• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

بازدید هوایی رییس جمهور از پارک ملی نایبند

  • کد خبر : 7590
  • ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۸:۵۹
بازدید هوایی رییس جمهور از پارک ملی نایبند

دکتر روحانی رییس جمهور در جریان سفر روز سه شنبه به عسلویه و افتتاح فاز ۱۲پارس جنوبی به عنوان بزرگترین طرح صنعت نفت، بطور هوایی از پارک ملی نایبند بازدید کرد و با توضیحات رییس سازمان حفاظت محیط زیست با ویژگی های این منطقه حفاظت شده آشنا شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست […]

jangal_hara_daryaeiدکتر روحانی رییس جمهور در جریان سفر روز سه شنبه به عسلویه و افتتاح فاز ۱۲پارس جنوبی به عنوان بزرگترین طرح صنعت نفت، بطور هوایی از پارک ملی نایبند بازدید کرد و با توضیحات رییس سازمان حفاظت محیط زیست با ویژگی های این منطقه حفاظت شده آشنا شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست پام، رییس جمهور را در این بازدید هوایی، مهندس زنگنه وزیر نفت، دکتر نهاوندیان مشاور و رییس دفتر رییس جمهور، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور و دکتر معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست همراهی می‌کردند.

پارک های ملی نایبند در اواخر سال ۱۳۸۲ به عنوان پارک ملی به فهرست مناطق حفاظتی اضافه شدند. پارک ملی نایبند شامل خلیج نایبند، منطقه حفاظت شده نایبند، جنگلهای حرای حوزه های عسلویه و بساتین و هاله در استان بوشهر واقع است. پارک ملی دریایی نایبند با مساحت ۴۹۸۱۵ هکتار (ماخذ: اطلس مناطق حفاظت شده ایران چاپ ۱۳۸۵) در دو استان بوشهر (بخش عسلویه شهرستان کنگان) و هرمزگان (شهرستان پارسیان بخش کوشکنار) قرار دارد. حدود ۲۷ هزار هکتار این منطقه دریایی و بقیه خشکی است.
بخش شمال غربی پارک دریایی نایبند محدود به روستای ”بیدخون“ (در زبان محلی بردخون نامیده می شود) و تاسیسات سمّی عسلویه است و بخش شرقی آن در قسمت خشکی ”کوشکنار” و در قسمت خشکی – آبی جنوب بندر ” تِبن” است که به زودی زود در همین بخش شرقی، صنایع دیگری چون آلو مینیوم (صنعتی که آب، هوا و خاک را آلوده می سازد و لجن های قرمز از آلاینده های خطرناک شناخته شده آن است)، فولاد و صنایع جانبی دیگر نیز ایجاد خواهد شد.
در سال ۱۳۵۷ (۷/۹/۵۷) خلیج نایبند همراه با بخشی از دماغه نایبند با با مساحت ۱۹۵۰۰ هکتار (ماخذ: مناطق حفاظت شده ایران – هنریک مجنونیان – سازمان حفاظت محیط زیست – چاپ ۱۳۷۹) به عنوان منطقه حفاظت شده نایبند در فهرست مناطق حفاظت شده ایران قرار می گیرد. این منطقه همراه با مناطق دیگر از جمله دماغه نایبند و بخشی از آبهای خلیج فارس در سال ۱۳۸۳ به عنوان اولین پارک ملی دریایی ایران ثبت و اعلام می شود .
این منطقه از نظر تنوع جانوران وحشى منحصر به فرد بوده است و در گذشته داراى میش و قوچ، کل، بز وحشى، آهو، جبیر بوده که متاسفانه به دلیل احداث طرح های توسعه در دهه گذشته تنها جبیر به عنوان پستاندار این منطقه و آنهم در اسارت قابل مشاهده است که خوشبختانه امسال دو نوزاد جبیر متولد شده و توسط اداره کل حفاظت محیط زیست بوشهر یک برجک دیده بانیتحت حفاظت ویژه قرارگرفته اند که تعداد جبیرها از ۹ راس به ۲۳ راس رسیده است و طرح های سازمان حفاظت محیط زیست در این منطقه احیای پوشش گیاهی و زندگی جانوری مانند گذشته بوده که در حال تحقق می باشد. جبیر را آهوى هندى و آهوى کویرى نیز مى‌نامند. جبیر کمى کوچکتر از آهو با پوست اُخرایى رنگ است که رنگ سفیدى در زیر شکم دارد. شاخ آن مستقیم با انحنایى در طرف جلو است که پیچ قلاب مانند نوک شاخ آهوى ایرانى را ندارد.
منطقه حفاظت شده نایبند بصورت دماغه ای در آبهای خلیج فارس با ارتفاع صفر تا حداکثر ۴۶ متر از سطح دریا واقع شده است. این منطقه در ۳۲۰ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر واقع شده است. بدون تردید یکی از زیبا ترین منطقه ساحلی در طول سواحل خلیج فارس بشمار می رود. آثار بجا مانده از بندر تاریخی نایبند و در دماغه نایبند، حاکی از پیشینه تاریخی طولانی منطقه است. با بررسی آثار، نشان می دهد این بندر در عصر آل بویه یکی از بنادر مهم و از مراکز عمده صید و تجارت مروارید خلیج فارس بوده است. منطقه حفاظت شده نایبند با وسعت ۲۲۵۰۰ هکتار که بصورت دماغه مرتفعی در ساحل جنوبی خلیج نایبند قرار گرفته است که تحت کنترل و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر است.

این منطقه به واسطه فراهم آوری منابع بیو فیزیکی حساس ساحلی شامل خلیج کوچک، تنوع ساختارهای ماسه ای و گلی، حضور رویشگاه حرا، مناطق تخمگذاری لاک پشتهای دریایی، وجود آبسنگ های مرجانی، زیستگاه پستانداران دریایی است که همگی دربرگیرنده گونه های کم یاب نیز هستند پشتوانه بسیاری از گونه های آبزی و فرآیندهای اکولوژیک بشمار می آید و در کمتر منطقه ای همچون این منطقه سیستم یکپارچه و منسجم با بالاترین تنوع محیط آبی در وسعتی کوچک فراهم آمده است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=7590

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.