• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
2

حدود چهار میلیون هکتار زمین کشاورزی در معرض تخریب است

  • کد خبر : 7187
  • ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۸:۴۸
حدود چهار میلیون هکتار زمین کشاورزی در معرض تخریب است

رییس سازمان امور اراضی کشور گفت: ۳.۵ تا چهار میلیون هکتار از اراضی بسیار مرغوب کشاورزی کشور در معرض تهدید و تخریب است. به گزارش ایرنا، قباد افشار در جمع خبرنگاران در خرم آباد افزود: این اراضی در حریم شهرها و روستاها قرار دارد. وی اظهار داشت: به تازگی در تفاهم نامه ای با بنیاد […]

arazi_zamin_ghete_ghavarehرییس سازمان امور اراضی کشور گفت: ۳.۵ تا چهار میلیون هکتار از اراضی بسیار مرغوب کشاورزی کشور در معرض تهدید و تخریب است.
به گزارش ایرنا، قباد افشار در جمع خبرنگاران در خرم آباد افزود: این اراضی در حریم شهرها و روستاها قرار دارد.

وی اظهار داشت: به تازگی در تفاهم نامه ای با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، مقرر شده تمام طرح های هادی بازنگری شود که در این صورت حدود ۲۰۰ هکتار از اراضی مرغوب شمال کشور که در قالب طرح هادی قرار گرفته بود، حفظ خواهد شد.

وی خاطرنشاتن کرد: بیشترین نگرانی درخصوص تخریب و تغییر کاربری ها در شمال کشور و به ترتیب در استانهای مازندران، گیلان، گلستان، تهران، البرز، قزوین و اردبیل است.

به گفته وی در ۵۰ سال اخیر یک میلیون هکتار از اراضی کشور تغییر کاربری یافته که بخش عمده ای از این تغییر کاربری ها به ظاهر مجاز است.

هشت هزار پرونده تغییر کاربری غیرمجاز تشکیل شد

رییس سازمان امور اراضی کشور همچنین گفت: در سال جاری هشت هزار فقره پرونده در زمینه تغییر کاربری غیرمجاز در کشور تشکیل شده که این تعداد پرونده حدود هفت هزار هکتار از اراضی کشور را شامل می شود.

افشار با اشاره به ساخت هفت هزار واحد غیرمجاز در آبسرد تهران ادامه داد: ۴۰ تا ۵۰درصد این پرونده ها مربوط به سالهای گذشته است که تاکنون شناسایی نشده بود .

وی افزود: همچنین با توجه به فعال شدن یگان های ویژه گشت امور اراضی در ۱۳۰ شهرکشور ، میزان شناسایی تخلفات و پرونده های تشکیل شده افزایش یافته است.

وی با تاکید بر همکاری نیروی انتظامی و دستگاه قضا در برخورد با متخلفان تصریح کرد: در این مدت د و هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی نیز بازگردانده شده است.

وی اضافه کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی چهار میلیون هکتار زمین واگذار شده که از این مساحت بیش از دو میلیون هکتار برای طرح های کشاورزی و مابقی با هدف اجرای طرح های مسکونی، صنعتی و خدماتی بوده است.

رییس سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد طرح های کشاورزی اجرا شده اظهار داشت:در سالهای ۹۲ و ۹۳ مساحت ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی واگذار شده نظارت شده است.

افشارتصریح کرد: در این راستا حکم فسخ و خلع ید ۴۰ هزار هکتار صادر شده و بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال خساراتی که به کشاورزان وارد شده از متخلفان وصول شده است.

۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار تجهیزاتی و امکاناتی یگان های گشتی برای امور اراضی کشور پیشنهاد شده است

رییس سازمان امور اراضی کشور در بخش دیگری در خصوص کمبود تجهیزات و امکانات یگانهای گشت این سازمان گفت: از سال ۷۴ تا ۹۲، حوزه حفاظت اراضی هیچگونه امکانات گشت و نیرو نداشته است.

افشار ادامه داد: این گروه های حفاظت از ۱۵ شهر در سال ۹۲ به ۱۳۰ شهر در سالجاری ارتقا یافته و طی سال آینده به ۲۰۰ گروه حفاظتی افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: ضریب حفاظتی اراضی کشور در سال گذشته کمتر از ۳۰ درصد بوده و این درحالی است که با برنامه ریزی های انجام شده تا سال آینده به ۸۰ درصد ارتقا می یابد.

وی گفت: اعتبارات حوزه حفاظت امور اراضی کشور در سال گذشته کمتر از ۶۰ میلیارد ریال بوده، امسال به ۴۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته و در لایحه بودجه سال آینده نیز به بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال رسیده است.

وی با بیان اینکه امور اراضی باید بیش از ۹۰ درصد مرزهای کشور شامل منابع ملی، جنگل، مرتع و اراضی کشاورزی را حفاظت کند افزود: ۳۰۰ دستگاه خودرو میان یگانهای سراسر کشور توزیع می شود.

تغییر کاربری غیرمجاز پدیده در مشهد ۴۱ هکتار است

رییس سازمان امور ارضی درخصوص آخرین وضعیت پرونده پدیده شاندیز گفت: فعالیت این شرکت در اراضی مشهد باید سال ۸۸ تا ۸۹ متوقف می شد.

افشار افزود: حجم فعالیت این شرکت ۵۰ هکتار بوده که ۹ هکتار آن در محدوده شهر بوده و مشکلی ندارد ولی تغییر کاربری ۴۱ هکتار مابقی غیرمجاز بوده است.

وی ادامه داد: با اقدامات انجام شده از ساخت و ساز در ۵۰ هکتار از اراضی چناران، پردیس بانک قزوین و پدیده رامسر نیز جلوگیری شد.

۷۰ درصد اراضی کشاورزی فاقد سند است

رییس سازمان امور اراضی کشور گفت: ۷۰ درصد اراضی در دست مردم سند ندارد که این امر موجب بروز مشکلاتی در خصوص آبی کردن و استفاده از تسهیلات کشاورزی شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قباد افشار شامگاه سه شنبه در جمع کارکنان امور اراضی لرستان افزود: به منظور حل این مشکل طرح کاداستر در کشور در حال انجام است .

وی با تاکید بر اجرای این طرح در لرستان اظهار داشت: این طرح در مرحله اول در سطح هفت میلیون هکتار و در مرحله دوم تا پایان سال ۹۴، در سطح سه میلیون هکتار اراضی کشور اجرا می شود.

وی تصریح کرد: ۱۸ میلیون هکتار زمین کشاورزی با تولید سالانه ۱۰۰میلیون تن در کشور وجود دارد که با افزایش اراضی آبی، این میزان به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.

وی با تاکید براجرای برنامه های محوری و هدفمند در کشاورزی کشور تصریح کرد: ضریب تامین امنیت غذایی از کالری در سال ۸۴ حدود ۸۲ درصد بوده و این در حالی است که این میزان طی هشت سال گذشته به ۵۸ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: ساماندهی وضعیت مالکیت مردم، مطالعه دقیق لایه های آب و خاک و اجرا طرح کاداستر به منظور شناسایی دقیق منابع ، باید در دستور کار قرار گیرد.

افشار با اشاره به وضعیت موجود کشاورزی لرستان گفت: متوسط بارندگی لرستان حدود ۳۸۰ میلیمتر اعلام شده و این در حالی است که از مجموع ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان تنها ۲۵ درصد آبی است.

وی ادامه داد: مشکل اصلی که مانع آبی کردن اراضی کشاورزی شده، عدم داشتن سند اراضی است که مانع دریافت تسهیلات بانکی و استفاده از مزایایی سیستمهای آبیاری می شود.

رییس سازمان امور اراضی کشور همچنین از انعقاد تفاهم نامه با کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور خبر داد و گفت: در این راستا بخشی از منابع عمرانی امداد با نظارت جهاد کشاورزی در روستاها هزینه می شود.

افشار ادامه داد: در این راستا طرح های گلخانه ای و کشاورزی با مشارکت مددجویان ایجاد می شود که علاوه بر خودکفایی مددجو موجب توسعه کشاورزی و سطح زیر کشت اراضی می شود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=7187

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.