• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
3

یادداشت/ تیلاپیا نابودگر ذخایر ژنتیکی، منابع آبی و اکوتوریسم

  • کد خبر : 5851
  • ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۴
یادداشت/ تیلاپیا نابودگر ذخایر ژنتیکی، منابع آبی و اکوتوریسم

تیلاپیا موجودی که چند صباحی است نامش در محافل مختلف علمی و اقتصادی مطرح گردیده است. تیلاپیا چیست؟! این ماهی دارای چه ویژگی هایی است؟ چه عملکردی دارد؟ ورود تیلاپیا به کشور که با اصرار محافل شیلاتی کشور در حال رایزنی استد می تواند نابودگر جدید محیط زیست باشد. نابودگر ذخایر ژنتیکی آبزیان و موجودات […]

abzi_shilat_mahi_seydتیلاپیا موجودی که چند صباحی است نامش در محافل مختلف علمی و اقتصادی مطرح گردیده است. تیلاپیا چیست؟! این ماهی دارای چه ویژگی هایی است؟ چه عملکردی دارد؟

ورود تیلاپیا به کشور که با اصرار محافل شیلاتی کشور در حال رایزنی استد می تواند نابودگر جدید محیط زیست باشد. نابودگر ذخایر ژنتیکی آبزیان و موجودات وابسته به منابع آبی که بطور حتم منجر به صدمات جبران ناپذیر زیست محیطی و اقتصادی خواهد شد. با وجود مخالفت سازمان محیط زیست مع الاسف گزارشاتی تایید نشده مبنی بر ورود این ماهی به کشور و پرورش آن در برخی کارگاههای پرورش ماهی وجود دارد. البته گونه ای از این ماهی در تالاب شادگان وارد شده و درحال ایجاد فاجعه ای در این منطقه هست. ورود این ماهی به کشور با توجه به وجود بیماری ویروسیVHS در مزارع پرورشی قزل آلای رنگین کمان میتواند مورد استقبال پرورش دهندگان ناآگاه ماهی درکشور برای پرورش بالاخص در نیمه اول سال قرار گیرد. ورود این گونه یعنی ورود به منابع آبی و راهیابی به منابع آبی کشور. این به معنای فاجعه زیست محیطی و ایجاد بحران در بحران آب پیش روی کشور.این گونه مهاجم سریع به بلوغ جنسی (در دو تا سه ماهگی) می رسد و با توجه به مقاوم بودن در برابر شرایط نامناسب محیطی و در رقایت غذایی و تولید مثلی، گونه های مهم بومی منطقه را دچار مشکل کرده و خطر نابودی آنها را ایجاد می کند.گونه های مهاجم در ابتدا اگر وارد یک محیط تازه و ناشناخته شوند و بتوانند زادآوری نمایند در فاز تثبیت قرار گرفته و سپس در صورت مساعد بودن شرایط محیطی برای جاندار ( از قبیل نور، دما، غذا، آب، طعمه، جفت، زیستگاه و …) می تواند منابع گونه های بومی را استفاده نموده و به عنوان رقیبی تازه برای گونه های بومی تلقی گردد و منتج به حذف گونه بومی شده و اثرات منفی و زیانباری بر اکوسیستم بگذارد. نابودی این موجودات بومی همچنین به معنای صدمات بسیار به گونه های غیرآبزی وابسته به منابع آبی نیز هست. افزون بر این با افزایش سریع تعداد تیلاپیا تخریب بستر منابع آبی، آلوده شدن منابع آبی مورد مصرف انسانی، مردابی شدن تالابها و باتلاقی شدن آنها می گردد.

گزارشاتی در مورد مرگ و میر ناگهانی و تعداد بالای این ماهی در منابع آبی پشت سدها در برخی از نقاط دنیا وجود دارد و اگر این اتفاق درایران بیفتد چه خواهد شد؟ در صورت بروز چنین اتفاقی آب شرب انسانی را در این برهه از زمان، بحران آب کشور دچار خشکسالی شده و آن را دوصدچندان می کند.
ورود تیلاپیا به منابع آبی روند مردابی و باتلاقی شدن تالابهای کشور را تسریع خواهد کرد.افزون بر این اکوتوریسم که یکی از راههای درآمدزایی و رونق اقتصادیست دچار صدمات جبران ناپذیری میگردد که برای جبران آن گریزی نتوان یافت. از نظر ارزش غذایی برای مصرف کنندگان این آبزی مضرتر از بادام زمینیست و حتی میتواند منجر به ایجاد التهاب های گوناگون گردد و در برخی موارد منجر به عوارض قلبی شود. میزان چربی های امگا ۳ آن بر خلاف بسیاری از ماهیان پرورشی بسیار اندک است.

موضوعی که در توجیه پرورش این گونه از طرف برخی مقامات مرتبط مطرح می گردد این است که مدنظر دارند در مناطق بیابانی و مرکزی ایران این صنعت را توسعه دهند و از آب های لب شور و شور زیرزمینی استفاده گردد. با توجه به این دیدگاه آیا تضمینی بر پایین نرفتن سطح آب زیرزمینی در این مناطق وجود دارد؟ در صورت بهره برداری از آبهای زیرزمینی لب شور این مناطق حتماً منجر به افت سطح این آبها شده و منجر به نرسیدن ریشه بسیار از درختان و درختچه های مناطق بیابانی به این آبها و درنتیجه خشک شدن پوشش گیاهی می شود و بالتبع آن بیابان های ایران تبدیل به کویرهای لم یزرع شده و مسائلی چون شور شدن زمینهای کشاورزی اطراف و ایجاد ریزگردها در داخل کشور گریبانگیر سرزمی نمان می شود.

با توجه به این مباحث جای بسی تعجب و نگرانی است که عده ای بر طبل واردات تیلاپیا میکوبند. می بایست از سازمان های دولتی مربوطه من جمله سازمان دامپزشکی، شیلات، وزارت جهادکشاورزی و سازمانهای غیردولتی و مردم نهاد اکیداً خواسته شود از ورود این گونه نابودگر جلوگیری گردد و در جهت آگاه کردن مردم (البته که افزایش آگاهی و آموزش دارای اهمیت و تقدم است) از مضرات ورود آن اقدام شود و با واردکنندگان آن به جد برخورد گردد تا شاهد تجربیات تلخ ورود گونه های مهاجمی چون آزولا به شمال کشور و ماهی آمور به تالاب هامون و بسیاری دیگر نباشیم و این جمله را لااقل کمتر بشنویم که: خود کرده را تدبیر نیست.
روح الله رحیمی/استادیار گروه شیلات و محیط زیست دانشگاه شهرکرد/منبع: زیست بوم

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=5851

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.