• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
4

منطقه خاورمیانه بدترین وضعیت آبی در جهان را دارد

  • کد خبر : 6947
  • ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۷
منطقه خاورمیانه بدترین وضعیت آبی در جهان را دارد

مشاور عالی وزیر امور اقتصا و دارایی گفت: اکنون منطقه خاورمیانه بدترین وضعیت آبی در جهان را دارد و بیشترین حجم منابع آبی زیر زمینی در این منطقه تخلیه می شود. به گزار ش خبرنگار علمی ایرنا ، سید محمد موسوی عصر چهارشنبه در مراسم بزرگداشت روز ملی و جهانی آب در محل کمیسیون ملی […]

ab_faghr_kamboodeabمشاور عالی وزیر امور اقتصا و دارایی گفت: اکنون منطقه خاورمیانه بدترین وضعیت آبی در جهان را دارد و بیشترین حجم منابع آبی زیر زمینی در این منطقه تخلیه می شود.
به گزار ش خبرنگار علمی ایرنا ، سید محمد موسوی عصر چهارشنبه در مراسم بزرگداشت روز ملی و جهانی آب در محل کمیسیون ملی یونسکو در ایران افزود: پیش بینی شده است تا سال ۲۰۴۰ کمبود آب در خاورمیانه سه برابر شود.

وی اظهار کرد: اکنون کشورهای این منطقه به فناوری آب شیرین کن ها روی آورده اند و بیشترین فشار بر خلیج فارس وارد می شود که اگر به همین روال ادامه یابد در آینده ای نه چندان دور این حوضه آبی با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: در اواخر هزاره دوم یکی از موضوعات جدی چالش های جهانی که مطرح شد بحث آب بود و پیش بینی می شد در هزاره سوم یکی از کلیدی ترین بحران ها باشد.

وی ادامه داد: اما در آغاز هزاره سوم موضوع ۱۱ سپتامبر پیش آمد که جهان را متوجه تروریسم کرد و بسیاری از مسایل کلیدی از جمله آب و محیط زیست به حاشیه کشیده شد ، اما اکنون دوباره این موضوع بحث جهانی شده است.

موسوی افزود: در سه سال اخیر بحث خشکسالی در ایران بسیار جدی شده و سیاست گذاران با جدیت به این مساله می پردازند.

وی گفت: صندوق بین المللی پول حدود ۱۰ روز پیش گزارشی از وضعیت منابع آبی و چالش های موجود در آن در خاورمیانه و شمال آفریقا ارایه کرد.

وی ادامه داد: بحث خشکسالی ۳۰ ساله در ایران و تخصیص ۱۰ میلیارد دلار از بودجه صندوق ملی برای حل مشکل آب که با مجوز رهبر معظم انقلاب انجام شده است گام مهمی در این جهت است که باید بر این اساس بتوان منابع آب ، مصرف و توزیع آن را مدیریت کرد.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول ۸۰ درصد آب در ایران در بخش کشاورزی مصرف می شود که بازده آن زیر ۵۰ درصد است و حدود ۳۰ درصد از آن به دلیل برخی مسائل مانند پوسیدگی شبکه هدر می رود.

وی تاکید کرد: اکنونی یکی از اهداف دولت این است که بیشتر زمین های کشاورزی را به سیستم آبیاری پیشرفته تجهیز کند .

وی گفت: در این گزارش آمده است که امکان پر کردن فاصله بین مصرف و منابع آبی کشورها از طریق سیستم آب شیرین کن ها حل می شود.

موسوی ادامه داد: مجموعه ظرفیت استفاده از آب بازیافت شده در کشور ۱۷۲ میلیون متر مکعب است که ۵۰ درصد آن در بخش صنعتی و ۳۶ درصد در بخش شهری استفاده می شود که با توجه به وضعیت آبی کشور این میزان ظرفیت باید افزایش یابد.

وی اظهار کرد: تردیدی نیست که نزاع بر سر منابع مشترک آبی در منطقه تشدید خواهد شد ، قطعا بحران آب بحران امنیت غذایی را نیز به وجود خواهد آورد.

موسوی گفت: ایران برای کم کردن فاصله منابع آب با میزان مصرف نیازمند سالانه سه میلیارد دلار سرمایه گذاری است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=6947

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.