• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5

افزایش ۹ درصدی تخلفات در عرصه‌های جنگلی و مرتعی

  • کد خبر : 7108
  • ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۱
افزایش ۹ درصدی تخلفات در عرصه‌های جنگلی و مرتعی

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از افزایش ۹ درصدی تعداد پرونده‌های متشکله در اجرای مواد قانونی از جمله تخلفات، تصرفات و غیره در عرصه‌های جنگلی و مرتعی کشور طی ۱۱ ماهه امسال نسبت به سال گذشته خبر داد. قاسم سبز‌علی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: سالانه حدود ۲۵ تا ۳۰ […]

yegane_hefazat_manabetabiei_sazman_jangalhaفرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از افزایش ۹ درصدی تعداد پرونده‌های متشکله در اجرای مواد قانونی از جمله تخلفات، تصرفات و غیره در عرصه‌های جنگلی و مرتعی کشور طی ۱۱ ماهه امسال نسبت به سال گذشته خبر داد.

قاسم سبز‌علی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: سالانه حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار پرونده در اجرای مواد قانونی از جمله تخلفات، تصرفات، اطفاء حریق و غیره تشکیل می‌شود که تا پایان بهمن‌ امسال تعداد این پرونده‌ها نسبت به ۱۱ ماهه سال گذشته افزایش ۹ درصدی داشته است.

وی افزود: طی ۱۱ ماهه امسال ۱۰ درصد در تشکیل پرونده‌های جلوگیری و رفع و تجاوز از اراضی ملی (تبصره یک ماده ۵۵ قانون حفاظت از جنگل‌ها) و ۹ درصد در تعداد پرونده‌های متشکله مرتبط با اجرای احکام قضایی خلع ید از اراضی ملی افزایش داشته‌ایم.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: در زمینه‌ قطع درخت و نهال و کشف چوب، زغال و محصولات فرعی با کاهش نسبی نسبت به ۱۱ ماهه سال گذشته مواجه بوده‌ایم؛ به گونه‌ای که طی این مدت تعداد پرونده‌های مرتبط با قطع درخت و نهال (موضوع ماده دو قانون حفاظت) دو درصد و تعداد پرونده‌های کشف چوب، زغال و محصولات فرعی یک درصد کاهش یافته است.

سبزعلی اظهار کرد: در دیگر مواد قانونی تخلفات در عرصه‌های جنگلی و مرتعی با افزایش روبه‌رو بوده‌ایم؛ به گونه‌ای که تعداد پرونده‌های متشکله در ۱۱ ماهه امسال در زمینه‌هایی مانند اطفاء حریق هفت درصد، چرای غیرمجاز ۱۲ درصد، کشف کوره زغال ۴۱ درصد، بوته‌کنی ۲۱ درصد و کت‌زدن و سوزاندن درخت و درخچه ۳۷ درصد نسبت به ۱۱ ماهه سال گذشته افزایش یافته است.

افزایش ۲۰ درصدی گزارشات صحیح مردمی

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اعلام کرد: راه‌اندازی سامانه اطلاع‌رسانی ۱۵۰۴ حفاظت از جنگل‌ها و مراتع یکی از اقداماتی بود که سبب شد گزارش‌های صحیح مردمی در خصوص تخلفات، تصرفات، تغییر کاربری‌های غیرقانونی و غیره در عرصه‌های مرتعی و جنگلی به سازمان افزایش یابد؛ به گونه‌ای که طی ۱۱ ماهه امسال با ۲۰ درصد افزایش گزارش‌های صحیح نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته مواجه شدیم.

وی از افزایش بودجه اطفاء حریق در سال جاری به ۳۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت: در این راستا با افزایش تجهیزات و مشارکت جوامع محلی و تشکل‌های مردم نهاد درصددیم بتوانیم با استفاده از چرخ‌بال و بالگرد‌هایی که دستگاه نظامی و انتظامی در اختیار سازمان قرار می‌دهند بتوانیم در زمینه‌ اطفاء حریق موثر‌تر عمل کنیم.

پایش و  گشت‌زنی در جنگل‌ها با پهپاد

سبزعلی اظهار کرد: استفاده از عکس‌های هوایی یکی از برنامه‌هایی است که امسال در دستور کار قرار گرفته و در صددیم در سال آینده آن را اجرایی کنیم؛ به گونه‌ای که امسال با چندین شرکت تولید‌کننده پهپاد مذاکرات خوبی را داشته‌ایم تا بتوانیم با خرید خدمات از آنها در پایش جنگل‌ها، عکسبرداری‌های هوایی گشت‌زنی، مراقبت و غیره با استفاده از این امکانات موثرتر از گذشته عمل کنیم.

افزایش سهمیه سربازان سازمان جنگلها در سال آینده

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اعلام کرد: استراتژی ستاد کل نیروهای مسلح براساس توافقات صورت گرفته با سازمان‌ها و یگان‌های دولتی بر مبنای جذب نیرو بوده است، گرچه با توجه به کاهش موالید و آمار سربازان وظیفه، محدودیت‌هایی برای ستاد کل نیروهای مسلح در اختصاص سهمیه‌های سربازان وجود دارد و در این زمینه اولویت با نیروهای انتظامی و نظامی است اما این ستاد همیشه به سازمان مراتع و آبخیزداری کشور نیز کمک کرده است.

سبزعلی گفت: در صددیم تا در سال آینده بتوانیم در صورت موافقت ستاد کل نیروهای مسلح سهمیه سربازان را در سازمان جنگل‌ها افزایش دهیم که البته سربازان وظیفه در دوران خدمتی خود در گشت‌زدنی و مراقبت از اراضی ملی کشور انجام وظیفه می‌کنند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=7108

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.