰ جایگاه موقت میوه (طرح تنظیم بازار) و میادین میوه و تره بار آغاز شد و این طرح تا غروب ۱۱ فروردین ادامه داد.

ریزش کوه و ترافیک جاده‌ها عامل گرانی پرتقال

این مقام مسئول درباره دلایل افزایش قیمت پرتقال گفت: با توجه به افزایش تردد در محور تهران- شمال ، ترافیک سنگین در جاده فیروز کوه، ریزش کوه در جاده هزار و تعطیلات دو روزه سازمان‌های نظارتی به مناسبت تحویل سال ، قیمت پرتقال در میادین مرکزی میوه و تره بار افزایش یافت اما با بر طرف شدن این مشکلات قیمت پرتقال دوباره از ۳فروردین کاهش و به قیمت ۴۵۰۰ تا ۵۵۰۰ و سیب دماوند ۲۵۰۰ تا ۲۵۶۰ تومان در عمده فروشی‌ها رسید.
وی در باره دلایل کاهش تعداد جایگاه‌های عرضه میوه و حذف اصناف از طرح تنظیم بازار، خاطرنشان کرد: به دلیل مشکلات شبکه توزیع ونظارت، تعداد مراکزعرضه میوه تنظیم بازار را کاهش دادیم تا از این طریق بتوانیم به شکل مناسب‌تری بر این مراکز نظارت داشته باشیم.
وی یاد آورشد: در تمام جایگاه‌های عرضه میوه و سردخانه ها دو تا سه نفر بازرس استقرار یافت تا از خروج میوه طرح تنظیم بازار برای فروش در اماکن خارج از طرح جلوگیری شود و به جرات می توان گفت که تمام میوه های ذخیره شده در این طرح به طور مستقیم به دست مصرف کننده رسید.
موسوی همچنین اضافه کرد: در صورتی که مباشر (اتحادیه مرکزی شرکت های تعاونی تولید روستایی کشور) می‌توانست سیستم‌های حمل و نقل خود را مجهز کند، امکان عرضه میوه در ۱۵۰ واحد صنفی(مغازه های سطح شهر) نیز وجود داشت.
وی گفت: در برخی از میادین میوه و تره بار مانند صادقیه، قزل قلعه و تهرانسر با توجه به استقبال موجود و کاهش تعداد مراکزعرضه در امسال، روزانه ۲۰ تا ۳۰ تن میوه طرح تنظیم بازار عرضه شد.

نگهداری چند روزه میوه در پشت کامیون عامل افت کیفی پرتقال امسال
موسوی در ارتباط با مشکلات کیفی میوه امسال اظهار داشت: به دلیل حجم بالای تقاضا و کوچک بودن مراکز عرضه میوه در میادین میوه و تره بار، برای جلوگیری از وقفه در عرضه مجبور به نگهداری میوه در خارج از سردخانه و در داخل خودروهای حامل تا چند روز در برخی موارد شدیم که این امر باعث افت نسبی کیفیت برخی میوه‌ها به ویژه پرتقال شد.
وی با بیان اینکه برای تنظیم بازار میوه مورد نیاز شب واردات آسان ترین راه است، یادآورشد: فشار‌های فراوانی در ارتباط با کمبود پرتقال و نیاز به واردات برای تامین نیاز شب عید بر ما وارد شد اما وزارت جهاد کشاورزی زیر بار این فشارها نرفت و اکنون شاهد این هستیم که قیمت پرتقال بر خلاف هشدارها به هر کیلو گرم ۱۵ هزار تومان نرسید.
موسوی در پایان تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی برای اولین باراست که پا به میدان تنظیم بازار شب عید گذاشته است بنابراین اجرای این طرح برای ما خالی از اشکال نبود اما این قول داده می شود که با تجزیه و تحلیل مشکلات از سال آینده شاهد کمترین اختلالات و استانداردهای بهتر در اجرای طرح باشم.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=7675

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.