• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

مشکلات موجود در حوزه آب نتیجه کم کاری بخش دولتی و کشاورزان است

  • کد خبر : 5772
  • ۰۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۹:۰۴
مشکلات موجود در حوزه آب نتیجه کم کاری بخش دولتی و کشاورزان است

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت گفت: مشکلات موجود در حوزه آب نتیجه کم کاری بخش دولتی و همچنین کشاورزان است و همه به یک اندازه در این زمینه مقصر هستیم. به گزارش ایرنا، عباس کشاورز روز پنجشنبه در همایش «آب و کشاورزی پایدار» در روستای کروندان شهرستان دهگلان افزود: دولت چاره ای جز […]

abyari_2معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت گفت: مشکلات موجود در حوزه آب نتیجه کم کاری بخش دولتی و همچنین کشاورزان است و همه به یک اندازه در این زمینه مقصر هستیم.
به گزارش ایرنا، عباس کشاورز روز پنجشنبه در همایش «آب و کشاورزی پایدار» در روستای کروندان شهرستان دهگلان افزود: دولت چاره ای جز اصلاح سیستم مدیریت آب با همکاری کشاورزان ندارد.

او با اشاره به مشکلات ناشی از کم ابی در دشت های قروه و دهگلان گفت: باید راه حلی برای وضعیت کنونی ترسیم کرد تا کشاورزی پایدار منطقه و کشور به خطر نیفتد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: وضعیت دشت های دهگلان و قروه نیز همانند دریاچه ارومیه است و اگر مدیریت صحیحی اعمال نشود لطمات جبران ناپذیری را هم در این منطقه شاهد خواهیم بود.

او با اشاره به اینکه ۶۰۰ سفره زیرزمینی مانند دریاچه ارومیه در حال خشک شدن است گفت: همه به کمبود آب و همچنین به اینکه از آب های زیرزمینی زیاد از حد برداشت کرده ایم اذعان داریم.

وی به ارزش ذاتی آب اشاره کرد و گفت: بخش کشاورزی تحمل این همه اشتغالزایی را نداشته و باید در این خصوص منطقی برنامه ریزی کرد.

کشاورز راه حل این مشکلات را مدیریت صحیح، همفکری دستگاه های متولی و کشاورزان و تفاهم و تعامل آنها دانست و بیان داشت: تنها با ایجاد یک مدیریت واحد، تعامل بین دستگاهی و بهره گیری از ظرفیت احاد مردم می توانیم بحث کمبود آب را مدیریت کنیم.

قائم مقام خانه کشاورز کشور نیز این گردهمایی را نشان از نزدیکی مسئولین و مردم دانست و برگزاری آن را برای بخش کشاورزی کشور به فال نیک گرفت.

عنایت الله بیابانی استفاده از تعقل در برنامه ریزی بخش کشاورزی را به جای احساسات کارگشا دانست و گفت: برخی ها معتقدند کشاورزان مقصر اصلی کاهش آب های زیرزمینی هستند در حالی که کشاورزان آب را برای تولید مواد غذایی مورد نیاز مردم مصرف می کنند.

به گفته وی ذات کشاورزی آب بر است و نباید کشاورزان را مقصر در مباحث کم آبی و خشکسالی دانست.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی نیز در این گردهمایی بر اصلاح پروانه های بهره برداری، ترویج الگوی کشت مناسب و پهنه بندی کشت از جانب وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد و گفت: تا زمانی که پهنه بندی کشت صورت نگیرد مشکلی حل نخواهد شد.

حامد قادرمرزی گفت: دولت باید این وضعیت را مدیریت کند و میزان کشت هرنوع محصولی در کل کشور مشخص باشد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=5772

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.